V Česku je v současnosti rozestavěno 39 dálnic a silnic první třídy. Celkově jde o 140 kilometrů nových dálnic, 52 kilometrů oprav dálnice D1 a 63 kilometrů silnic první třídy. Ve čtvrtek o tom informovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Letos by mělo být otevřeno zhruba 26 kilometrů nových dálnic, loni stát zprovoznil čtyři kilometry. V Česku je v současnosti zprovozněno 1248 kilometrů dálnic a přes 5642 kilometrů silnic první třídy.

Nejdelším dálničním úsekem, který chtějí silničáři dokončit ještě letos, je více než 14kilometrová trasa mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Jde o prodloužení dálnice D1. Otevřít by se měly také osmikilometrový úsek Bošilec-Ševětín na D3 a dálniční křižovatka u Olšan na D46.

Dalších téměř 25 kilometrů plánují silničáři letos otevřít na silnicích první třídy. Jde o úsek Slaný-Velvary na I/16, dále obchvaty Znojma (silnice I/38), Kravař (silnice I/15) a Lechovic (silnice I/53). Zprovozněno by letos mělo být také křížení silnic u Třebušic na I/13.

Na pěti úsecích také pokračují opravy D1, letos by měly začít práce i na dvou zbývajících úsecích. Žádný z nich ovšem nebude letos otevřen.

Stát chce letos zahájit stavbu 178 kilometrů silnic a dálnic, nejvíc na jihočeské D3. Ministerstvo dopravy čelí kvůli pomalému tempu výstavby dlouhodobé kritice, podle analytiků Česko zaostává za okolními státy. Bývalý ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který oznámil konec ve funkci na začátku dubna, se hájil, že během jeho více než čtyřletého působení byly stavby obnoveny, přičemž se resort musel vyrovnávat se zastavením výstavby v letech 2010-2014.

Právě výstavbu silnic a její urychlení zmínil jako svou hlavní prioritu nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Premiér Andrej Babiš (ANO) Kremlíkovi doporučil, aby se zaměřil na legislativní změny, které stavby usnadní. K urychlení dopravních staveb by měla přispět novela zákona pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Zrychlit by se měl především úřední proces před zahájením stavby.

Seznam rozestavěných dálničních úseků:

Dálnice

Úsek

Délka (v km)

D1

Přerov - Lipník n. Bečvou

14,3

D3

Bošilec-Ševětín

8,1

D3

Ševětín-Borek

10,7

D3

Úsilné-Hodějovice

7,2

D3

Hodějovice-Třebonín

12,6

D6

Lubenec, obchvat

4,9

D6

Nové Strašecí - Řevničov

5,6

D6

Řevničov, obchvat

4,2

D11

Hradec Králové - Smiřice

15,2

D11

Smiřice-Jaroměř

7,2

D35

Opatovice-Časy

12,6

D35

Časy-Ostrov

14,7

D46

MÚK Olšany

1,1

D48

Frýdek-Místek, obchvat

4,3

D48

Rybí - MÚK Rychaltice

11,5

D55

Otrokovice, obchvat JV

3,1

D56

Frýdek-Místek, připoj. na D48

2,2

D1 (modernizace)

Mirošovice-Hvězdonice

7,7

D1 (modernizace)

Soutice-Loket

10

D1 (modernizace)

Humpolec - Větrný Jeníkov

13,6

D1 (modernizace)

Velký Beranov - Měřín

14,7

D1 (modernizace)

Velké Meziříčí, obchvat

5,9

Seznam rozestavěných úseků silnic první třídy:

Silnice 1.třídy

Úsek

Délka (v km)

I/11

Opava, severní obchvat - východní část

1,6

I/11

Ostrava, Prodloužená Rudná k okresu Opava

6,7

I/13

Třebušice, MÚK

1,3

I/15

Kravaře, obchvat

2,7

I/16

Slaný-Velvary

12,9

I/19

Kámen, obchvat

2,4

I/20 (se silnicí II/231)

Plzeň, Plaská - Na Roudné - Chrástecká

2,6

I/21

Nová Hospoda-Kočov (2.stavba)

3,0

I/21

Trstěnice-Drmoul

5,0

I/27

Plzeň, Třemošenský rybník - Orlík

1,6

I/38

Znojmo, obchvat (2.stavba)

3,4

I/41

Ulice Dornych v Brně

1,5

I/42

Brno, VMO Žabovřeská I

1,8

I/53

Lechovice, obchvat

4,4

I/55

MÚK s ČD Přerov-Předmostí

1,5

I/57

Krnov, SV obchvat

7,8

I/58

Příbor-Skotnice

3,0