České dráhy loni hospodařily se ziskem téměř 1,2 miliardy korun, o více než 200 milionů korun vyšším než v roce 2017. K výsledku skupiny přispěla především nákladní doprava, která vykázala zisk 663 milionů korun. Osobní přeprava naopak skončila ve ztrátě 230 milionů korun. Dnes o tom informovalo vedení skupiny. Státní dopravce loni přepravil 179 milionů cestujících, nejvíce za deset let.

Přes zvýšení počtu cestujících podnik nedostal osobní dopravu do kladných čísel. Mezi hlavní důvody podle firmy patří nedostatečné financování regionální dopravy v některých krajích, rostoucí výdaje za elektřinu a zvýšené náklady na náhradní autobusy kvůli častým výlukám.

"Ceny za autobusy strmě rostou, a i když nám větší část správa železnic kompenzuje, loni nám 144 milionů korun spadlo jako náklad do hospodaření osobní dopravy," uvedl člen představenstva společnosti Radek Dvořák. Zvyšování nákladů na elektřinu navíc bude podle společnosti pokračovat, letos by se měly zvýšit zhruba o 540 milionů korun. Výnosy v osobní dopravě se loni zvýšily o 1,4 miliardy na 23,5 miliardy korun.

České dráhy se připravují na novou konkurenci: Zahraniční dopravci pro ně budou větším soupeřem než RegioJet či Leo Express. Zároveň zvažují, že vyjedou do ciziny

Stejně jako v předešlých letech vykázala největší zisk nákladní doprava reprezentovaná dceřinou společností ČD Cargo. Loni přepravila 68,4 milionu tun zboží, meziročně o 2,3 milionu tun více. Tržby nákladního přepravce se zvýšily o 636 milionů na 11,8 miliardy korun. S výjimkou černého uhlí a koksu rostly přepravy u všech komodit. Zisk z nákladní dopravy ale poklesl z loňských 743 milionů korun na letošních 663 milionů korun.

Skupina loni snížila své hrubé zadlužení o 3,5 miliardy korun na 31,4 miliardy korun. Letos budou dráhy splácet 300 milionů eur (cca 7,7 miliardy korun). Podnik je chce refinancovat vydáním nových dluhopisů.

Ziskové hospodaření chtějí dráhy využít na investice do vozového parku a zvyšování konkurenceschopnosti. "V příštích pěti letech chceme investovat do vozidel zhruba 40 miliard korun, což odpovídá požadavkům objednatelů," uvedl Dvořák. Loni největší investice šly například do rekonstrukce sedmi souprav pendolino či nasazení osobních vlaků do regionální dopravy na Plzeňsku. Dráhy také podepsaly smlouvu na nákup 50 dálkových vozů, pořídily i nové lokomotivy pro nákladní přepravu.

České dráhy letos čeká přelomový rok, protože končí většina smluv na dopravní obsluhu. Na některých tratích místo nich vyjedou soukromníci. Podle Kupce jsou jednání s kraji složitá, protože každý ze 14 krajů požaduje jiné parametry. Například Ústecký kraj rozdělil železnici na několik menších souborů, které soutěžil zvlášť.

I přes soutěže si České dráhy udrží ve všech krajích drtivou převahu. Nejméně modrých vlaků národního dopravce potkají od prosince cestující ve Zlínském kraji, kde budou dráhy provozovat jen 61 procent vlaků. Kupec už dříve uvedl, že kvůli výkonům, o které přijdou, nechtějí propouštět a využijí zaměstnance jinde. Dráhy ale budou muset o zaměstnance bojovat se soukromníky, kteří musí do prosince sehnat stovky nových lidí.

Do budoucna se chce skupina soustředit hlavně na osobní železniční dopravu a opravárenství. Podle Kupce dráhy v současnosti jednají se státem, zda by od nich odkoupil podíl ve firmě ČD Telematika.

V příštích letech státní dopravce získá další peníze za prodej pozemků Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). V současnosti firma společně se SŽDC pozemky zaměřuje. Na přesné ceně se ale obě společnosti zatím neshodli. Peníze, které dráhy za pozemky vydělají, chtějí investovat do zvýšení konkurenceschopnosti, zejména pak do obnovy vozového parku.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává přes 23 tisíc lidí.