Průběžné dobíjení je klíčovým prvkem této technologie, která rychle vytlačuje olověné baterie. U bezúdržbových li-ionových baterií v každodenním provozu odpadají obvyklé starosti a vícenáklady spojené s provozem olověných baterií včetně budování nabíjecích místností a pořizování náhradních baterií.

Už téměř třetina nových prodaných vozíků Toyota má li-ionovou baterii. Zvýšenou poptávku po účinnějších a přitom "zelenějších" bateriích podporuje zaměření firem na energetickou efektivitu a směřování k uhlíkové neutralitě, která je cílem Evropské unie do roku 2050.

Toyota vyrábí ve Švédsku vlastní modulární li-ionové baterie s inteligentním softwarem a o 30 procent vyšší energetickou účinností. Li-ionové baterie pracují s rychlejší odezvou při dobíjení. Baterie je stabilní v dodávce proudu i napětí bez ohledu na aktuální stav nabití. Proces nabíjení si řídí sama baterie a odebírá pouze potřebné množství proudu. Inteligentní nabíječe vzájemně komunikují a brzy dokážou i rovnoměrně distribuovat energii do současně nabíjených vozíků nebo zvládnou odložit start nabíjení, pokud by hrozilo krátkodobé překročení nasmlouvaného odběru elektrické energie.

Nedostatečné nabití přestalo být hrozbou

Pro obsluhu vozíků je práce s li-ionovou baterií mnohem jednodušší než s olověnou baterií. Nemusí sledovat úroveň vybití, stačí, když vozík připojí k nabíječce kdykoliv jej nepoužívá. Právě proto, že je možné li-ionové baterie dobíjet průběžně, nemělo by v praxi vůbec dojít k situaci, kdy nebude vozík dostatečně nabitý. S přesným dodržování správného režimu při nabíjení olověných baterií jsou v mnoha provozech problémy, které vedou ke zkrácení životnosti baterií i časovým ztrátám. S li-ion bateriemi jsou však stroje neustále k dispozici. Flotila vozíků proto může být menší, což znamená i menší počet řidičů, a práce může být vykonávána bez prostojů.

Nabíjecí místnosti budou brzy minulostí

Není třeba stavět nebo modernizovat nabíjecí místnosti, které zabírají prostor a jsou zdrojem rizikových situací. Stačí jednoduché nabíjecí místo kdekoliv v provozu, optimálně tam, kde vozíky nejčastěji parkují, třeba v odpočinkové zóně. Lze je tak snadno připojit k nabíječce i na krátkou dobu, například 10 až 15 minut, a využít k dobíjení přestávky na svačinu, na toaletu, vyřizování administrativních záležitostí a podobně. To stačí na dobití baterie na další několikahodinový pracovní cyklus, až do příští krátké nebo delší přestávky.

Související