Za dvanáct let bude žít ve městech více než pět miliard lidí, předpovídá OSN. Města se zvětší, počet obyvatel také a poptávka po mobilitě – ať už osob, nebo zboží – v důsledku toho výrazně vzroste. A největší světové automobilky o tento velký kus koláče nechtějí přijít.

Již před časem se situací v městské mobilitě začal vážně zabývat koncern Volkswagen. Teď na něj navazuje další německý gigant, Mercedes-Benz. Oba výrobci se shodnou na tom, že budoucnost dopravy, minimálně ve městě, je v elektromobilech, navíc s autonomním řízením. Trojcípá hvězda ze Stuttgartu však jde ještě o něco dál a v Kodani minulý týden ukázala koncept Vision Urbanetic.

"Chceme zajistit lepší kvalitu života ve městě, což zahrnuje méně dopravy, méně hluku a méně emisí," říká Volker Mornhinweg, šéf divize Mercedes-Benz Vans. Právě ta stojí za koncepčním elektromobilem Vision Urbanetic, který by měl minimálně z měst zcela vytlačit auta tak, jak je známe dnes. Zároveň jde ale vlastně o dvě auta v jednom.

"Výměnné moduly karoserie dělají z auta komfortní nástroj přepravy lidí během dne a efektivní dodávku během noci,“ vysvětluje Mornhinweg. Ačkoliv to zní možná složitě, v zásadě je to jednoduché.

Mercedes ukázal platformu, tedy jakousi základní desku, s elektrickým pohonem a autonomním řízením. Na ní je, ručně nebo automaticky, možné přidělat moduly na přepravu až dvanácti osob, nebo až 10 metrů krychlových nákladu. Celý vůz pak měří na délku 5,14 metru a umí komunikovat nejen s ostatními vozy, ale i celou infrastrukturou.

Společně s novým vozem Mercedes vyvinul i systém umělé inteligence, která pomocí algoritmu dokáže maximálně zefektivnit využívání platformy i obou modulů. "Kromě doby potřebné k nabití baterie může být každé vozidlo využíváno 24 hodin denně, sedm dnů v týdnu, 365 dní v roce,“ zdůraznil Mornhinweg. Podle něj mohou díky napojení na zmíněný algoritmus využívat jedno auto například i konkurenční společnosti.

Mercedes-Benz Vans by se slovy svého šéfa rád v budoucnu vyvinul z výrobce aut na poskytovatele mobility a dopravních řešení. K tomu patří například i ona umělá inteligence, případně takzvaná doprava na poslední míli. To zahrnuje doručení zboží až ke dveřím, kam se mnohdy auto nedostane. Mercedes by tak rád využíval například drony nebo samořídící roboty.

Kdy se sériová verze konceptu Vision Urbanetic na silnicích objeví, Mercedes zatím nespecifikoval, v rámci prezentace ale směřoval k roku 2030 a dále. Německý výrobce by nicméně byl rád jedním z prvních, kdo podobný koncept dopravy uvede na trh.

A nemusí jít o nereálné plány. Už dnes provozuje Mercedes v některých evropských městech službu sdílení aut Via Van, loni se představila elektrická verze dodávky Vito. A už před časem ukázali zástupci značky koncept autonomního městského autobusu.