Cílem společné práce odborníků z Jungheinrichu a společnosti Maier CZ bylo odbourat rutinní převoz palet a tím uvolnit lidskou práci na komplexnější úkoly. Zároveň vzhledem ke stísněným prostorovým podmínkám položili důraz na bezpečnost všech procesů.

Jungheinrich se rozhodl nasadit AGV řešení plně integrované do procesu a systémů zákazníka. Dva automatické vysokozdvižné vozíky EKS 215a se zdvihem pět metrů a nosností až 1,5 tuny komunikují pomocí Logistic Interface s čidly na předávacích pozicích a se systémem řízení skladu. Tyto elektrické vozíky tak mohou zajišťovat odvoz palet z výroby do systémového skladu a zároveň ze skladu na expedici. Fungují ve smíšeném provozu, kde se pohybují lidé i běžná manipulační technika. Plynulý a bezpečný provoz na jejich 150 metrů dlouhých trasách zajišťuje laserová navigace a bezpečnostní senzory.

Tři body k určení polohy

Laserová navigace funguje na principu triangulace. V každém místě trasy musí AGV vozík detekovat minimálně tři odrazky kolem sebe pro určení polohy. Systém určuje přesnou pozici stroje a jeho natočení s tolerancí 10 milimetrů.

Každý z obou vozíků je vybaven senzorem třídy "personal protection", který snímá pole před a za strojem. Velikost a tvar pole se dynamicky mění podle rychlosti a trajektorie jízdy. Při narušení pole automatický stroj zpomalí nebo se úplně zastaví − vždy s dostatečným odstupem tak, aby nedošlo ke kontaktu s překážkou, případně s člověkem.

Ve skladu se před automatizací pohybovala výhradně manuální technika a jednotliví zaměstnanci. Protože provoz nadále zůstal smíšený, jsou vozíky vybaveny systémem ochrany osob PPS − Integrated personnel protection system, takže kolize nehrozí. Kromě toho jezdí po předem definovaných trasách. Pokud jim někdo nebo něco překáží, zastaví se a čekají, než se cesta opět uvolní. V jednom z užších míst nemají vozíky prostor vyhnout se navzájem, proto jsou naprogramované tak, aby jeden na druhého počkaly. Vozíky se mohou pohybovat maximální rychlostí až 9 km/h, což je tempo odpovídající pomalému běhu.

Jungheinrich Logistic Interface

Manipulační technika dnes využívá nejrůznější technologie i pokročilé prvky a je propojena s řízením skladu či dalšími systémy. Vzájemná komunikace různých prvků však není snadná, neboť obvykle "nehovoří" stejným jazykem. K tomu, aby se domluvily, bývá nutné různým způsobem zasahovat do systému pro řízení skladu a upravovat ho.

Existuje však snadnější řešení – speciální rozhraní, které převádí informace z různých jazyků tak, aby si všechny prvky navzájem rozuměly. Jungheinrich Logistic Interface se instaluje na terminál k bezdrátovému přenosu dat a přebírá úlohy komunikační centrály včetně převodu vyměňovaných informací. Skladový systém tak téměř není třeba upravovat a rozhraní usnadňuje i zapojení nové techniky.

24 palet za jednu hodinu

A v jakých fázích vstupuje do logistiky dvojice EKS 215a, automatických strojů z dílny Jungheinrichu? Odebírají si hotové palety s plastovými díly na druhé straně spádového regálu, na který jsou manipulační jednotky zakládány z výroby. Optická čidla, která detekují přítomnost palet a generují požadavek k odvozu, jsou umístěna na předávacím dopravníku.

Ve skladu se používají dva rozměry palet a vozíky pro ně v regálech systémového skladu vybírají vhodné pozice i s tímto ohledem.

Odběr palet z předávacích pozic vybavených optickými čidly se odvíjí od požadavků WMS. S ním jsou vozíky propojeny pomocí zmiňovaného Logistic Interface − to během nabírání palety přečte čárový kód manipulační jednotky a prověří s WMS cílovou lokaci, tedy kam paletu odvést. Po dokončení operace zašle potvrzení opět do WMS.

Automatické stroje zakládají palety na moduly umístěné na začátku regálových řad, z nichž si je odebírají systémové vozíky (prozatím manuální). Vyskladnění na expedici provádějí opět vozíky EKS 215a − odeberou palety z modulů a odvezou je na válečkovou předávací pozici expedice.

Automatické vozíky jsou schopny zajistit převoz až 24 palet za hodinu. Jsou v provozu 24 hodin denně, fungují bez dohledu a šetří práci šesti až sedmi pracovníků.

Plastové díly Maier

Maier CZ je prostějovský závod předního evropského výrobce plastových, chromovaných a lakovaných dílů pro automobilky, jehož centrála byla v roce 1975 založena ve městě Gernika na severu Španělska, konkrétně v Baskicku. Společnost Maier Group je součástí Mondragon korporace a jen její český závod zaměstnává více než 400 lidí. Zaměřuje se na výrobu exteriérových a interiérových pohledových součástek včetně jejich úprav a dodává je zákazníkům, mezi které patří BMW, General Motors, Renault, Škoda nebo PSA.

Ze staré baskičtiny se slovo "maier" překládá jako "dovedný". Co to znamená v praxi, předvádějí prostějovští zaměstnanci firmy již od roku 2006, kdy byl závod Maier CZ v tomto městě založen.

Aktivní ochrana osob PPS pro podmínky smíšeného provozu.
Aktivní ochrana osob PPS pro podmínky smíšeného provozu.
Foto: Jungheinrich