K tomu, aby firma provedla větší inventuru zboží, potřebuje do skladu poslat mnoho lidí, kontroly pak bývají dlouhé. U větších společností se do akce zapojí až tisíce pracovníků a podnik kvůli tomu musí zastavit svůj běžný provoz. Prosazovat se ale začínají moderní technologie, které by mohly kontrolu zboží zjednodušit a zrychlit. Jednou z nich jsou drony.

"Umím si představit využití dronů pro inventarizaci zásob. Nemusíte mít člověka, který se pohybuje na vysokozdvižném vozíku a vyváží se v kleci nahoru, aby přepočítával a skenoval zboží v horních pozicích regálu," říká Jan Vymazal, regionální provozní ředitel firmy DHL Supply Chain, která s moderními technologiemi ve skladech pracuje.

Nabídnout drony logistickým podnikům může v Česku hned několik firem, které je vyvíjejí a vyrábějí. Jednou z nich je společnost Drone Services z Rudné u Prahy. Ta má už nyní několik zákazníků, již se zajímají o provádění inventur pomocí bezpilotních létajících strojů. S některými z nich teď firma drony testuje.

Její spoluzakladatel Marek Tajbl uvádí, že drony už připravila pro inventarizaci překladiště kontejnerů a s e-shopem Mall.cz jedná o jejich využití pro kontrolu zboží. Nejdál je podle něj spolupráce s tuzemskou společností z automobilového průmyslu, o kterou jde, ale neříká. Drony budou v jejím areálu kontrolovat zboží a materiál jak uvnitř skladů, tak i na venkovních plochách. Podobné služby nabízí i pražská firma Robodrone. Také mezi její zákazníky patří logistické a výrobní společnosti.

Drony, které automaticky kontrolují počty zboží ve skladech, v současnosti testuje řada firem po celém světě. Jde například o prodejní řetězec Walmart, čokoládovnu Nestlé, ale také o logistické firmy Geodis či FM Logistic. Stejně jako v Česku jde ale i v jejich případě o úplné začátky provozu.

Drobnosti na regálech dronům uniknou

Při nasazení dronů řeší vývojáři hlavně to, jak zajistit, aby nic nerušilo navigaci, která musí být naprosto přesná. Ve výrobních a skladovacích halách je také potřeba pozměnit pravidla bezpečnosti práce, aby nedocházelo ke kolizím a haváriím. Vývojáři se zaměřují i na spolehlivý přenos dat z dronů do softwaru, který data zpracuje a porovná s údaji v podnikovém informačním systému. Bezproblémový provoz inventurních dronů závisí také na tom, jak se podaří zdokonalit jejich schopnost rozpoznat překážku a vyhnout se jí.

V současné době omezuje použití dronů při inventurách ve skladech to, že nejsou schopné zkontrolovat drobné předměty, tedy doslova každý šroubek. Pokud je na paletě nebo v přepravce naskládané různé zboží, létající bezpilotní stroj zatím nedokáže zaznamenat, o které věci se jedná. Dron je tak využitelný jen v případech, kdy sleduje ještě zabalené zboží, jasně označené kódem s informací o druhu a množství.

Skeptický k využití dronů při inventurách je proto šéf logistiky Alza.cz Jan Klika. Firma provozující největší český e-shop má ve skladech uložené různé druhy zboží, navíc v různých počtech. Její skladovací regály jsou malé, takže by do nich dron "neviděl" a nemohl by zaznamenat všechny výrobky, které jsou v nich uložené.

Škodovka sleduje uskladněné palety

K inventurám uvnitř skladů se tak drony dají využít jen někde. Mnohem vhodnější jsou při kontrolách venku, například u prázdných palet, což plánuje Škoda Auto. Ta už před dvěma lety uvažovala o využití dronů pro sklady s regály vysokými přes 15 metrů. Z toho ale nakonec sešlo, protože se nepodařilo najít spolehlivé technické řešení.

Následně začalo logistické oddělení Škodovky testovat drony pro inventury prázdných palet v areálu v Mladé Boleslavi. "Testování, či spíše vývoj, stále probíhá. V současné době není na trhu technologie, kterou bychom mohli ze dne na den pro tyto účely použít. Proto jdeme cestou vlastního vývoje," řekl Jiří Cee, vedoucí logistiky podniku Škoda Auto. Firma se snaží o to, aby mohla drony brzy nasadit do běžného provozu.

Zásadní otázkou zůstává, do jaké míry budou muset drony při provádění inventur obsluhovat lidé, nebo zda budou fungovat jako skutečné bezpilotní stroje. "Pokud je obsluhuje operátor, je inventura rychlejší. Lidi je ale potřeba vyškolit a vyzkoušet. A hlavně, lidská práce je drahá," upozorňuje Marek Tajbl z Drone Services.

Souhlasí proto, že největší smysl dává nasazení dronů při inventurách venku. K použití je doporučuje v průmyslových areálech, na kontejnerových terminálech nebo na seřadištích vyrobených vozů, kde je snadnější navigace a méně fyzických překážek, se kterými by se mohly drony srazit.

Zajímavé řešení, jakousi jednodušší alternativu k dronům, začala nedávno testovat ve skladu nedaleko Prahy společnost FM Logistic. Takzvaný Inventory Viewer zahrnuje počítač vybavený několika kamerami a automatickými snímači čárových kódů. Zařízení je umístěné na vidlicích vysokozdvižného vozíku, který projíždí skladovou uličkou a průběžně dělá inventuru jednotlivých úrovní regálů.

Tématu se věnuje aktuální číslo časopisu Logistika

jarvis_59a6feb5498e2987d9fb49b4.jpeg
Společnost Linde MH představila prototyp inventurního dronu Flybox. Kabelem je propojený s automatickým vozíkem, který ho navádí a napájí energií.
Foto: Linde MH