Budějovický Budvar zvýšil loni výnosy o 1,6 procenta na 2,34 miliardy korun. Zisk před zdaněním čtvrtého největšího pivovaru v ČR klesl o téměř 30 procent na 213 milionů korun. Novinářům to oznámilo vedení pivovaru. Silná koruna loni Budvar připravila na tržbách o 140 milionů korun, řekl ředitel pivovaru Jiří Boček. Hospodářské výsledky ovlivnil rovněž růst cen chmele, sladu, elektřiny a zdražení dalších vstupů.

"Pokles zisku jsme předpovídali při přípravě plánu na rok 2008. Počítali jsme s výrazným nárůstem cen hlavních surovin, chmele a sladu, a dalších vstupů, jako elektřiny," řekl ředitel Budvaru Jiří Boček. Zdražení sladu a chmele podle něj pivovar připravilo na tržbách o 90 milionů, dražší obaly o zhruba 28 milionů korun.

Aktiva Budvaru vzrostla loni o 3,2 procenta na 4,67 miliardy Kč, vlastní kapitál se zvýšil o 1,7 pct na 4,13 miliardy Kč. Celková úvěrová zadluženost pivovaru byla jako v roce 2007 nulová. Budvar tak veškeré investice platí z vlastních zdrojů. Loni na ně vydal 282 milionů korun, jen za dva plniče lahví vydal 80 milionů korun.

731 000 hektolitrů piva pro ČR

Budvar loni vyrobil 1,312 milionu hektolitrů (hl) piva, meziročně o 4,75 procenta víc. Šlo o druhý nejvyšší prodej v jeho historii. Více než polovinou se na něm podílel světlý ležák, se 43 procenty následovalo výčepní pivo. V ČR celková produkce piva klesla o půl procenta, podíl Budvaru na domácí výrobě posílil z 6,3 na 6,6 pct.

V tuzemsku prodal Budvar 731.000 hl piva, o necelou desetinu víc než v roce 2007. Podle Bočka je to výrazně lepší výsledek než vývoj českého trhu. Spotřeba piva v ČR totiž klesla o 1,3 procenta, průměrná konzumace v gastronomii se pak snížila o 7,3 procenta. "Průměrný výtoč na provozovnu za měsíc klesl z předloňských 22 na loňských 20 hektolitrů. Za letošní první čtvrtletí pak klesla výtoč meziročně v průměru o dalších devět procent," uvedl. Poptávka konzumentů se tak přesouvá od točeného piva k lahvovému.

U ležáku, nejdražšího prémiového produktu Budvaru, klesl loni prodej skoro o pět procent. Podle Bočka za tím stál růst jeho ceny, ukončení spolupráce s Kauflandem, pokles poptávky v gastronomii a přesun zájmu pivařů na jedenáctistupňové ležáky. Výčepní desítky prodal Budvar v lahvích stejně jako v roce 2007, mírný pokles registroval pivovar při jejím prodeji v sudech. O 15,5 procent poskočil prodej nealkoholického piva, o 153 procent se zvýšil odbyt desetistupňového Pardálu, jehož se loni prodalo 193.000 hl. Prodej importovaného ležáku Carlsberg vzrostl trojnásobně na 2300 hl, nepatrně klesl prodej speciálu Budvar Strong.

581 518 hektolitrů piva pro zahraničí

Do zahraničí budějovický pivovar odeslal 581.518 hl piva. Bylo to o necelé procento méně než v roce 2007, avšak druhý nejvyšší export v jeho historii. Pivovar loni vyvážel do 55 zemí, z toho 95 procent skončilo v Evropě, především v NSR, na Ukrajině, na Slovensku, v Rusku a Rakousku. "S ohledem na finanční krizi v Evropě je to dobrý výsledek," uvedl Boček. Ve USA, kde pivo pod značkou Czechvar prodává Anheuser-Busch, prodej vzrostl o 15 pct na 32.000 hl.

Budvar je se 16 procenty čtvrtým největším vývozcem piva v Česku a třetím hlavním exportérem ležáku. Jedničkou mezi vývozci piva je Plzeňský Prazdroj (23,8 pct), následují pivovary Heineken (23,2 pct) a Staropramen (19,4 pct). Ležáky se přitom na vývozu piva z České republiky podílejí ze tří čtvrtin.