Máme ambiciózní cíle v oblasti elektromobility, ale spalovacích motorů se zatím nevzdáme, říkají v rozhovoru pro HN dva vysocí manažeři BMW. Jedním je Jean-Philippe Parain, viceprezident BMW pro prodeje v Evropě, druhým Pieter Nota, člen představenstva německé automobilky, který odpovídá mimo jiné za celosvětové prodeje. Podle nich mají spalovací motory v Evropě i nadále budoucnost, třeba proto, že infrastruktura v některých zemích zatím není na elektromobilitu plně připravena.

Jako typický příklad může posloužit Česká republika, kde podle Paraina není elektromobilita, potažmo výstavba potřebné infrastruktury, úplnou prioritou. Všímá si však také ještě dalšího fenoménu spojeného s českým trhem. „Zákazníci v Česku jsou zatím stále konzervativní a mají rádi velké naftové i benzinové motory.“ Je to rozdíl v porovnání třeba se sousedním Rakouskem, kde je naopak elektromobilita poměrně rozšířená.

Ostatně se to dá doložit i čísly – v Rakousku se za první polovinu letošního roku prodalo přes 15 tisíc plně elektrických a vodíkových automobilů, v Česku jich bylo jen 1262. A kdyby Škoda Auto neměla v portfoliu SUV Enyaq iV, prodeje by nepřekročily ani hranici tisíce kusů. V Česku tak bude podle Paraina potřeba zákazníky přesvědčovat – vedle rozšiřování infrastruktury třeba testovacími jízdami. Chybí také státní pobídky, které by elektrická auta více zpřístupnily.

Pro řadu trhů zkrátka budou auta se spalovacími motory i nadále nutností, třebaže chystaná emisní norma Euro 7, která by zřejmě měla vstoupit v platnost v roce 2025, ještě zpřísní limity na vypouštěné emise, a elektrifikace se tak stane ještě důležitější než dnes. Přesto si v BMW  myslí, že i po začátku platnosti této regulace bude na trhu nadále místo pro auta se spalovacím motorem. A jeho kolega Parain nevyloučil ani budoucí používání naftových agregátů, které z řady aut postupně mizí. Podle jejich názoru bude hodně záležet na „nastavení zákazníků a jejich zájmu o různé typy motorů“.

BMW se tak zatím nepřidalo k některým automobilkám (například Fordu, Jaguaru nebo Volvu), které již oznámily, že v následujících letech přejdou na plně elektrický pohon. Mini sice bude plně elektrické od roku 2030 (a od roku 2023 se budou elektrická Mini vyrábět i v Číně), Rolls-Royce do konce této dekády, ale BMW samotné zatím časový rámec nemá. „Cílem je, aby v roce 2030 tvořily automobily čistě na elektřinu polovinu našich prodejů,“ říká Nota. Dodává, že jde o číslo za celou skupinu BMW, tedy i Mini a Rolls-Royce, a vztahuje se na celý svět. „Pro Evropu bude podíl o trochu vyšší než 50 procent. Přesné číslo jsme ale zatím neřekli.“

Vlastní továrnu na baterie ale v Mnichově neplánují. „Zatím není jasné, jaká technologie baterií zvítězí,“ vysvětluje Nota. I tak chystá BMW ve vztahu k elektrifikaci řadu novinek. Postupně se do prodeje dostanou nové modely iX a i4, k nim je potřeba připočítat také inovované SUV iX3. „Příští rok představíme elektrické varianty nové řady 5, nové řady 7 a X1,“ předesílá Parain. Bez emisí bude umět jezdit i nové Mini Countryman. „V roce 2023 budeme mít prakticky ve všech třídách plně elektrickou verzi našich modelů,“ doplňuje Nota.

A v roce 2025 pak bude mít premiéru první model z řady Neue Klasse, která má přinést novou softwarovou architekturu a novou generaci elektrického pohonu. Platforma nové řady vozidel bude určená výhradně pro elektrická nebo vodíková auta. Mimochodem vodík je také zdrojem energie, na jejímž vývoji BMW pracuje. Příští rok chce pro testovací účely vyrobit malou sérii SUV iX5 Hydrogen a do konce dekády by Němci rádi uvedli vodíkové auto do sériové výroby. Samozřejmě už s další – menší, lehčí a účinnější – generací pohonu.

Co se detailů vozů Neue Klasse týká, je na ně automobilka zatím poměrně skoupá. Nota na otázku, jestli bude na novém základu možné postavit celou řadu aut od kompaktů až po velká SUV, odpovídá zatím spíše neurčitě: „Je to platforma, která pokryje řadu tříd a velikostí.“  Už nyní je ale zřejmé, že si modely Neue Klasse půjčí řadu nápadů z nedávno představeného konceptu jménem i Vision Circular.

Ten ukazuje vizi kompaktního BMW pro rok 2040, které je luxusní a elektrické, zároveň je také kompletně vyrobené z již použitých materiálů a lze ho stoprocentně recyklovat. Chystané modely Neue Klasse sice takového procenta nedosáhnou, mělo by to být ale více než dnes. BMW chce podle svého vyjádření „aktivně bojovat proti změnám klimatu“ a využívat více sekundárních materiálů, což by spolu s dalšími opatřeními mělo výrazně zredukovat emise oxidu uhličitého.

Kromě šetrnosti k přírodě chtějí ale Němci také samozřejmě růst. A v první polovině letošního roku se jim to dařilo. Skupina BMW prodala globálně rekordních 1 339 047 automobilů, tedy o 39 procent více než loni. A nic nenaznačuje tomu, že by se měl růst ve druhé polovině roku zastavit. „Naše předpovědi ukazují, že celoročně porosteme mezi pěti až deseti procenty,“ myslí si Parain.

BMW se tak zatím daří vyrovnávat se i s krizí kolem dodávek čipů. Ta přitom zasáhla prakticky celý automobilový průmysl včetně BMW a například Škoda Auto kvůli tomu přerušuje v Česku celou výrobu. „Jsme v neustálém kontaktu se zákazníky, a pokud je to potřeba, dokážeme změnit konfiguraci tak, abychom auta stihli dodat,“ tvrdí Nota. „Standardní doba dodání je méně než tři měsíce,“ dodává s tím, že u některých modelů nebo verzí ale může být doba o něco delší.