Zprvu malá společnost založená v roce 2000 Jonathanem Faimanem, Jasonem Gissingem a Timem Steinerem dobyla britský trh s on-line potravinami a expanduje do dalších zemí. Přestože mnozí odborníci byli před lety k myšlence přesunu nákupu potravin na web skeptičtí, Ocado je ukázkou toho, jak to má fungovat.

Za svůj úspěch vděčí lídr britského trhu práci více než 300 vývojářů a výsledku jejich úsilí, on-line platformy Ocado Smart Platform (OSP), která zákazníkům při jejich nákupech pomáhá s výběrem. Díky strojovému učení, modelování časových řad, sběru dat a tvorbě prediktivních analýz se před očima zákazníků po otevření webové stránky společnosti objevují položky, které pravděpodobně budou chtít koupit. Systém se kromě predikce prodeje soustřeďuje také na optimalizaci "poslední míle". Provádí až tři miliony výpočtů za sekundu, které pružně reagují například na aktualizaci objednávky, možnosti doručení, navigaci i aktuální podmínky na silnici a podobně. OSP je přímo spojené s provozem vysoce automatizovaných skladů.

Ocado postupně vyvinulo apli­kace pro různá rozhraní, takže on-line nakupování je přizpůsobeno potřebám každého zákazníka, ať už používá prakticky jakýkoliv počítač, chytrý telefon nebo tablet.

Marks & Spencer

Novinkou, na kterou se zákazníci Ocada mohou letos těšit, je joint venture se společností Marc & Spencer, jež svým zákazníkům nabízí sortiment z oblasti módy, kosmetiky a delikates.

Roboti v Ocadu

Jak konkrétně vypadá automatizace v Ocadu? Ve skladu o ploše větší, než kterou zabere několik fotbalových hřišť, je každý druh zboží uložen v jedné z několika tisíců přepravek. Přepravky se zásobami jsou uloženy na sobě ve 20 patrech a spojuje je velká trojrozměrná mříž, po které jezdí jednotliví roboti velcí asi jako kancelářská kopírka (v Ocadu v současnosti vyvíjejí jejich třetí generaci).

Ve velkém středisku (CFC − Customer Fulfilment Centre) jich v tomto "úlu", jak tuto konstrukci zaměstnanci nazývají, jezdí přes tisíc. Roboti jsou naváděni systémem kopírujícím řízení letového provozu a komunikují mezi sebou prostřednictvím 4G technologie. Díky neustálému přenosu a vyhodnocování dat o jejich poloze je případná srážka vyloučena. Na základě objednávky vyzvednou přepravky se zbožím, každou z nich uloží do svého "těla" a odvezou ji do tunelu, odkud se přepravky dostávají na sběrné místo.

Ve sběrné stanici jsou jednotlivé přepravky přesouvány pásovými dopravníky. Následně roboti nebo zaměstnanci střediska zkontrolují objednávku naskenováním kódu do systému a uložením jednotlivých položek do nákupních tašek. Hotovou objednávku připraví k expedici.

 

Robotické vozíky Ocada se pohybují po pevně daném rastru

Stroje se pohybují rychlostí čtyři metry za sekundu a jsou poháněny baterií, která je dobíjena ve stanici, kam roboti sami zajíždějí v případě potřeby. Mimochodem, místem ve skladu se určitě neplýtvá, mezi "zaparkovanými" roboty jsou jen půlcentimetrové mezery.

Robotické paže a samořídicí auta

V Ocadu jdou s robotizací ještě dál. Testují například robotickou paži věrně simulující pohyby lidských rukou, sloužit má při vychystávání a balení zboží. Ruka má měkké gumové prsty, které jsou šetrnější než ty lidské například ke zralému ovoci. Paže dokáže jemně uchopit každou z několika desítek tisíc položek, jako třeba vejce, balíčky popcornu či konzervy, a vložit je do plastových nákupních tašek. Pohyb, který trvá asi pět sekund a je srovnatelný s pohybem lidské ruky, pohání stlačený vzduch.

Při vývoji zařízení pomáhali zaměstnanci, kteří nosili speciální rukavice s elektronickými snímači, které přenášely informace o síle, která je třeba, aby potravinu zvedla, ale nepoškodila. Ocado zařízení testuje ve skladu v Andoveru a v plnicím středisku v Erithu (východně od Londýna), a pokud úspěšně projde "zkouškovým obdobím", bude brzy pomáhat vychystávat zásilky i v dalších provozech.

Infografika: Chloubou Ocada jsou robotické "úly"

Ocado začalo dokonce testovat tzv. Robocada, automatický vůz pro rozvoz potravin. Cílem je zrychlit dodávky, zvýšit bezpečnost a snížit mzdové náklady. Plánovaný týdenní rozvoz čítá přes 230 tisíc objednávek, které je nutné zavést zákazníkům do jejich domovů. Představa je taková, že v autech budou zprvu jezdit zaměstnanci, kteří budou vynášet nákupy ke dveřím. Do budoucna pak budou vozy úplně samostatné, jejich úspěšné testování již proběhlo v Londýně.

Někteří odborníci ovšem před zaváděním samonavigačních aut do běžného provozu varují. "Zabíjení auty se na londýnských mostech stalo preferovanou formou terorismu, několik britských firem ochromily útoky hackerů. Ocado nové technologie umí, ale máme opravdu stoprocentní garanci, že se Robocado nezmění ve smrtící zbraň? Začínáme teď hodně mluvit o budoucnosti, což je dobře. Neměli bychom se ale ostýchat klást si i takovéto nepříjemné otázky," řekl pro Médiář Tomáš Krásný, zakladatel eventové agentury Blue Events.

Nejdřív kolaps, pak růst

Pandemie virového onemocnění covid-19 a zavedení opatření včetně omezení pohybu lidí přesunuly i ve Velké Británii spotřebitele ještě víc než doposud z klasických supermarketů do on-line prostředí. Melanie Smithová, generální ředitelka Ocado Retail, uprostřed krize popisovala na svém blogu až desateronásobný zájem zákazníků o služby Ocada oproti "normálnímu" stavu.

Roboti velcí jako kancelářské kopírky se ve skladu pohybují rychlostí čtyři metry za sekundu.
Roboti velcí jako kancelářské kopírky se ve skladu pohybují rychlostí čtyři metry za sekundu.
Foto: Reuters

On-line objednávky rostly každou hodinou, každým dnem, až do doby, kdy firma neměla dostatek kapacit na jejich vyřizování. Vytvořila se dlouhá virtuální fronta a Ocado zhruba na týden přerušilo přijímání nových objednávek. "Všechny dodací sloty během tohoto období byly vyprodány, naši kolegové neúnavně pracovali na dodávkách potravin do více než 80 tisíc domů," popsala Smithová.

Firma během největšího náporu zavedla určitá omezení. Na jednoho zákazníka byl určen jeden dodací slot (termín) po dobu sedmi dní. Omezila také množství některých produktů v jedné objednávce. Tím zajistila jejich spravedlivější distribuci. Cílem bylo také zamezit nákupní panice, pokud by se na některé zákazníky určitý sortiment vůbec nedostal.

O budoucnosti nákupu potravin v on-line prostředí již nicméně není pochyb. Koronavirová krize a karanténa pomohly Ocadu na jaře k meziročnímu růstu až o 50 procent. " Ocado bylo již před krizí na britské burze nejvýznamnější technologickou společností a tento stav se za posledních několik měsíců jen umocnil," řekl BBC John Moore, investiční manažer Brewin Dolphin.

Spolupráce s módním řetězcem

Novinkou, na kterou se zákazníci Ocada mohou letos těšit, je joint venture se společností Marc & Spencer, jež svým zákazníkům nabízí sortiment z oblasti módy, kosmetiky a delikates. Podle webu Retail Gazette dohoda znamená, že společnost M&S bude nabízet službu dodávky potravin on-line, zatímco zákazníci Ocada si budou moci při nákupu na webu Ocado.com vybrat z více než 6500 produktů značky M&S.

Ocado se dohodlo se svým dodavatelem Waitrose, že produkty M&S nebude prodávat až do 1. září 2020, ledaže by dohoda s Waitrose do té doby skončila. Ocado zároveň vytvoří nové plnicí středisko v Sunderlandu, které se bude zaměřovat na klíčové zákazníky společnosti a připraví také napojení na M&S. Díky tomu vznikne 300 nových pracovních míst.

Marc & Spencer si od spolupráce s Ocadem kromě nových zákazníků a nového trhu slibuje ještě něco navíc − a sice vyspělou logistiku pro e-commerce, v níž se automatizované sklady obsluhované roboty ideálně uplatní. Stroje vychystávají až několik desítek tisíc různorodých položek týdně, které pak putují k zákazníkům.

Pravděpodobně začátkem příštího roku se plánuje také otevření prvního "mini" robotického skladu v Bristolu. Bude mít kapacitu okolo 30 tisíc objednávek týdně a slibuje přes 800 pracovních míst v dané lokalitě. V menších městech se Ocado snaží pokrýt menší lokální trh a je alternativou ke klasickým skladům CFC, které jsou především ve velkých městech.

Ocado nedávno otevřelo první automatizovaný provoz mimo Velkou Británii, je jím sklad pro francouzský obchodní řetězec Casino v Paříži, v Torontu chystá další pro druhou největší kanadskou síť Sobeys a v plánu má i výstavbu skladů pro americké supermarkety Kroger.