Přestože není výstavba nového logistického centra amerického internetového obchodu v Dobrovízi u Prahy ještě stoprocentní, Amazon už začíná s náborem pracovníků. Zatím jen na vyšší pozice, jako jsou manažeři, vedoucí logistiky nebo do finančního a HR oddělení. Nábor na řadové pozice má začít až v další fázi na jaře příštího roku, v létě by se zde pak měl rozjet ostrý provoz.

Amazon už v Česku provozuje "menší" sklad u hlavního pražského letiště, který zajišťuje logistiku vráceného zboží. Stavba v nedaleké Dobrovízi, která bude asi čtyřikrát tak velká, začne za pár týdnů, věří ředitel firmy pro Evropu Tim Collins.

"Co se týká Brna, nedávné hlasování zastupitelů města nás vedlo k rozhodnutí tento projekt odložit na neurčito a nahradit ho jiným projektem v regionu střední a východní Evropy. Zvažujeme spoustu možností, ale žádná není v Brně," oznámil Collins v souvislosti s půlročními dohady kolem výstavby dalšího obřího distribučního centra Amazonu. To mělo stát v průmyslovém parku developera CTP, nedávno pak Jihomoravský kraj nabídl jako alternativu pozemek u brněnského letiště.

Vedle toho se staví další tři distribuční centra pro e-shop v Polsku. "Tady byl celý schvalovací proces podstatně rychlejší a jednodušší. Zatímco v Česku jsou tři kroky, v Polsku mají jenom dva," řekla mluvčí Amazonu pro Německo Anette Nachbar.

"Záměr výstavby distribučních center jsme oznámili v Česku i Polsku loni stejnou dobou a v Polsku jsou samotné budovy už téměř hotové. V Dobrovízi to trvá déle, ale jsme rádi, že se náš záměr vyvíjí alespoň takto. Každý projekt je jiný - liší se lokality i další okolnosti," uvedl Collins.

Proč jste si pro výstavbu svých logistických center vybrali právě Českou republiku?

Vybrali jsme si Česko z několika důvodů. Za prvé je to pracovní síla. Hledáme kvalitní lidi, kteří nám pomůžou s další expanzí do Evropy. Další věc je infrastruktura. Potřebujeme rychlou dopravu do všech směrů. Třetí podmínka je dobré prostředí pro byznys, a to jsme v České republice našli. Na všech úrovních - celostátní, regionální a v mnoha případech i na lokální úrovni. Potřebujeme ale také svižné jednání. Náš byznys roste, a proto se potřebuje rychle posouvat dopředu.

Teď jste ale zastavili projekt brněnského skladu, protože tam jednání nebyla příliš rychlá...

Respektujeme rozhodnutí rady. Jednání v Brně se velice zpomalilo, bohužel. Přál bych si, aby se to vyvíjelo jinak. Od prvního dne, kdy jsme se rozhodli přijít do České republiky, říkáme: potřebujeme dobré podnikatelské prostředí, infrastrukturu, lidi a rychlost.

Jakou roli bude hrát nové logistické centrum u Dobrovíze ve vaší evropské síti, pokud tedy skutečně vznikne v plánované podobě?

Bude to jedno z největších distribučních center v Evropě a zároveň jedna z našich vlajkových lodí. Budou zde nejmodernější technologie, budeme zde využívat naše nejnovější procesy. Budeme odtud posílat širokou škálu výrobků objednaných na všech pěti evropských webových stránkách. Zboží bude z Dobrovíze směřovat do celé Evropy, takže také do České republiky.

Naše distribuce funguje tak, že žádné z našich evropských logistických center není určené pouze pro jednu zemi. O tom, které zboží se kam pošle, rozhodují tři věci: kde je zákazník, jaké zboží je v kterém skladu a jaký je nejefektivnější způsob přepravy zásilky. Zboží, které si objednáte, k vám může přijít z kteréhokoli distribučního centra v Evropě. Záleží jen na tom, jestli je to od vás nejbližší sklad, který má výrobek ve svých regálech.

Máte v plánu další expanzi do východní Evropy?

Ano, naše strategie je dosáhnout časem na všechny evropské zákazníky.

Máte už reálnou představu, kdy získáte všechna povolení pro stavbu logistického centra u Dobrovíze a bude se moct začít stavět?

Mám velkou radost, že to se to hýbe správným směrem. Měli bychom začít se stavbou během pár týdnů. Jsem velký optimista. Do provozu by to pak mělo jít asi v polovině roku 2015.

Už jste začali s náborem pracovníků na některé vyšší pozice. Stále ale nejsou podepsané všechny podstatné smlouvy, a není tedy úplně jisté, že sklad skutečně vznikne...

Ne, to by se nemělo stát. Máme zde před sebou ještě, nazval bych to, pár procedurálních záležitostí. Pevně věříme, že všechno dobře dopadne. Souhlasili jsme s dodatečnými investicemi, dáme 50 milionů korun na novou silnici pro vesnici. A už jsme otevřeli otázku pronájmu. To už něco znamená, jsou to velké závazky.

Říkáte, že tento sklad se stihne otevřít až příští léto, původně jste ale počítali s letošním podzimem. Vznikne tedy mezera, kterou budete muset tuto předvánoční nákupní sezonu nějak zacelit...

Myslím, že ne. Věříme, že to naše evropská síť zvládne. Zařízení v Dobrovízi nebude určené pouze pro Českou republiku nebo kteroukoli jinou zemi. Bude pro celou Evropu jako součást naší celokontinentální sítě distribučních center. Taková je naše strategie. Nyní jsme stále ještě schopni bez problémů zajistit servis pro své zákazníky.

Uvažovali jste o tom, že byste zkusili stavbu v Dobrovízi nějak urychlit?

Taková stavba trvá 12 až 14 měsíců. Poběží tak rychle, jak to lidi zvládnou. Bude to ale obrovská budova - 100 tisíc metrů čtverečních. Už jsme postavili spoustu takových center a víme, jak dlouho to trvá. Výstavba distribučních center v Polsku začala, myslím, loni v říjnu a fungovat budou letos v září, což je 11 měsíců. Bude to trochu rychlejší. Vůbec celý proces je tam rychlejší.

Setkáváte se před výstavbou distribučních center často s takovými problémy jako v ČR?

Je to poměrně unikátní, řekl bych. Myslím, že jsme na stůl položili dost věcí - hodně pracovních míst, vysokou investici, naše plány se stávají pro řadu oblastí jakýmsi ekonomickým stimulem a my jsme nežádali po České republice žádnou finanční pobídku.

Na Brněnsku jste dostali alternativní nabídku pro výstavbu vašeho logistického centra - jiný pozemek blíž letišti. Ten vám nevyhovoval?

Pro nás je klíčové, jak rychle můžeme všechno zařídit a začít centrum provozovat. Volili mnohokrát, ale náš projekt neschválili. To není zrovna nejlepší poselství. Přesto, co se týče Brna a vůbec České republiky, vidíme budoucnost optimisticky. Možná se jednou vrátíme. Ale tento konkrétní projekt v Brně nebude.

Plánujete českou nebo polskou verzi webu?

Pomůže nám to najít nové zákazníky, takže časem určitě ano, ale nemáme konkrétní časový plán.

V Praze a okolí je poměrně nízká nezaměstnanost. Nebojíte se, že tam budete mít problém sehnat dost zaměstnanců?

V každé oblasti, kam jdeme, chceme být dobrým zaměstnavatelem. Stavíme moderní provozy, chceme, aby se naši zaměstnanci co nejvíc zapojili a stali se součástí firemní kultury, aby se sami snažili zlepšovat procesy. Myslím si, že se nám podaří získat dost kvalitních zaměstnanců.

Jak vysoké budou platy českých pracovníků? Třeba v Německu si vaši zaměstnanci často stěžují, že je jejich mzda příliš nízká.

Platy závisejí na lokální situaci. Určitě zde budou nižší než třeba v Německu, je to jiný trh. Budou ale srovnatelné s běžnými platy v Praze a okolí. Chceme být preferovaným zaměstnavatelem v oblasti logistiky, proto budou spíš o něco vyšší, než je průměr.

Mají české a polské sklady nějakou souvislost? Četl jsem, že někteří manažeři v polských skladech mají umět česky...

Ne více než kterákoli jiná naše logistická centra. Obě země se staly prostě součástí naší evropské sítě. A zase - nedíváme se na jednotlivé sklady jako na izolované entity, nejsou určené pro jeden stát.

Uvažujete už o zajišťování dopravních služeb v Česku? S jakými partnery budete spolupracovat?

Hledáme už třeba obchodní partnery. O dopravcích se zatím pouze diskutuje. Bude probíhat výběrové řízení. Až se celý proces dostane do rozhodovací fáze, tak to oznámíme.

Zajišťují všechny skladové operace vaši zaměstnanci, nebo některé části outsourcujete? Slyšel jsem, že často spolupracujete s Menlo Worldwide...

V našem druhém pražském centru budeme celou logistiku dělat sami, ale v prvním pražském skladu, který už funguje a je určen pro zpětnou logistiku, spolupracujeme s firmou Menlo. To je ale výjimka. Využíváme partnery jenom pro speciální operace, což je právě zpětná logistika.

V některých lokalitách jste zavedli službu rychlého doručení v den objednání zboží, tzv. same-day delivery. Plánujete ji i u nás?

Chtěli bychom tuto možnost časem zavádět i dál. Cílem firmy je zlepšovat zkušenosti lidí s nákupem v našem e-shopu. Dát jim více možností, a to i co se týče rychlosti doručení. A doručení v den objednání je něco, co naši zákazníci chtějí.

Je to rentabilní služba?

Věříme, že časem bude dávat smysl i finančně.

Ve Spojených státech jste začali dodávat zásilky i o nedělích. Vidíte tuto možnost v Evropě, potažmo i na českém trhu?

To je další z věcí, kterou bychom chtěli být schopní časem nabídnout. Teď to nemůžu odhadnout, ale nikdy nezůstáváme úplně v nečinnosti, pořád hledáme další možnosti, jak zásilky trochu popostrčit.

Nedávno si Amazon nechal zapsat patent na tzv. předvídané zaslání. Na základě různých indicií chcete posílat zboží směrem k zákazníkovi ještě před tím, než si ho skutečně objedná. Je to reálný projekt, máte s ním už nějaké bližší plány?

Zatím o tom nemám žádné další informace. Je to příklad další inovace ve prospěch zákazníka. Budeme vlastně odhadovat věci, které ještě neudělal.


Ředitel Amazonu pro Evropu Tim Collins

V Polsku je celý proces podstatně jednodušší a rychlejší, říká Collins

FOTO: MATĚJ SLÁVIK

Související