Námořní přepravě ilegálního zboží se daří. Jak uvádí nová zpráva švédského Stockholmského mezinárodního institutu pro výzkum míru (SIPRI), nákladní lodě na palubě nejčastěji mají drogy, zbraně a součástky, které se používají k sestrojení raketových zbraní a zbraní hromadného ničení.

Vlastníci lodí přitom sídlí v nejbohatších západních zemích, které jsou členy Evropské unie, NATO nebo OECD. Společně představují až 60 procent celkového objemu pašovaného zboží.

V první dvanáctce je pět evropských států s Německem na samém vrcholu žebříčku. Většina zásilek přesto zůstane zcela nepozorovaně uzamčena v některém ze zapečetěných velkoobjemových kontejnerů.

"Kontejnerová doprava představuje revoluci v mezinárodní dopravě. Poskytuje ale také idální krytí pro pašeráky. Takže z toho velkého množství lodí projíždějících světovými přístavy je každý den kontrolován pouhý zlomek," vysvětluje Hugh Griffiths, jeden z autorů studie.

"To ale neznamená, že vlastník lodi, nebo dokonce kapitán, ví, co převáží. Je poměrně snadné ukrýt zbraně a drogy mezi náklad," dodává.

Platí přitom, že majitel, stejně jako celníci, kolikrát prostě musí věřit, že náklad obsahuje skutečně to, co je psáno v dokumentech.

Na prvním místě žebříčku námořního pašerátství je Německo, kde celníci odhalili 19,5 procenta z celkového množství ilegálních zásilek. Hned za ním se "umístilo" Řecko s 10,6 procenty a první trojici uzavírají Spojené státy, kde celníci zabavili 7,8 procenta zásilek.

I přes embargo uvalené OSN se mezi zeměmi objevuje ale i Írán nebo Severní Korea.

Podívejte se na žebříček 12 zemí, které vedou námořní pašeráctví:

1. Německo 19,5 %

2. Řecko 10,6 %

3. Spojené státy 7,8 %

4. KLDR 4,8 %

5. Panama 4,3 %

6. Írán 3 %

7. Norsko 2,4 %

8. Rusko 2,4 %

9. Belize 1,9 %

10. Nizozemsko 1,9 %

11. Dánsko 1,7 %

12. Japonsko 1,7 %