Díky odbavení lodi CSCL Globe společnosti China Shipping Container Lines mezi 13. a 15. lednem zažil přístav Hamburk poprvé kontejnerovou loď s kapacitou přes 19 tisíc TEU (TEU je ekvivalentem jednoho 20stopého kontejneru).

Vzhledem k nízkému dnu Labe ale mohlo plavidlo na kontejnerovém terminálu Eurogate vyložit a naložit jen 11 000 TEU.

Niels Harnack, výkonný ředitel China Shipping Agency (Germany) proto zdůraznil nutnost úpravy plavební dráhy na dolním a vnějším Labi. „Protože nové obří kontejnerové lodě nemohou být kvůli problémům s hloubkou labské plavební dráhy plně naloženy, musíme nechávat část nákladu v Rotterdamu. Proto jsme nuceni naší liniovou službou najíždět Rotterdam dvakrát,“ vysvětluje Niels Harnack.

V současné době je CSCL Globe druhá největší liniová kontejnerová loď na světě. V čele žebříčku se držela od loňského listopadu pouhé dva měsíce. Operuje mezi Evropou a Dálným východem, podobně jako aktuálně největší z tohoto typu plavidel MSC Oscar, na které se vejde až 19 224 TEU.

Obě lodě tak překonaly v mnoha ohledech revoluční plavidla tzv. třídy Triple-E s kapacitou 18 270 TEU, které provozuje od roku 2013 rejdařství Maersk. Aktuálně jich je v provozu 14 a dalších šest se vyrábí. Podle jihokorejského výrobce Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering nejsou tyto lodě revoluční svou rychlostí, ale nízkou spotřebou vzhledem k množství převáženého nákladu.

CSCL Globe má stejnou plochu jako Triple-E, tedy délku 400 metrů a šířku 59 metrů. S maximálním ponorem 16 metrů je ale o 1,5 metru hlubší, což částečně kompenzuje jiný tvar lodi. V příštím roce postaví výrobce Hyundai Heavy Industries v Jižní Koreji ještě čtyři sesterské lodě CSCL Globe.

Nová největší kontejnerová loď na světě MSC Oscar patří sice rejdařství se švýcarskými kořeny Mediterranean Shipping Company, pluje ale pod vlajkou Panamy. Na svou první cestu loď vyrazila na začátku ledna.

V brzké době by ale největší kontejnerové lodě světa měly překonat už i kapacitu 20 tisíc TEU. Uvažuje o tom například japonská dopravní firma MOL (Mitsui O.S.K. Lines) nebo Orient Overseas Container Line (OOCL) se sídlem v Hongkongu.