Stávka strojvedoucích za vyšší mzdy dnes paralyzuje nákladní i osobní železniční dopravu v Německu. Stávka v nákladní dopravě začala v úterý a dnes v 02:00 se přidali i strojvůdci v osobní dopravě. Akce potrvá do pátku a podle německých médií ochromila zhruba 700 vlaků. Zcela odřeknuty byly na dnešek i na čtvrtek všechny přímé spoje mezi Berlínem a Prahou, vlaky do české metropole jezdí jen z Drážďan.

Nádraží v celém Německu zejí prázdnotou. Cestující, kteří se přesto rozhodli vyjet, vyhlížejí zpožděné vlaky a komplikovaně se pokoušejí dostat do cíle své cesty. Přijíždějící vlaky jsou přeplněné.

Ohnisko stávky se nachází ve východních spolkových zemích. Mluvčí německých drah Achim Stauss uvedl, že se firma pokouší zajistit, aby vyjel alespoň každý čtvrtý vlak na delší vzdálenost a aby mezi velkými městy vyjel jeden vlak každé dvě hodiny.

Železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) už dříve vyzval cestující, aby zbytné cesty odložili. Slíbil také, že už zakoupené lístky na období stávky plně nahradí.

Organizátor stávky, kterým je odborový svaz strojvedoucích (GDL), příští týden rozhodne, kdy a zda bude stávka pokračovat, řekl dnes televizi ZDF předseda svazu Claus Weselsky. GDL chce stávkou dosáhnout zvýšení mezd přibližně o 3,2 procenta a jednorázového příspěvku kvůli dopadům pandemie 600 eur (více než 15.200 Kč).

Podle údajů Deutsche Bahn, do nichž nahlédla agentura DPA, vydělává německý strojvedoucí včetně přídavků a vánočního bonusu od 44.000 do 52.500 eur ročně (1,18 milionu až 1,33 milionu Kč). Průvodčí pobírají 37.000 až 50.000 eur za rok a lidé, kteří prodávají lístky u okének, si přijdou na 33.000 až 41.500 eur za rok.

Stávka přišla uprostřed letní sezony, kdy je zájem o cestování vždy vyšší. Společnost Deutsche Bahn podobně jako jiní dopravci v uplynulých měsících zaznamenala kvůli pandemii prudký pokles zájmu o cestování a musela požádat o pomoc německý stát. Evropská komise (EK) v úterý Berlínu povolila vyplatit národnímu dopravci DB státní pomoc 550 milionů eur (téměř 14 miliard Kč).

Podle ekonomů a lobbistických skupin může stávka nákladních vlaků ještě zhoršit situaci zásobovacích řetězců v největší evropské ekonomice. Automobilový svaz VDA uvedl, že stávka vytváří nejistotu a nepříznivě dopadne na logistiku tohoto průmyslu, který se také stále potýká s dopady koronaviru.