Pasažéři letu z Prahy do New Yorku už sedí ve svém boeingu, jehož motory byly zažehnuty. Letoun ovšem dlouhé minuty čeká, než se mu uvolní ran­vej k odletu. Ta už je přitom přístupná skoro 10 minut. Než si ale letištní dispečeři informaci o volné vzletové ploše stihnou mezi sebou předat a povolí letadlu odstartovat, stojící boeing zatím nadarmo spálí palivo v ceně přesahující šest tisíc korun. Na čekání tak tratí nervózní cestující, aerolinky i samotné letiště, které by lepším plánováním odletů mohlo navýšit své kapacity, a na svou plochu tak přilákat další letecké dopravce.

S limity v organizaci letového provozu, které brání dalšímu rozvoji letecké dopravy, se už dlouhé roky snaží bojovat úřady Evropské unie. A to i podporou česko-slovenského start-upu NG Aviation, který se zabývá efektivnější správou provozu letišť. Tu řeší vývojem interaktivních map leteckých ranvejí.

"Na naší mapě dispečer jednoduše klikne prstem na příslušnou letovou dráhu, napíše k místu poznámku, že se vybranou ranvej třeba právě chystá uzavřít, a tato informace se během chvilky rozšíří mezi všechny odpovědné pracovníky. Tím se sdílení zprávy citelně urychlí," uvádí český ředitel a zároveň majitel firmy Svatopluk Bagara, který dodává, že dosud komunikace dispečerů probíhá prostřednictvím telefonů a e-mailu.

333 dní

by na středně velkém letišti, jakým je například Praha, mohla být díky softwaru od firmy NG Aviation za rok souhrnná úspora prostojů všech letadel, které jsou způsobeny zdlouhavou koordinací letištních dispečerů. V nákladech aerolinií za palivo jde o úsporu ve výši asi 380 milionů korun.

Úspory v řádu stovek milionů

Jeho "letecká IT společnost", za níž stojí ještě slovenští sourozenci Frankovi, byla proto nedávno vybrána do rozvojového programu ESA BIC Prague. Ten její snahu leteckou komunikaci zmodernizovat a zjednodušit podpořil 50 tisíci eur (1,4 milionu korun). Zároveň firmu spojil s předními evropskými vědci, kteří se oblastí letectví zabývají.

Za ESA BIC stojí Evropská vesmírná agentura (ESA) spolu se státním CzechInvestem a hlavním městem Praha. Cílem "kosmického inkubátoru" je Evropanům ukázat reálné přínosy právě budované evropské navigace Galileo, která je přímým konkurentem americké GPS.

"Oproti GPS evropské Galileo umožňuje přesnější navádění a právě s tím v našich digitálních mapách počítáme," říká spoluzakladatelka firmy NG Aviation Simona Franková, za níž stojí zkušenosti z bruselského Eurocontrolu, který letecký provoz nad Evropou koordinuje.

"Tam mě přitom trápilo, že jsme informace o dění na letištích často rychleji získávali sledováním BBC než od kolegů z jednotlivých letišť," uvádí Franková jeden z důvodů, proč firmu spolu s bratrem Markem před třemi lety založila.

Dalším motivem prý byla snaha o úsporu času a nákladů letišť i leteckých společností, které je využívají. Za použití svého komunikačního softwaru start-up středně velkému letišti, jakým je třeba Praha nebo Brusel, slibuje zkrácení nakumulovaných ročních prostojů všech letadel čekajících na start o celých 333 dnů. "Za jeden rok se navíc na takovém letišti může ušetřit až 722 tun leteckého kerosinu, což odpovídá souhrnné finanční úspoře ve výši 15 milionů dolarů, tedy asi 380 milionů korun. Nehledě na 750 tisíc tun oxidu uhličitého, který díky tomu není vypuštěn do ovzduší, a nedochází tak k posilování skleníkového efektu," dává příklad další ze zakladatelů Bagara.

Příští zákazníci se už hlásí

Jeho firma o testování svého mapového softwaru už jedná s Letištěm Praha a pražským Řízením letového provozu. "Zatím jste stále ve fázi vývoje, která ještě několik měsíců potrvá. S Řízením letového provozu už jsme ale dohodnuti na tom, že náš produkt po jeho dokončení začne v praxi využívat," vysvětluje Bagara.

Podle něho firma na vývoj potřebuje 1,75 milionu eur, tedy něco přes 47 milionů korun. "Z toho jsme již 500 tisíc od investorů získali, dalších 450 tisíc máme přislíbeno a do toho jednáme s dalšími šesti investory z Velké Británie a dalších zemí, kde o náš mapový software už projevili zájem," říká dále manažer.

Koncept zefektivňování provozu letišť je relativně mladý. "Není to ale tak, že bychom byli jedinou firmou, která se něčím podobným ve světě zabývá," uvádí Marek Franko, který je IT expertem NG Aviation.

Výhodou česko-slovenského start-upu podle Franka je, že oproti těžkopádným globálním konkurentům může na přání zákazníků reagovat rychleji, protože jde o malou firmu o 14 zaměstnancích. "Zatímco konkurenti nabízejí pouze digitální mapy, s nimiž nelze dále pracovat, naše řešení je navíc plně interaktivní a dovede rychle a přehledně do mapy vyznačit náhlé změny letištního provozu," vysvětluje Franko.

Dodává, že náklady jeho firmy na splnění všech bezpečnostních požadavků ze strany letišť jsou pro NG Aviation vysoké. Tomu odpovídají předpokládané ceny jeho softwaru. "Částky za pořízení našich produktů se mohou pohybovat od desítek tisíc po desítky milionů korun," říká.

Jeho sestra Simona jej doplňuje: "Jen hodnota speciálního leteckého školení jednoho vývojáře nás ovšem vyjde na 10 tisíc dolarů. Nám to ale dává smysl a v hodnotě know-how vlastních lidí často předčíme i mnohem větší konkurenty. V Evropě jsou maximálně desítky leteckých odborníků, kteří se vyznají i v tvorbě softwaru."