Škoda Auto má na svůj první plně elektrický model Enyaq 70 tisíc objednávek. S takovým zájmem podle šéfa představenstva mladoboleslavské společnosti Thomase Schäfera nikdo nepočítal. „Tento vůz se prodává lépe, než jsme čekali,“ uvádí Schäfer v rozhovoru pro německý hospodářský list Handelsblatt. Jak dodává, česká dcera Volkswagenu prodala v srpnu v Německu více aut Enyaq, než činil odbyt srovnatelného modelu ID.4 od mateřského koncernu.

Škoda Auto podle Schäfera stupňuje tempo v elektrifikaci svých modelů. Ještě letos předvede Enyaq ve variantě kupé. „V programu potom ještě pevně máme nejméně tři další čistě elektrické modely, které zakotví v nižším segmentu než Enyaq,“ říká Schäfer.

Dojde i na elektrický vůz pro městský provoz

Automobilka ve svém budoucím výrobním programu počítá s menším elektrickým vozem podobně jako její sesterské značky Volkswagen nebo španělská Cupra. Model bude koncipován především jako „městské auto“ a na trh přijde v roce 2025 nebo 2026, slibuje Schäfer.

Škoda po určitém váhání nyní sází na rozsáhlou elektrifikaci svého modelového programu. V Česku jí zprvu chyběla politická podpora, nyní se však podle Schäfera vláda v Praze otevřeně k elektromobilitě hlásí. Šéf mladoboleslavské automobilky ví, že zdejší vláda by uvítala investice Volkswagenu do bateriové továrny, a v rozhovoru slibuje, že se o to bude zasazovat.

Elektrifikaci modelů v rámci koncernu jako první zahájily prémiové značky Porsche a Audi a rovněž i kmenová značka VW. Menší koncernové dcery (Seat/Cupra a Škoda) na ni musely čekat o něco déle. Škoda v elektromobilitě začala svým SUV a v tomto segmentu teď spatřuje velkou poptávku.

„Intenzivně přemýšlíme o E-Octavii – elektrickém protějšku po desetiletí nejúspěšnějšího modelu tvořícího jádro naší značky,“ řekl dále Schäfer, podle kterého by se tento model na plně elektrický pohon měl objevit ve druhé polovině nynější dekády. „Je zřejmé, že česká dcera VW bude muset v tomto segmentu rovněž nabízet elektrický model,“ podotýká.

Stejně jako její mateřský koncern však Škoda zatím neurčila termín, kdy vyrobí poslední vůz se spalovacím motorem. Prodává relativně hodně aut na rozvíjejících se trzích (emerging markets) i v zemích rozvojových, kde bude přechod na elektrický pohon trvat déle. „Proto je dnes ještě brzy spekulovat o nějakém konkrétním datu, kdy spalovací motory skončí,“ zdůrazňuje v rozhovoru Schäfer.

Cíl pro Indii – 100 tisíc škodovek ročně a pět procent trhu

Škoda Auto by měla „za normálních okolností“ vyrábět kolem 1,2 milionu vozů ročně a počínaje rokem 2030 zhruba půldruhého milionu. Za klíčové růstové trhy považuje podle Schäfera severní Afriku, Rusko a Indii. Klíčovou úlohu ve svých plánech připisuje především Indii, kde vybudovala rozsáhlé vlastní kapacity schopné vyrábět vozy speciálně koncipované pro tamní zákazníky. 

Škoda Auto loni v Indii prodala jenom 15 tisíc vozů. Thomas Schäfer říká, že by chtěl toto číslo výhledově zvednout na 100 tisíc a získat na indickém trhu s novými osobními auty pětiprocentní podíl. „Sázíme tedy na ten opravdový skok,“ podotýká šéf Škody Auto. Současně připomíná, že Indie je ve skutečnosti obtížný trh a s tím čínským se nedá srovnávat, neboť v Indii nelze očekávat dlouhotrvající vysoké tempo hospodářského růstu jako v Číně.

Nižší náklady, včetně mzdových, mají být i dlouhodobě výhodou

Česká dcera Volkswagenu dlouhodobě dosahuje výnosnosti (rentability tržeb) osm a více procent. Schäfer je přesvědčen, že uvedené marže lze dosahovat také u elektrických aut. „Takový je náš nárok a model Enyaq ukazuje, že to jde,“ poznamenává šéf Škody, podle kterého k tomu přispívá také spolupráce s mateřským koncernem.

Škoda Auto využívá – podobně jako její sesterské značky – speciální platformu MEB umožňující snížit výrobní náklady. Schäfer v rozhovoru připomíná také výhodu výroby v Česku – nízké mzdy. Automobilka by si podle něj měla svoji přednost spočívající v nižších nákladech (použil výraz „Kostenführerschaft“ – pozn. red.) v tvrdé evropské konkurenci udržet. To je jeden z jejích cílů.