Převážení zboží po německých silnicích se prodraží. Nákladní vozy musí počínaje včerejším dnem platit vyšší poplatky za mýtné. Více zaplatí zejména těžší vozy a ty, které vypouštějí více škodlivin. Zdarma budou moci jezdit kamiony na elektrický a plynový pohon. Peníze z mýtného chce Německo dát na investice do infrastruktury.

Zdražení se obávají čeští dopravci. Ti si dlouhodobě stěžují na rostoucí náklady, kvůli kterým přichází o zakázky. Zatímco v roce 2015 převezli v rámci mezinárodní dopravy téměř 64 milionů tun zboží, o dva roky později došlo k poklesu o více než třetinu.

Situaci podle sdružení kamionových dopravců Česmad Bohemia komplikují mimo jiné právě přísnější pravidla v Německu. Od poloviny loňského roku tam platí zákon, který rozšířil mýtné pro nákladní auta také na veškeré silnice první třídy. Těch je v zemi přibližně 40 tisíc kilometrů. Spolu s nově zvýšeným mýtným má toto opatření přinést v průměru 7,2 miliardy eur ročně (186 miliard korun), tedy o 2,5 miliardy eur více než dosud (64 miliard korun).

Pro výpočet mýtného pro nákladní vozy je nově určující jejich emisní třída v kombinaci s váhou. Pokud navíc vůz váží více než 18 tun, do ceny se promítá také počet os.

Nově musí všechny přepravní společnosti počítat i s poplatkem za hlučnost nákladních aut, který je ale u všech druhů vozů stejně vysoký: 0,2 eurocentu za jeden kilometr.

Během letošního roku chtělo Německo původně zavést také poplatky za osobní auta. Toto opatření se ale zpozdí a dříve než v roce 2020 s ním není možné počítat.