Tři lidé zemřeli, pět je v kritickém stavu a další čtyři jsou středně těžce zranění po srážce mezinárodního expresu Mnichov–Praha a osobního vlaku u obce Milavče na Domažlicku. Na místě jsou další desítky zraněných, kteří jsou mimo ohrožení života. Srážku nepřežili oba strojvůdci, z nichž jeden řídil německý rychlík. Třetí obětí je žena cestující v regionálním vlaku. Nehoda se třemi oběťmi je nejtragičtější v Evropě za dva a půl roku. V lednu 2019 zahynulo v Dánsku osm lidí.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) expres projel návěstidlo stůj. Provoz na trati je zastaven, České dráhy pro cestující vypravují náhradní autobusy. Nehodu na místě vyšetřuje Drážní inspekce. Škody půjdou do desítek milionů.  

„Na místě už začaly odklízecí práce, protože vyšetřování skončilo. Pomáhají hasiči,“ uvedla v 16:50 mluvčí Správy železnic (SŽ) Radka Pistoriusová. Na místo nehody se už byli podívat zástupci firmy, která bude velkým pozemním jeřábem zvedat lokomotivu z náspu. Podle mluvčí by to jeřáb na nehodovém vlaku nezvládl. Zatím není jasné, kdy technika dorazí.

„Za záchrannou službu zasahují čtyři vrtulníky – pražský, hradecký, z Plzně-Líní a jihočeský,“ uvedla mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová. Pomáhají jihočeští záchranáři a přijedou také němečtí. Složky integrované záchranné služby si místo nehody rozdělily na dva úseky, kde společně zasahují desítky záchranářů, řekl mluvčí krajských hasičů Petr Poncar.

Policie na Twitteru uvedla, že její krizoví interventi na místě poskytují psychologickou pomoc. Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje zase zřídil informační linku pro občany postižené touto událostí. 

Kriminalisté podle policejní mluvčí Dagmar Brožové zahájí úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Místo nehody kriminalisté ohledávají, řekla.

Jde o největší železniční nehodu od minulého léta, kdy si desítky zraněných vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u obce Pernink na Karlovarsku. Tam 7. července zahynuli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Jednu oběť a 35 zraněných měla nehoda z loňského 14. července na kraji Českého Brodu, kde osobní vlak narazil do stojícího nákladního expresu. Srážka osobního vlaku, který jel loni 9. září z Klatov do Domažlic, s diagnostickou soupravou tvořenou lokomotivou a měřicím vozem, si vyžádala 19 zraněných.

Trať, na které k nehodě došlo, je jednokolejná a neelektrifikovaná. Přesto zde jezdí expresní vlaky mezi Prahou a Mnichovem zvané Západní expres. Vlaky zde mohou jezdit maximálně 80 kilometrů v hodině.

 Čekání na drahý evropský zabezpečovací systém

Na zmiňované trati dosud chybí evropský vlakový zabezpečovač ETCS, který by měl protijedoucí vlaky automaticky zastavit a podobným nehodám tak zabránit. Správa železnic připravuje celkovou modernizaci trati, která má proběhnout v letech 2025 až 2029. Železničáři trať zdvoukolejní a zvýší maximální rychlost až na 200 kilometrů v hodině.

Ministerstvo dopravy po loňské sérii nehod představilo plán na zavedení zmíněného zabezpečovacího systému ETCS na všechny tuzemské tratě. „Celkem jsme připraveni do roku 2040 investovat pět miliard korun ročně na zabezpečení všech železničních tratí v České republice, celkem by mohlo jít odhadem o 84 miliard korun,“ řekl loni v létě Havlíček po jednání pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu po sérii nehod.

A zatímco na hlavních koridorech se už s instalací zařízení za miliardy začalo, na vedlejší tratě má dojít podle dřívějšího vyjádření ministra až za čtyři roky. „Systémem ETCS je aktuálně pokryto celkem 569 kilometrů železničních tratí, 560 z nich je ve zkušebním provozu, a na dalších úsecích probíhá příprava,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Plán zavádění evropského zabezpečovače ETCS na tuzemské koleje
Plán zavádění evropského zabezpečovače ETCS na tuzemské koleje (pro zvětšení klikněte na obrázek)
Foto: Ministerstvo dopravy

Na trati, kde došlo k nehodě, funguje takzvané automatické hradlo. To zjednodušeně nedovoluje poslat dva vlaky proti sobě. Pokud ale strojvůdce návěstidlo projede, systém vlak automaticky nezastaví. Tuto funkci sem má přinést až systém ETCS, jehož instalace na všechny tratě ale potrvá desítky let, ministerstvo před rokem mluvilo o harmonogramu do roku 2040. Systém navíc není potřeba instalovat jen na samotné tratě, ale i do všech vozidel.

Další nehoda blokuje hlavní koridor do Berlína

Tragická nehoda u Domažlic ale není jedinou, která se ve středu na tuzemské železnici stala. U Kralup nad Vltavou vykolejil brzy ráno nákladní vlak. Mimo trať skončily tři vozy. Při nehodě se nikdo nezranil.

Provoz na trati je zastavený. Omezení se dotkne desítek spojů, včetně mezinárodních, uvedly na svém webu České dráhy. V úseku je zavedena náhradní autobusová doprava. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy potrvá omezení pravděpodobně do večerních hodin, bližší odhad by mohl být znám během odpoledne, řekl Gavenda ČTK.