Státu se letos daří prodávat více dálničních kuponů než loni. Za první čtyři měsíce, kdy je prodej tradičně nejsilnější, se prodaly známky za nejméně 1,86 miliardy korun, což je meziročně o sedm procent více. Podle mluvčího fondu dopravy Karla Hanzelky by mohlo být důvodem mimo jiné lednové zpoplatnění zhruba 80 kilometrů dálnic a rychlostních silnic na severní Moravě. Ostatní příjmy fondu naopak klesají.

"Těžko říci, čím to je, že se známky stále dobře prodávají. Roli může hrát to, že se stále rozšiřuje dálniční síť. Od ledna také byly zpoplatněny rychlostní silnice na severní Moravě," uvedl Hanzelka. "Je předpoklad, že ta suma bude ještě vyšší, protože duben 2009 stále není celý spočítaný. Čekáme na platby od distributorů," dodal.

Část rychlostních silnic v Moravskoslezském a Olomouckém kraji se až donedávna těšila výjimce, podle které na vybraných úsecích řidiči nepotřebovali kupon. Ministerstvo dopravy však dlouhodobě pracuje na odstranění většiny výjimek, což se v lednu dotklo právě severní Moravy.

"Nesystémovost výjimek"

Úřad vyhláškou zpoplatnil například části silnic R56 a R48 nebo novou část dálnice D47. Tento krok ministerstvo zdůvodnilo velkými investicemi, které na severomoravské dopravní stavby každoročně plynou, a také "nesystémovostí výjimek". Naopak samospráva poukazovala již v lednu na roztříštěnost dálniční sítě a zvýšený provoz na objízdných trasách skrze některé obce.

Známky se prodávají především na pobočkách pošty a čerpacích stanicích. Nejvíce jdou na odbyt roční kupony pro osobní vozy. Jejich podoba by se mohla od příštího roku změnit. Ve sněmovně nyní leží zákon, podle kterého mají nynější samolepky vystřídat elektronické krabičky, takzvané viněty. Malé nákladní vozy nad 3,5 tuny navíc zřejmě začnou místo kuponů platit mýtné, jako je tomu u kamionů nad 12 tun.

Propad ve fondu dopravy až 3,3 miliardy 

Hanzelka v neděli znovu připomněl skutečnost, že příjmy za prodej známek jsou jediné, které se daří fondu dopravy letos zvyšovat. "Vše ostatní proti loňskému roku pokulhává, příjmy z mýtného, ze spotřební a silniční daně. Propad by mohl být v souhrnu až 3,3 miliardy korun," uvedl. Důvodem je všeobecný ekonomický útlum, který zasáhl i dopravu.

Situací ve fondu se již několikrát zabývala vláda Mirka Topolánka a na jednom ze svých posledních zasedání schválila postup, podle kterého si stát na dopravní stavby půjčí 8,3 miliardy korun od Evropské investiční banky. Topolánkova vláda naopak nepodpořila finanční injekci do fondu dopravy ze státního rozpočtu.