Výsledková sezona začala těžkou váhou. O den dříve než Apple představily výsledky za první tři měsíce roku 2021 Google s Microsoftem. Obě firmy přitom překonaly očekávání analytiků a rostly ve dvojciferných číslech. Google za období od ledna do konce března utržil 55,3 miliardy dolarů, Microsoft se dostal na obrat 41,7 miliardy.

Hospodářské výsledky Googlu ukazují, že jediným reálným produktem firmy z finančního pohledu je reklama. Zobrazení inzerce ve vyhledávání přineslo firmě 32 miliard dolarů, inzerce v Google Ads Network vynesla firmě téměř sedm miliard a reklama na YouTube přidala šest miliard dolarů, o polovinu více než ve stejném období před rokem. Reklama ve výsledku představuje 87 procent všech příjmů holdingu Alphabet za první čtvrtletí. Proti loňsku se obrat firmy zvýšil o více než třetinu a přinesl více než dvojnásobný zisk – loňské výsledky však ovlivnila pokuta ve výši 1,7 miliardy dolarů od Evropské komise.

Další aktivity Googlu, které zahrnují Android a Google Pay, přinesly firmě obrat 6,5 miliardy. V této částce jsou také příjmy z prodeje hardwaru, jako jsou telefony Pixel a chytrá zařízení prodávaná pod značkou Nest. Podrobné informace o kusových prodejích ale Google samostatně nezveřejňuje od začlenění Nestu do Googlu v roce 2018.

Třetí největší zdroj příjmů má Google v cloudových službách, za které utržil čtyři miliardy dolarů, což je téměř o polovinu více než ve stejném období loňského roku. Cloud však Googlu přinesl téměř miliardu dolarů ztráty, což je ale výrazné zlepšení proti roku 2020, kdy firma ve stejném čtvrtletí prodělala na poskytování cloudových služeb 1,7 miliardy dolarů – v tomto případě šlo primárně o účetní operaci, která spočívala ve změně odhadu životnosti vybavení ze tří až čtyř let na tři až pět let.

Akcionáře chce firma potěšit zpětným odkupem akcií v hodnotě 50 miliard dolarů.

Rozmanitější Microsoft

V Redmondu představili výsledky za třetí čtvrtletí s větším množstvím podrobností. Celkový obrat firmy vzrostl oproti loňskému prvnímu čtvrtletí o 19 procent na 41,7 miliardy dolarů. Provozní zisk však vyskočil o 31 procent na 17 miliard i bez opravných účetních položek. Podle šéfa firmy Satyi Nadely po roce pandemie tempo růstu nezpomaluje, naopak. Firma už má 1,3 miliardy uživatelů Windows 10.

Microsoft neprodává moc reklamy (ale její objem se meziročně zvýšil o 17 procent), a tak je jeho nejsilnějším produktem cloud s obratem 15 miliard dolarů a meziročním nárůstem o 23 procent. Samotný pronájem cloudové infrastruktury Windows Azure vzrostl dokonce o polovinu. Cloudové služby se však na obratu firmy podílí jen 36 procenty. Další dvě divize jsou těsně v závěsu se 33- a 31procentním podílem na příjmech. Zajímavý je i růst sociální sítě LinkedIn. Za poslední rok LinkedIn utržilo 6 miliard dolarů na reklamě, to je zvýšení o polovinu.

Druhé největší příjmy přináší Microsoftu divize Produktivita a firemní procesy s obratem 13,55 miliardy a 15procentním meziročním růstem. Kvůli pandemii výrazně vzrostl prodej osobních počítačů, tomu odpovídá desetiprocentní zvýšení obratu z prodeje licencí Windows výrobcům osobních počítačů. Meziročně firmy dokupovaly také licence Microsoft Office a předplatná Microsoft Office 365. „Krabicový“ software pro firmy se zvýšil o 14 procent, předplatné vyneslo o pětinu více. Ještě více se Microsoftu dařilo prodávat předplatné firemních informačních systémů Dynamics 365. Slabší je pouze zájem domácností o předplatné Office 365, meziročně se zvýšil pouze o pět procent.

Nejmenší ze tří divizí Microsoftu je More Personal Computing. Ta zahrnuje zařízení Surface, Xbox a služby spojené s videohrami v čele s Xbox Game Passem. Za počítače, konzole a hry od Microsoftu uživatelé utratili o 19 procent více než před rokem. Herní část divize vyrostla meziročně o polovinu a nejdramatičtěji rostly příjmy z prodeje Xboxů. Díky nové generaci Xboxu Series X a S se obrat z prodeje herního hardwaru zvýšil o 232 procent, což ale není překvapivé a podle předchozích vyjádření by mohly být příjmy ještě vyšší, limitem jsou výrobní kapacity. Xbox Series X je podobně jako PlayStation 5 permanentně vyprodaný.

Microsoftu se dařilo zvýšit o více než třetinu i příjmy z prodeje obsahu v rámci Xboxu na 739 milionů za čtvrtletí. Více než čtvrtinový podíl na tomto výsledku má 18 milionů předplatitelů služby Xbox Game Pass. Rostly také příjmy ze zprostředkování prodeje her třetích stran a mikrotransakcí.

Na Surface, tedy počítače, tablety a příslušenství, připadlo v prvním kalendářním čtvrtletí roku 2021 1,5 miliardy obratu. Firmě pomáhá i rozšíření dostupnosti zařízení Surface do nových zemí včetně České republiky, kde je Microsoft začal koncovým zákazníkům nabízet loni v říjnu