Plynařské firmy si od toho slibují masivnější rozšíření CNG jako alternativy benzinu a nafty.

Pro stlačený zemní plyn CNG začnou platit stejná pravidla jako pro konkurenční a dnes mnohem rozšířenější ropný produkt LPG (je na rozdíl od CNG v kapalném stavu, ale v motoru se přetváří také na plyn). „Lidé ocení možnost parkování se svými CNG vozy ve všech garážích a velká obchodní centra, kam zatím tyto vozy nesměly, získají další zákazníky,“ tvrdí Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. Unie sdružuje největší dodavatele plynu u nás, jako je RWE Transgas, E.ON, nebo Pražská plynárenská.

Vyhláška, která povoluje vjezd do garáží pro auta na zemní plyn, však vůbec nemusí být pro tyto vozy spásou. Podmínkou je, že majitel či provozovatel podzemního parkování musí vjezd povolit, garáž musí mít instalované odvětrávání a detektory úniku plynu.

CNG a LPG

CNG – Stlačený zemní plyn - obsahuje 96 – 98 % procent metanu - těží se v ropných nebo uhelných ložiscích - uskladněn v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách - lehčí než vzduch  

LPG – Zkapalněný rafinerský plyn - obsahuje cca 50 % propanu a 50 % butanu - je vedlejším produktem při zpracování ropy v rafineriích či při těžbě zemního plynu - uskladněn v kapalném skupenství v tlakových nádobách - v plynném skupenství těžší než vzduch

 

To většina nemá, a proto je do velké části podzemních garáží dnes zakázaný vjezd i vozů na LPG, přestože těm to vyhláška – na rozdíl od CNG – nezakazovala. „Všechny nové garáže už ale novým pravidlům musí vyhovovat. Bude to znamenat rozvoj pro vozy na plynná paliva. Spousta lidí s přestavbou na plyn čeká na tuto možnost,“ říká Petr Madurkay z České asociace LPG.

CNG jako palivo sice využívá u nás zhruba tři tisíce vozů, zlomek ze 4,5 milionu všech registrovaných, ale CNG má oproti ropným palivům, ke kterým patří i LPG, rostoucí tendenci. Předloni dosahovala spotřeba CNG 5,6 tisíce tun, loni už sedm tisíc. Přibývá i osobních aut, jejichž cena s CNG technologií je zhruba o 50–80 tisíc korun vyšší oproti benzinovým typům.

Oproti tomu spotřeba LPG klesá. Z 219 tisíc tun v roce 2008 na loňských 185 tisíc. Přesto LPG mnohonásobně vládne nad CNG i počtem aut, která tento zkapalněný ropný plyn, vyráběný v rafineriích, využívají, i počtem míst, kde ho lze tankovat. V obou případech je zájem řidičů daný extrémně nižší cenou. V přepočtu jeden litr LPG i CNG stojí polovinu ve srovnání s aktuálními skoro 35 korunami za litr benzinu.

Cenová výhoda CNG bude ale postupně klesat. Zatímco LPG je už zdaněno spotřební daní 2,20 koruny z litru, nulové zdanění CNG, vyjednané státem a plynárenskou lobby, letos končí. Postupně do roku 2020 vzroste spotřební daň na 2,36 koruny z litru.

Čtěte více v Hospodářských novinách