Společnost Still se v posledních letech důsledně prosazuje na poli elektromobility a do konce roku 2017 chce nabízet 90 procent vozíků v lithium-iontovém provedení. První analýzy nasazení ve společnosti Brüggen ukazují, že ve správném prostředí dokáže tento typ techniky vést ke zvýšení efektivity a výrazně snížit provozní náklady.

Společnost Brüggen se řadí k největším evropským výrobcům müsli, kukuřičných lupínků a cereálií. V minulém roce se firma rozhodla inovovat svou flotilu manipulační techniky. Hlavním cílem rozsáhlého projektu bylo dosažení kalkulovatelných nákladů na leasingové a produktové pakety, vysoké disponibility spojené s maximální flexibilitou nasazení, rychlejšího nabíjení baterií a instalace on-line nástroje pro řízení flotil. Ve výběrovém řízení poté byla vybrána společnost Still s nabídkou full service leasingu, kdy každých šest let budou vozíky vyměněny za nové.

Nová flotila vozíků se mohla díky využití vozíků Li-Ion zmenšit o 23,8 procent. Nejdříve se v každém oddělení provedla podrobná analýza, jaké požadavky by měly nové stroje plnit. Na základě jejích výsledků dodala společnost Still vozíky v provedeních odpovídajících danému nasazení. Asistenti výroby si mohli různé modely prohlédnout a vybrat si příslušné vybavení. Aktuálně zde pracuje 39 různých modelů s různými výškami zdvihu, délkami vidlic a kapacitami baterie.

Vyšší disponibilita a nižší provozní náklady

Specifikem projektu byl přechod od olověných baterií s kapalným elektrolytem na lithium-iontové baterie. Nový systém baterií přináší firmě Brüggen mnoho výhod. Díky vyšší výkonnosti se Li-Ion baterie hodí zejména tam, kde dosud olověné baterie narážely na své hranice, například nasazení s potřebou vysokého výkonu nebo vícesměnná nasazení, při kterých se prováděla výměna baterie.

Při stejných vnějších rozměrech disponují Li-Ion baterie dvojnásobnou hustotou výkonu, čímž lze ušetřit náklady na výměnu baterie a infrastrukturu. Další výhodou je, že je Li-Ion baterie bezúdržbová, čímž oproti olověné baterii odpadá veškerá údržba týkající se elektrolytu a zákazník s tím nemá žádné starosti.

Pro pracovníky přechod na novou technologii znamená především usnadnění práce a větší komfort. Místo výměny baterií a jejich připojování k nabíjecí stanici, více než šestihodinového nabíjení a doplňování destilované vody nyní stačí pohodlné nabití přes přípojku, která je přístupná zvenčí. Tyto faktory zvyšují disponibilitu vozíků a pro firmu Brüggen mají výrazný vliv na provozní náklady.

Vozíky stačí nabíjet jen chvíli

Mezinabíjení je oproti olověným bateriím s kapalným elektrolytem možné při každém stavu nabití. „Některé vysokozdvižné vozíky máme ve čtyřiadvacetihodinovém provozu a jsme na ně odkázáni jak v logistice, tak i ve výrobě. Nové baterie můžeme kdykoli nabíjet i na pár minut,“ pochvaluje si výhody Marek Schröder, vedoucí logistiky ve společnosti Brüggen.

K nabíjení baterií mohou nyní pracovníci využívat přestávky. Již po 40 minutách jsou opět k dispozici dvě třetiny kapacity. U Li-Ion baterií je možných až 2500 nabíjecích cyklů, což je dvojnásobek oproti klasickým olověným bateriím. Navíc u Li-Ion baterií nedochází k negativnímu paměťovému efektu. Tato moderní technologie nastavuje nové standardy i v oblasti bezpečnosti. Každý článek baterie lze kontrolovat v reálném čase a velmi přesný ukazatel vybití umožňuje mimořádně efektivní využívání výkonu.

Související