Boj o cestující na evropské železnici se přiostřuje. Do roku 2033 budou muset unijní státy postupně vybrat dopravce na všechny tratě v otevřené soutěži. Končí tak léta zažitý model státních společností, které si vzájemně nekonkurují.

Železniční firmy proto postupně zbrojí na válku o evropské koleje a miliardy eur na dotacích za provoz. Nakupují podíly v menších soukromých společnostech či samy expandují do zahraničí. Nejnověji koupily španělské státní dráhy Renfe poloviční podíl v menším českém dopravci Leo Express. Soukromý podnik dosud provozoval několik vlakových spojů v Česku, na Slovensku a v Polsku.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se