Rozmach automatizace logistiky má řadu příčin − od nedostatku řidičů po snahy o snížení provozních nákladů a zvýšení efektivity. Některé podniky sice váhají a vyčkávají z důvodu nejistoty v krátkodobém horizontu, ale Toyota Material Handling zaznamenává větší poptávku tam, kde firmy současný stav neberou jako hrozbu, ale vidí příležitost investovat do moderních technologií.

Projekty automatické manipulace se pro Toyotu staly součástí standardní nabídky včetně komplexního servisního zajištění místními servisními techniky. Zájem o její řešení dokládají referenční instalace ve společnostech Siemens, Bosch Diesel, Continental Automotive, Faurecia, Witte, BOS Automotive, Linea Nivnice, Eurofrost a dalších.

Automatizace má přinášet přidanou hodnotu

Podstatou všech uskutečněných řešení automatizace je vyloučení zbytečných procesů a uplatnění přidané hodnoty tam, kde to dává největší smysl. Automatizovaná manipulace proniká z automotive sektoru do všech dalších odvětví výroby a logistiky a z reakcí uživatelů vyplývá, že velká většina výrobních nebo skladových logistiků s nějakou formou automatizace skladových a manipulačních procesů v blízké či vzdálenější budoucnosti počítá. Automatizace je optimální pro pravidelně se opakující manipulační činnosti. Toyota v této souvislosti doporučuje začínat od jednoduššího, a poté postupovat ke složitějším manipulačním operacím.

Co hovoří pro automatizaci

návratnost investice zkracuje možnost získání dotací z programů podporujících rozvoj nových technologií

automat je neúnavný a maximálně efektivní i v nonstop provozech s vysokou frekvencí manipulace

automat nechybuje – je prakticky absolutně bezpečný

zjednodušení personální práce díky omezení rizik a nákladů spojených s opakovaným náborem pracovníků, jejich školením a zapracováním, s absencemi nebo nečekanými odchody

analýza dat – provoz automatů je možné pravidelně vyhodnocovat a optimalizovat, provázat s firemními řídicími systémy a procesy

„Žijeme v době digitalizace a častějšího zavádění autonomních řešení. Hodně firem má nějakým způsobem automatizován výrobní proces až do momentu vytvoření palety s hotovými výrobky. Pak nastupuje vozík a jeho obsluha. A tuto obsluhu umíme nahradit. Firmy, které splňují výše uvedená kritéria, uvažují o využití autonomních vozíků alespoň v části svého provozu,“ říká Aleš Hušek, vedoucí oddělení Logistics Solutions a specialista na automatizaci v Toyota Material Handling CZ.

Současnost přináší příležitost ke změně

Proč by měl paletu s hotovým materiálem nebo výrobkem od robotického výrobního pracoviště odvážet například agenturní zaměstnanec na vozíku, když totéž může udělat automat? Navíc možnosti agenturních zaměstnanců jsou nyní dost omezené. Řada podniků bere současnou situaci jako příležitost k zásadní změně. Cílem automatizace nejsou jen úspory provozních a personálních nákladů, vyšší bezpečnost, nižší opotřebení techniky, ale také úleva od monotónní, neustále se opakující činnosti.

„Automatizace přináší mnohostranné výhody,“ zdůrazňuje Aleš Hušek. „Každý, kdo o automatizaci uvažuje, sleduje vždy několik cílů současně: zjednodušení a zpřehlednění toku materiálů nebo výrobků, zvýšení rychlosti, přesnosti a bezpečnosti manipulace, dosažení vysoké produktivity při rozumné návratnosti investice či uvolnění nedostatkové pracovní síly pro jiné činnosti s vyšší přidanou hodnotou.“

K vyššímu zájmu o nasazení automatizace ve skladech zřejmě přispěje i současný růst mezd manipulantů, zejména pokud se bude dále prohlubovat a udrží se delší dobu.

Kdy se automatizace skladování vyplatí?

Klíčovým faktorem pro rozhodování je rozumná návratnost investice. Většina výrobních i logistických firem za rozumnou hranici považuje návratnost do tří let. Aleš Hušek k tomu podotýká: „Tuto podmínku jsme schopni splnit s řešením založeným na autonomních vozících Toyota Autopilot, systému Radioshuttle, nebo dokonce na jejich kombinaci.“

Dalším faktorem, který investory zajímá, je kvalita manipulace. Tedy manipulace bez chyb, bez nehod a bez nákladů na škody. Klíčové jsou úspory provozních nákladů v budoucnu.

„Během pandemie získala na významu i flexibilita systému Autopilot, který stačí v případě potřeby jednoduše vypnout, a když výroba opět najede, tak zase snadno zapnout. Žádné problémy s agenturními zaměstnanci, pracovníky v karanténě, zavřenými hranicemi a podobně,“ dodává Aleš Hušek.

Studie proveditelnosti je nutností

Podle Aleše Huška musí každý, kdo o automatizaci některého ze svých provozů uvažuje, provést pečlivou a podrobnou analýzu svých potřeb a možností: Odpovídají prostory, podlahy a logika manipulace, logistiky a skladování nárokům automatizace? Pracujeme v rámci určitých stabilních procesů? Jaké změny můžeme očekávat? Jaké jsou rozměry manipulovaných jednotek a jejich hmotnost? Do jakých výšek se bude zakládat?

Na studii proveditelnosti poté navazuje detailní specifikace systému, komunikačních kanálů, IT rozhraní, potvrzování a evidence provedených manipulací, podrobný časový a technický plán instalace, analýza rizik, nastavení a provedení akceptačních testů, zajištění servisu a školení personálu.

Související