Alza zavedla vlastní síť výdejních boxů loni na jaře. Nejprve fungovala jen v Praze a letos v květnu začalo rozšiřování i mimo metropoli a její okolí.

„V tuto chvíli probíhá instalace nových AlzaBoxů s cílem provozovat v této sezóně celkem 50 samoobslužných schránek. Boxy postupně instalujeme po celé České republice,“ uvedla PR manažerka Alzy Šárka Jakoubková s tím, že rozšíření sítě se týká zejména Moravy. Nové schránky jsou například v Brně, Přerově, Havířově nebo ve Znojmě.

„Boxy instalujeme do míst s vysokou návštěvností, jako jsou největší obchodní centra, obchodní nebo fastfoodové řetězce, čerpací stanice, vysokoškolské areály apod.,“ řekla Jakoubková. Aktuálně firma navázala spolupráci například s řetězcem Kaufland.

V Česku fungují ještě další dvě sítě tzv. balíkomatů. V případě České pošty ale zatím nejde o síť v pravém slova smyslu - stále provozuje jen deset zkušebních strojů, jejichž provoz chce vyhodnotit koncem letošního roku a rozhodnout se o případném rozšíření.

Další firmou, která v Česku podobné výdejní boxy instalovala, je polský InPost. Ten prostřednictvím společnosti In Time provozuje aktuálně 134 zařízení v tuzemsku a na Slovensku.

Zatímco v Česku jsou ale oslovení logističtí manažeři k využívání výdejních boxů spíše skeptičtí, například v sousedním Německu jde o mnohem běžnější záležitost. Deutsche Post DHL jich provozuje tisíce a na jaře začala instalovat první balíkomaty i mimo veřejná místa - do rezidentních domů. Nedávno pak konkurenti na trhu balíkových služeb DPD, GLS a Hermes oznámili, že založili společnou firmu, která bude instalovat „neutrální balíkové boxy“. Ty budou přístupné i pro další konkurenty.

Související