Ani nová nabídka německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) nedokázala odvrátit stávku za vyšší mzdy, ke které přistoupili strojvedoucí osobních vlaků. Ti se ve čtvrtek ve 02:00 přidali ke svým kolegům z nákladní dopravy, kteří stávkují od středečního odpoledne. Protestu, který skončí příští týden v úterý nad ránem, se DB pokusily předejít novou nabídkou, tu ale šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky odmítl jako nepřijatelnou.

„Mám dobrou a špatnou zprávu. Ta dobrá je, že to je od DB vůbec nejlepší nabídka, kterou dosud učinily. Ta špatná zpráva pro cestující je, že stávka pokračuje,“ řekl Weselsky v ranním rozhovoru s televizemi ARD a ZDF na nádraží v Lipsku. Ač podle odborového předáka učinily DB pokrok, odbory stále považují nabídku za nepřijatelnou. „S tímhle nikdo na světě a už vůbec žádné odbory nemohou souhlasit,“ uvedl.

Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19. DB dosud nabízely vyšší mzdy o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentovaly přitom hospodářskými dopady pandemie covidu-19. Nově ale DB souhlasí s příspěvkem až 600 eur (zhruba 15 300 korun) a také s kratší platností budoucí kolektivní smlouvy o mzdách – ta by měla činit 36 měsíců. GDL ale chtějí ještě kratší lhůtu, a to 29 měsíců.

Jak rychle se vedení DB a odbory dohodnou, není jasné. GDL prozatím tvrdí, že s protestem skončí v úterý nad ránem, tedy podle plánu. Komentátoři uvádějí, že Weselského cílem není zvýšení mezd, ale zajištění další existence pro GDL. Podle zákona o kolektivním vyjednávání totiž platí ve společnostech taková smlouva, kterou vyjednal větší odborový svaz. A na železnici je GDL menším hráčem než konkurenční svaz EVG. Ten také nynější stávku kritizuje.

Kvůli stávce musí miliony cestujících počítat s výraznými omezeními, i když DB ráno oznámila, že se jí daří jezdit podle náhradního jízdního řádu. DB chce vypravovat po dobu protestu oproti běžnému řádu okolo 40 procent regionálních vlaků a zhruba čtvrtinu dálkových spojů. To je ale celoněmecký průměr, na východě je situace od rána výrazně horší. Jádrem stávky je totiž východ Německa, především Berlín s Braniborskem. Naopak na západě země, kde některé smlouvy strojvedoucím zakazují stávkovat, je doprava plynulejší.

S problémy se potýkají také velká města. Berlínská městská železnice S-Bahn sice jezdí v centru každých 20 minut, spoje v okrajových částech ale jezdí výrazně omezeněji a některé linky jsou zcela bez provozu. V Berlíně nejezdí mimo jiné okružní linky.

Nynější stávka je třetí za posledních 30 dní. Stejně jako během předchozích protestů ani teď nejezdí přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou. Spoje na trati do Česka končí a začínají v Drážďanech. Mezi Berlínem a saskou metropolí je možné cestovat náhradní autobusovou dopravou nebo využít omezenou nabídku vlaků. Cesta po železnici se ale neobejde bez přestupů.