Prodej nových automobilů v Německu se v říjnu meziročně zvýšil o 24 procent na zhruba 321 000 vozů díky přetrvávající podpoře ze strany šrotovného. Oznámil to v úterý Svaz mezinárodních výrobců automobilů (VDIK). Za prvních deset měsíců letošního roku tak prodej stoupl o 26 procent na 3,312 milionu vozů.

Německo zavedlo šrotovné počátkem tohoto roku a vyčlenilo na něj dohromady pět miliard eur (přes 130 miliard korun). Na prémii 2500 eur měli nárok lidé, kteří si objednali nový automobil a současně nechali sešrotovat nejméně devět let starý vůz.

Peníze na šrotovné sice byly vyčerpány už 2. září, vliv tohoto opatření na prodej tím ale neskončil. Objednaná auta totiž nejsou zákazníkům dodávána hned, ale zpravidla až po několika týdnech. Svaz německého automobilového průmyslu (VDA) navíc minulý měsíc upozornil, že obavy z propadu poptávky po ukončení programu byly přehnané.

Šrotovné zavedly kromě Německá například Itálie, Francie, Španělsko, Británie či Slovensko. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize vedla k poklesu ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a zhoršení spotřebitelské důvěry.