V Německu začala od středečních pěti hodin odpoledne už třetí stávka strojvedoucích během posledního měsíce. Zahájí ji strojvůdci nákladních vlaků Deutsche Bahn (DB), ve čtvrtek nad ránem se k nim přidají i kolegové z osobní dopravy. Podle šéfa odborového svazu strojvedoucích (GDL) Clause Weselského dráhy nepředložily žádnou přijatelnou nabídku na zvýšení mezd. Protest chtějí odboráři ukončit v úterý ve 02:00. Stávka bude pro miliony lidí znamenat dopravní komplikace.

Německé dráhy DB oznámily, že odborům předložily novou nabídku. Ta zahrnuje prémii až 600 eur. Podle dopravce již není důvod stávkovat.

„Je to jedna z našich nejdelších stávek,“ řekl Weselsky, podle kterého nemají odbory kvůli neochotě vedení DB jinou možnost. Weselsky před týdnem ve středu po skončení druhé stávky varoval, že další protest bude následovat, pokud dráhy nepředloží rozumnou nabídku. Vyloučil ale tehdy možnost vyhlášení časově neomezené stávky.

Svaz GDL, který tento měsíc stávkoval dvakrát, chce dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15 300 korun) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.

DB nabízejí vyšší mzdy od roku 2022, argumentují přitom hospodářskými dopady pandemie, o příspěvku ale chtějí jednat. Podle Weselského nabídka bonusu neobsahovala žádnou konkrétní částku.

Kvůli stávce nebudou jezdit přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou, cestující budou muset opět přestupovat v Drážďanech. Vlaky v osobní dopravě se zastaví ve čtvrtek nad ránem, znovu vyjedou v úterý 7. září.

Poslední přímý spoj z Berlína do české metropole odjede ve středu v 17:16, další pojede až příští týden v úterý v 06:17. Na cestující, kteří budou chtít jet v době stávky vlakem, čeká v úseku mezi Berlínem a Drážďany nejméně jeden přestup. Ze saské metropole už přímé vlaky do Prahy jezdit budou. Alternativou může být náhradní autobusová doprava, kterou DB organizovaly za předchozích stávek.

Omezení budou na všech spojích, které vypraví DB. Dopravce chce podobně jako za předchozích stávek jezdit vlaky mezi velkými německými městy a průmyslovými oblastmi alespoň každé dvě hodiny. Na východě země budou dopady vážnější, neboť na západě Německa má řada strojvedoucích smlouvy zapovídající stávkovat.

Během předchozích dvou stávek se DB dařilo část vlaků vypravovat, především na východě země ale byla situace vážnější. Během stávky před týdnem nevyjelo 70 procent dálkových vlaků a 60 procent regionálních. Odbory uvedly, že k protestu se přidalo přes 10 tisíc zaměstnanců DB, dráhy hovořily o počtu 8500 z celkových asi 20 tisíc strojvedoucích.