Ministr dopravy Zdeněk Žák vyzval firmu OHL ŽS k okamžitému a bezpodmínečnému obnovení přerušené modernizace dálnice D1 na Vysočině. V opačném případě hrozí ministerstvo vypovězením smluv, vyklizením místa stavby a obnovením provozu v krizovém stavu, uvedl mluvčí úřadu Martin Novák. Práce na D1 se před nedávnem zastavily mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku, podle Ředitelství silnic a dálnic kvůli tomu, že stav krajnic je horší, než se předpokládalo.

Žák prohlásil, že stavaři používají řidiče jako rukojmí v boji o navyšování cen staveb. "Upozorňuji všechny dodavatele, že stát nebude ustupovat nátlaku na umělé navyšování cen staveb takzvanými vícepracemi, natož pak ultimativnímu jednání hraničícímu s vydíráním," sdělil ministr úřednické vlády. Zároveň podle mluvčího úřadu vyzval Žák ředitele ŘSD Davida Čermáka k přípravě všech možných variant řešení, včetně okamžitého vypovězení smluv se zhotovitelem a obnovení provozu na dálnici.

Špatné krajnice

"Únosnost na krajnicích je menší, než se předpokládalo," uvedl Čermák s tím, že překvapivě špatná kvalita podloží pod dálnicí se projevila i na jiných opravovaných částech komunikace a liší se i na jednotlivých úsecích. OHL ŽS, která dálnici u Velké Bíteše opravuje, z tohoto důvodu zastavila stavbu.

Podle Žáka ministerstvo nezpochybňuje, že se mohly objevit problémy se stavem krajnice D1. "Mně vadí, že stejný problém se vyskytl na několika úsecích, ale zatímco ostatní dodavatelé pokračují v pracích a při tom řeší technický problém, jakých se při takové stavbě vyskytne mnoho, tak jeden z nich to řeší zastavením prací a vysláním ultimativního požadavku směrem ke státu o navýšení ceny," řekl ministr.

OHL ŽS zvítězila spolu s firmou Alpine Bau v tendru na modernizaci dálnice mezi Velkou Bíteší a Lhotkou s nejnižší cenou necelých 597 milionů korun. O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod.

Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

Podívejte se na animaci dostavby D1