Ztráty kamionových dopravců kvůli kolonám u hranic s Německem dosahují desítek až stovek milionů korun. Přepravy tak minulý týden nabíraly velká zpoždění. Důvodem vylo povinné testování řidičů před vjezdem do Německa, pozitivní test zatím mělo 0,65 procenta šoférů. Uvedlo to v pátek sdružení dopravců Česmad Bohemia. Na začátku příštího týdne firmy opět očekávaly problémy. Nejčernější očekávání se však v pondělí naštěstí nepotvrdila.

Plynulé průjezdy až na jednu výjimku

Dálniční hraniční přechod Rozvadov byl v pondělí ráno průjezdný bez kolon. Kvůli testování řidičů kamionů a pendlerů na covid-19 se tam minulý týden tvořily fronty dlouhé až 16 km, hlavně kamionů. Na Folmavě na Domažlicku byla fronta dlouhá 2,5 kilometru, ale postupně ubývala. Další přechody v Plzeňském kraji projedou řidiči plynule, řekla ČTK v 7.20 ráné policejní mluvčí Eva Červenková. Panovaly obavy z větších font , protože do Německa, jež zavedlo na hranicích kontroly, jezdí kamiony i čeští pendleři směřující za prací denně nebo na celý týden.

"Jen na Folmavě je menší zdržení, fronta je tam asi 2,5 kilometru, ale je to jen nárazově," uvedla mluvčí.

Policejní hlídky na Rozvadově i Folmavě zůstávají a budou nadále regulovat kamiony i čekatele na test. Pravý pruh v Rozvadově je stále určený na testování, levý pro ty, kteří mají testy z vnitrozemí. Každý, kdo překračuje hranici, musí mít potvrzení o negativním testu v němčině nebo angličtině, ne starší než 48 hodin. Musí si také dopředu udělat digitální registraci pro vstup do Německa.

Plynulý provoz byl v pondělí ráno také na hraničním přechodu Všeruby na Domažlicku. Polovina vozidel je nákladních, zbytek osobní. "Čekací doba je deset až 15 minut, aut jezdí minimálně," řekl Václav Bernard (STAN), starosta Všerub na Domažlicku, kde je také silniční přechod.

Německo od neděle 14. února považuje Česko za oblast s vysokým výskytem mutací koronaviru. Na hranicích proto zavedlo přísné kontroly, kvůli kterým se minulý týden tvoří na některých úsecích i mnohakilometrové kolony. Už dříve dopravci označili německé restrikce vůči kamionům za nesmyslné, protože řidiči podle nich nejsou rizikem.

Dopravci vypočítali, že jedna hodina strávená v koloně stojí asi dvav tisíce korun. Podle průzkumu sdružení, kterého se zúčastnilo 354 tuzemských dopravních firem, dosahují ztráty z kolon kolem 35 milionů korun. Celkové ztráty však podle sdružení mohou být až ve vyšších stovkách milionů korun, a to po zahrnutí ostatních českých i zahraničních dopravců, jejichž auta zůstali stát ve frontách u hranic. Vedle toho dopravcům navyšuje náklady i rozsáhlejší administrativa kvůli registracím a komunikaci s německými úřady. Průměrně šlo v prvních dnech až o 13 hodin pro jednu firmu navíc, tvrdí sdružení.

Čekání v kolonách zpožďují i přepravy a dodávky zakázek. V pondělí bylo podle dopravců zpoždění dodávek až 70 procent, v dalších dnech v průměru okolo 40 procent. Týká se to naprosté většiny dopravců. Zpoždění se projevuje především u německých zákazníků, problémy jsou však i u klientů ve Francii, Španělsku a dalších zemích.

Zpoždění kamiony nabírají především kvůli povinným testům před cestou do Německa. Podle průzkumu firmy otestovaly v prvních dnech tisíce svých řidičů, přičemž pozitivní test mělo 0,65 procenta z nich. Problémy jsou i s testovacími kapacitami. "Předpokládáme, že v pondělí 22. února se opět projeví zvýšený tlak na hraničních přechodech. Neustoupí-li Německo ze svých nestandardních požadavků, je nutné, aby se česká strana připravila na zvýšené nároky na testovací kapacity," zdůraznilo sdružení.

Komplikace pro přepravní společnosti

Problémy, které stojí před přepravními společnostmi, popsal za všechny minulý týden Petr Kozel, předseda představenstva VCHD Cargo:

„ - Prakticky neexistuje žádná možnost (kromě Prahy) provést antigenní test ve večerních či nočních hodinách, to je pro některé naše řidiče velká komplikace.
- Kromě státní hranice není možné se nechat otestovat bez objednání. Bohužel kvůli zpožděním jen u málokterého řidiče dokážeme odhadnout, kde a v kolik hodin bude mít za dva dny čas na vyšetření.
- U testovacích míst na hranicích jsou dvou až tří hodinové fronty, v současné době navíc často ve velikém mrazu. Pro řidiče to prakticky znamená nutnost strávit velkou část povinné odpočinkové pauzy v řadě na odběr testovacího vzorku na covid-19.
- V místech odběru na hranicích jsou velmi omezené možnosti hygieny pro řidiče.
- Přes slibované používaní rychlých pruhů pro řidiče kamionů s antigenním testem, tyto často nefungují nebo nejsou k dispozici.“

Všechny výše uvedené skutečnosti způsobují podle Petra Kozla velká zdržení, která se často nedají predikovat. „To pro nás představuje největší problém. S našimi zákazníky máme termínované nakládky a vykládky, navíc systém přeprav výměnných nástaveb funguje na principu meeting pointů uprostřed trasy, kde se dvě linky setkají a vymění si náklad. Tím se šetří finanční náklady i čas, zpoždění jedné linky však ovlivní i pozdní dodání na lince druhé. To vše ovlivňuje disponování vozidly a také časem našich zaměstnanců─řidičů, kteří jsou od počátku pandemie exponovanou skupinou a jsou na ně kladeny velmi vysoké nároky, jak v oblasti hygienických tak režimových opatření.“

Vstřícný krok Bavorska

Bavorsko kvůli situaci na české a rakouské hranici dočasně zrušilo zákaz jízdy kamionů nad 7,5 tuny po bavorských silnicích. Bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann oznámil, že výjimka bude platit do konce února.

Cílem opatření je podle Herrmanna podpořit "transportní logistiku" a zajistit "fungující dodavatelské řetězce a proudění zboží". "Obchody a firmy musí být co nejlépe zásobené zbožím," uvedl ministr.

Situace u kurýrních firem

Kurýrní společnosti zajišťující doručení zboží dodávkami dělaly vše pro to, aby se kolonám nna hranicích vyhnuly. „Díky dopravní situaci před hranicemi jsme vybrali alternativní přechody, protože můžeme využít i přechody určené pro osobní dopravu. Tím jsme se vyhnuli kolonám. Se zákazníky, kteří odesílají na denní bázi jsme byli v kontaktu a o nastalé situaci informovali. Většina by případnáí zpoždění vnímala v pořádku, je jim jasné, že se nejedná o chybu dopravce," řekl Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier. Vyjádřil nicméně obavy, že pokud kritická situace na hranicích bude pokračovat, příjemci například v Německu si mohou zajistit dodání zboží ze zemí, kde dodavatelské řetězce nebudou narušeny. „Naštěstí situace se k dnešnímu dni již zlepšila a průjezd je volný. Německo přestalo kontrolovat na hranicích testy u všech řidičů nákladní dopravy,“ sdělil ve středu 17. února Přemysl Lukeš.

 

Související