Sněmovna v prvním čtení podpořila vládní novelu zákona o pozemních komunikacích, která mimo jiné umožní zvýšit nejvyšší povolenou rychlost na vybraných úsecích silnic ze současných 90 až na 110 kilometrů.

Zvýšení rychlosti se bude týkat úseků, které musí splňovat bezpečnostní kritéria. Podmínkou je dvouproudý provoz v obou směrech, které jsou od sebe oddělené svodidly. Rovněž se v daných úsecích nesmí vyskytovat žádné křižovatky nebo autobusové zastávky.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura řekl poslancům, že vláda navrhuje rychlostní komunikace úplně vypustit ze zákona. Vzniknou z nich dálnice druhé třídy s maximální rychlostí 130 kilometrů za hodinu. Reálný dopad pro řidiče bude ale mít rozdělení silnic prvních tříd na dvě kategorie.

V úsecích, které jsou směrově oddělené, navrhuje ministerstvo dopravy povolenou rychlost zvýšit o 20 kilometrů v hodině na rychlost 110 kilometrů za hodinu. U silnic, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém nejsou, bude ponechána současná maximální rychlost 90 kilometrů v hodině.

Podle ministra Stanjury bude na dálnicích první i druhé třídy stejné značení i stejná nejvyšší povolená rychlost. Bude se na nich také platit mýtné a řidiči budou muset mít dálniční známku stejně jako nyní. "Jde spíš o zjednodušení značení a o orientaci nejenom českých občanů, ale i návštěvníků České republiky," řekl Stanjura ČTK a Českému rozhlasu.

Novela obsahuje také změnu, která se dotýká odtahování vozidel. Pokud vlastník komunikace, například obec, nechá auto odtáhnout, například kvůli čištění komunikace, z bezpečnostních důvodů nebo třeba kvůli havárii, je poté povinen ho vrátit na původní místo.

Pokud už není možné ho na původní místo nebo jiné vhodné místo v okolí vrátit, musí podle návrhu vyrozumět vlastníka, kde si může auto vyzvednout. Náklady má ale hradit provozovatel vozidla. Ministr Stanjura vyložil poslancům, že nejde o návrh ministerstva, ale o reakci na rozhodnutí soudu. O nové úpravě pravidel pro odtahy se bude podle něj určitě ještě debatovat. "V tuto chvíli se tam vkládá povinnost vrátit to na místo, odkud to bylo odtaženo. To se týká třeba problému blokového čištění," řekl Stanjura novinářům.

Obcím ale novela umožní prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí. Z výnosu by poté měly úřady pokrývat část nákladů spojených s odtahem vozidel, ke kterým se majitelé nehlásí. Ta pak dlouhodobě stojí na odtahových parkovištích, nebo je úřady musí na vlastní náklady sešrotovat.

Značky na přání od roku 2015

Poslanci také podpořili návrh, který motoristům umožní pořídit si registrační značku na auto s číslicemi a písmeny podle svého přání. To by ale mělo platit až od roku 2015.

Registrační značky na přání nebudou smět obsahovat vulgární a hanlivé výrazy nebo například zkratku některého úřadu. Jedna taková tabulka by měla stát 5000 korun, takže dvě značky na auto vyjdou jeho vlastníka na 10 000 korun.

Součástí novely je i změna v systému technických kontrol, kdy by stanice technické kontroly měly být sledovány kamerovým systémem. Podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury je kromě vybavení STK kamerami také nezbytné připravit informační systém na ministerstvu dopravy, který bude získaná data zpracovávat. Záznamy z obrazového sledovacího systému mají zamezit případnému korupčnímu jednání a mají být důkazem, že testované vozidlo skutečně na testech bylo.