Oživení ekonomiky, ke kterému by mělo dojít v příštím roce v řadě evropských zemí včetně České republiky, může přinést jeden nový problém: nedostatek přepravních kapacit. Řada evropských automobilových dopravců totiž v uplynulém období redukovala své flotily, mnohdy až na polovinu.

Vyplývá to z průzkumu mezi řediteli evropských poboček DKV Euro Service, který zorganizovalo české a slovenské zastoupení tohoto předního evropského poskytovatele služeb pro dopravce. Průzkumu se počátkem letošního léta zúčastnilo osm ředitelů řídících pobočky v patnácti zemích.

V uplynulém roce a půl prošly dopravní firmy extrémní zatěžkávací zkouškou. Rostoucí náklady a špatná ekonomická situace až na výjimky těžce zasáhly dopravce v celé Evropě. Jen ředitelé poboček DKV v pobaltských zemích či v Německu a Rakousku v anketě odpověděli, že jejich zákazníci převážně prosperují. Ostatní respondenti naopak uvedli, že ekonomika dopravců v zemích, kde působí, stagnuje nebo prochází významnými problémy.

Neziskové zakázky

Dopravci v důsledku recese začali úzkostlivěji přehodnocovat svoji ziskovost. A to i v případě nevýhodných zakázek. „Zatímco v minulosti byli majitelé dopravních firem schopni nevýnosné zákazníky tolerovat, v současné době se raději rozhodnou takový obchodní vztah ukončit,“ říká Ondřej Pavlík, ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service. „Flotilu buďto deponují, nebo – a to spíše – ji hned po skončení leasingu prodají, v horším případě ještě v jeho průběhu vozidla vrátí. U našich zákazníků není výjimkou redukce vozových parků až na polovinu.“

Takové tendence potvrzují i ředitelé DKV z dalších zemí: podobnou zkušenost má šest z osmi šéfů. „Jedná se o fenomén, který prošel a prochází napříč Evropou. Redukce vozového parku se stala součástí ozdravného procesu autodopravců,“ doplňuje Ondřej Pavlík.

Podle posledních ekonomických dat se česká ekonomika po šesti čtvrtletích v řadě konečně dostává z recese. „Do konce roku nás však s největší pravděpodobností výrazné změny k lepšímu ještě nečekají. Věříme ale, že příští rok – pokud nám to vývoj politické situace v zemi příliš nezkomplikuje – se konečně dočkáme dlouho očekávaného růstu i v autodopravě. Pak ale může nastat situace, kdy poptávka převýší kapacity autodopravců,“ říká Ondřej Pavlík.

Očekávané oživení ekonomiky a nedostatek přepravních kapacit může být dobrou zprávou pro firmy, které obtížné období ustály bez redukce flotil. Ondřej Pavlík připomíná obdobnou situaci v polovině roku 2011: „Než se ekonomika zlomila do druhého poklesu pomyslného dvojitého w, na trhu také náhle vznikl nedostatek kapacit ze strany dopravců. Jak pro autodopravce, tak pro nás došlo k pozitivnímu jevu: zvýšení sazeb za dopravu. Pro DKV jako společnost poskytující služby autodopravcům to znamenalo, že naši zákazníci se stali méně rizikovými.“

Související