Umělá inteligence, ve zkratce AI (Artificial Intelligence), patří mezi aktuální témata v řadě oborů průmyslu, dopravy i logistiky. Od jejího nasazování si odborníci i podnikatelé slibují možnost autonomního řešení řady úkolů, které dnes musí vykonávat člověk. Ale na rozdíl od člověka se dokáže AI stále stejně soustřeďovat na práci, nepotřebuje odpočinkový čas a je přesná i nepřesná stále stejným způsobem. To přináší nové možnosti pro plánování výroby i služeb. Ačkoli umělá inteligence vyžaduje dnes ještě nemalé investice pro zavedení, náklady na provoz by měly být nižší než plat živých pracovníků.

To vše může vytvářet pocit, že umělá inteligence bude řešením pro velkou část problémů ve světě průmyslu i jinde. A řada firem z nejrůznějších oborů už zkoumá možnosti, jak AI ve svých provozech nasadit. "Procento společností, které nějakým způsobem umělou inteligenci nasadily nebo to mají v plánu v nejbližších 12 měsících, rychle roste," říká Lukáš Erben z KPC Group, která zastupuje americkou poradenskou společnost Gartner pro ČR, SR a Rumunsko. "Zatímco v průzkumech provedených analytiky společnosti Gartner v roce 2015 to bylo celkem 10 procent, loni šlo o 25 procent, přičemž čtyři procenta firem již AI nasadily a 21 procent ji plánuje nasadit v nejbližší budoucnosti. Pro letošní rok je předpokládán nárůst na 37 procent," vysvětluje Tomáš Erben.

Jedná se o celosvětové údaje napříč odvětvími, do nichž se promítá řada různých podob a forem AI počínaje oblastmi zákaznické péče a interakcí, kam patří konverzační rozhraní a chatboti či virtuální asistenti, přes počítačové vidění a analytickou AI či takzvanou rozšířenou analytiku − augmented analytics − až po automatizaci a optimalizaci.

Preskriptivní analytika

V zásadě existují tři druhy, respektive úrovně analýzy. Deskriptivní analýza popisuje podle dat z minulosti, co se stalo a co se děje. Prediktivní analýza podle historických dat předpovídá, co se stane, a určuje pravděpodobnost, že se to stane. Preskriptivní analýza ale určuje i to, proč se to stane, zkoumá různé scénáře a navrhuje rozhodnutí, která přinesou nejefektivnější řešení.

V oblasti řízení dodavatelských řetězců lze ale smysluplně využít jen některé z nich. Logistiky a skladování se bezprostředně dotýkají hned dvě z oblastí, v nichž je nasazení AI nejčastěji plánováno. Ze společností, které v průzkumech Gartner loni uvedly, že již AI nasadily nebo to mají v plánu, jich 37 procent plánuje řešení v oblasti výroby a provozu a 35 procent v oblasti řízení dodavatelských řetězců.

Kde se AI uplatní nejvíce?

Nejen v logistice v současné době platí, že technologie typu AI a strojového učení se hodí pro řešení konkrétních, do značné míry specializovaných úloh. Pro většinu podniků je také problémem nedostatek či absence interních IT specialistů schopných AI řešení navrhovat či rozvíjet, příhodné proto je hledat na trhu vhodné a alespoň v nějaké míře osvědčené produkty či služby.

V případě logistiky bude podle expertů atraktivní zejména preskriptivní analytika. V současnosti už se často hovoří o tzv. prediktivní analýze. "V případě, kdy prediktivní analýza odhaluje, co a kdy se stane, preskriptivní analýza určuje i to, proč se to stane, čímž například napomáhá při identifikaci budoucích rizik a příležitostí, ale zároveň poskytuje i doporučení, přičemž zohledňuje více možných důsledků potenciálních rozhodnutí," popisuje rozdíly mezi oběma typy analýzy společnost Anasoft.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.