Stahovat filmy nebo větší soubory z internetu během cesty vlakem může být už brzy nemožné. České dráhy plánují omezit bezplatné wi-fi připojení ve svých soupravách. Národního dopravce k tomu vedou rostoucí náklady, zvažuje proto zavést limit pro data, která mohou cestující čerpat. Podle serveru Zdopravy.cz, který na změnu upozornil, se ale dráhy nechystají dosavadní bezplatné připojení zrušit a začít za něj vybírat peníze.

V současné době poskytují wi-fi připojení na více než 800 dálkových i regionálních spojích, navíc ho plánují rozšiřovat i na dalších linkách. "Wi-fi instalujeme například do tří set dalších vozů pro dálkové vlaky," prohlašuje mluvčí drah Radek Joklík.

Do vlaků instalují operátoři zařízení, které přijímá mobilní signál. Cestující se k němu mohou připojit prostřednictvím wi-fi a surfovat po internetu.

800 spojů

Českých drah dnes umožňuje připojení k wi-fi. Do budoucna jich bude přibývat.

Dráhy mohly dosud čerpat neomezený objem dat. Cestující tak mohli stahovat soubory podle libosti, omezovaly je jen výpadky internetu v některých úsecích železnic. Protože ale spotřebovávali více dat, než se čekalo, rozhodli se operátoři neomezená data zrušit.

"Očekáváme proto několikanásobný růst nákladů spojených s poskytováním wi-fi v našich spojích. Řádově půjde o desítky milionů korun ročně," vysvětluje Joklík.

Státní dopravce proto zvažuje regulovat objem stahovaných dat, podobně se nyní chová na území Německa ve svých vlacích na lince Praha−Berlín−Hamburk. "Možností regulace je ale více a způsoby a míru případného omezení zatím pouze analyzujeme. Zákazníky budeme o změnách včas informovat," popsal Joklík.

Neomezené internetové připojení nabízí na svých linkách i konkurenční společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. Ten se zatím ke změnám nechystá. "Neomezený přístup k datům pro své cestující ve vlacích i autobusech hodláme zachovat i do budoucna," říká mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Naopak Leo Express, který patří Leoši Novotnému, neomezené datové služby od operátorů nevyužívá. "Čím více u nás tedy cestující stáhnou dat, tím více platíme. Uvítali bychom, kdyby se cena dat snížila, je to pro nás významný náklad," popisuje mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Ve vlacích Leo Expressu už dnes není možné některé služby náročné na data využívat. "Jedná se o sledování videí v nejvyšší kvalitě, stahování aktualizací či streamování souborů," dodává Sedlařík.

České dráhy, které zajišťují 90 procent osobní železniční dopravy v zemi, musí situaci řešit rychle. V souvislosti s rozšiřováním internetového připojení ve svých vlacích připravují vypsání zakázky na operátory, kteří budou službu připojení a čerpání dat v soupravách zajišťovat.

Diskusi o cenách internetového připojení a objemu dat nedávno rozvířila ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO), která uvedla, že Češi hledají především připojení k bezdrátovým wi-fi sítím.

Vybudování mobilních sítí v Česku podle ní stálo operátory miliardy korun a data jsou drahá, protože je využívá jen malá skupinka lidí. "My potřebujeme, aby daleko víc lidí využívalo těch mobilních sítí. A to je jedna z cest, která ke zlevnění dat povede," řekla Nováková.