Pro stroje, stejně jako pro lidi, není zima tím nejpříznivějším obdobím. Sníh, led a nízké teploty jim prostě nesvědčí. Platí to jak pro běžná spalovací auta, tak i elektromobily. U aut na benzin a naftu už jsme smíření s tím, že je potřeba ráno oškrábat okna, čas od času nabít 12V baterii a zajíždět častěji k benzince, protože spotřeba je v zimě vyšší. Elektromobily jsou ale na trhu novinka, a tak ne každý tuší, co přesně od nich může v náročném zimním období čekat a jak se o ně správně starat.

Dvě baterie

Zatímco mechanické části vozu si s mrazy poradí, ty elektrochemické neboli baterie jsou na zimu výrazně citlivější. Na rozdíl od běžných spalovacích aut mají elektromobily baterie dvě. Kromě velkokapacitní trakční baterie obsahují totiž i běžnou 12V olověnou baterii. A o tu je potřeba se starat úplně stejně jako ve spalovacím voze. Je totiž pro chod elektromobilu stejně klíčová jako pro fosilní auto. Napájí veškeré palubní systémy, včetně připojování a odpojování hlavní, trakční baterie, na kterou elektromobil „jezdí“. Pokud se 12V baterie vybije, ani spalovací auto, ani elektromobil jednoduše nenastartují.

Některé modely elektromobilů, třeba Kia e‑Niro, mají vnitřní systém kontroly kapacity 12V baterie a dokážou ji automaticky průběžně dobíjet z hlavní trakční baterie, takže by se vám něco takového stát vůbec nemělo. Jiné, např. Tesla, pomalu začínají používat místo olověné 12V baterie její lithium‑iontovou variantu, která je odolnější. U starších elektromobilů, které tyto možnosti nemají, se doporučuje stav 12V baterie během zimy kontrolovat častěji.

Tepelné čerpadlo se hodí

Zimní období má samozřejmě vliv i na velkou trakční baterii. Ta je pro elektromobil hlavním zdrojem energie a od její kapacity se odvíjí celkový dojezd. Obecně se dá říct, že v tuhé zimě klesá dojezd elektromobilu až o čtvrtinu. Vždy ale záleží na konkrétním modelu, způsobu jízdy, profilu terénu, počasí a mnoha dalších okolnostech.

Moderní elektromobily vyráběné od roku 2018 dál jsou na zimu připraveny mnohem lépe než ty starší. Obsahují řadu systémů, které negativní vliv zimního období pomáhají eliminovat a řidičům situaci co nejvíce usnadnit. Pokud si tedy elektromobil teprve vybíráte, určitě hledejte takový, který má v základní nebo příplatkové výbavě tepelné čerpadlo. To je proti běžné topné spirále výrazně účinnější, především při teplotách kolem 0 až 15 °C. Jde zároveň o jedno z nejrychlejších topení, která lze vůbec v autě mít. Stačí pár desítek sekund a z výdechů fouká teplý vzduch. V tom mají elektromobily proti spalovacím autům jednoznačně navrch.

Elektromobily vybavené tepelným čerpadlem mohou v zimě přijít třeba jen o 10 až 15 procent dojezdu, zatímco ty starší, vybavené pouze přímým elektrickým ohřevem (topnou spirálou), mohou ztratit klidně i 40 procent.

Topit jen tam, kde je to potřeba

Do výbavy svého vozu určitě nezapomeňte zahrnout vyhřívaný volant a minimálně i vyhřívanou sedačku řidiče. Tyto dvě vymoženosti totiž dokážou zajistit výrazný tepelný komfort bez toho, aby bylo potřeba vytápět celý interiér, a tím hodně energie ušetří.

Některé elektromobily, například Hyundai Kona Electric, umí navíc „zatopit“ právě jen řidiči. Neocenitelnou funkcí je možnost dálkového spuštění vytápění kabiny nebo nastavení vytápění na určitou hodinu. S pomocí doplňkové mobilní aplikace si nastavíte, že auto připojené na nabíječku bude třeba každé ráno v 7 hodin vyhřáté na 21 °C. K vyhřátí kabiny se využije energie ze zásuvky a vy odjedete s plně nabitou baterií.

Moderní elektromobil, jako je například Audi e‑tron, zároveň s interiérem předehřeje i trakční baterii. Ta sama sebe musí pro optimální chod a maximální využití svého výkonu a kapacity udržovat ve správném teplotním rozmezí. Pokud vyjedete se studenou baterií, která se během krátké jízdy nestihne zahřát, u rychlonabíjecí stanice se pak budete muset spokojit s výrazně nižším výkonem nabíjení (třeba i kolem 20 kW místo 50 kW).

Proto platí, stejně jako u běžného spalovacího auta, že elektromobil je nejlepší mít garážovaný. Takovou možnost má ale v Česku jen část motoristů. Většina parkuje své auto celoročně venku, což v zimě přináší určité problémy. Elektromobily nevyjímaje. Není například vhodné nechávat stát venku v mrazu téměř vybitý elektromobil. V takovém případě je vždy dobré mít alespoň 20 procent kapacity baterie. Ideální je připojit venku zaparkované auto na nabíječku – stačí i běžná 230V zásuvka.

Konec škrábání oken

Výhodou elektromobilů je, že díky možnosti předtopení interiéru odpadá nutnost škrábat skla. Tuto funkci už dnes nabízí naprostá většina elektromobilů. Ale stejně platí: mít v autě škrabku nebo košťátko na ometání sněhu se vždycky hodí.

Sněhu nebo vlhkosti v okolí nabíjecího konektoru se bát nemusíte. Elektromobily jsou stavěné tak, aby jejich používání, včetně nabíjení, bylo bezpečné za jakéhokoliv počasí. Je ale dobré si dávat pozor, aby voda a sníh v okolí připojeného konektoru nabíjení nezamrzly. Konektor pak může jít špatně vyndat. Elektromobily Tesla Model 3 a Tesla Model Y jsou proto vybaveny vyhřívaným nabíjecím konektorem. Zima, na rozdíl od vysokých teplot, jaké zažívají například obyvatelé amerických států Arizona nebo Nové Mexiko, nemůže způsobit permanentní poškození baterie. Omezení výkonu a dojezdu je vždy pouze dočasné, a jakmile se baterie vrátí do optimálních teplot mezi 20 a 25 °C, bude opět pracovat naplno.

Menší zimní pneumatiky

Elektromobily, stejně jako spalovací auta, musí v zimě obout zimní pneumatiky (případně celoroční). To nutně znamená zvýšení spotřeby. Pneumatiky a rozměr kol ovlivňují spotřebu elektromobilů výrazně. Čím větší a širší kola, tím vyšší valivý odpor a tím vyšší spotřeba. Pokud například v létě jezdíte na 19‑ nebo 20palcových kolech a technický průkaz umožňuje využít i menší rozměr pneumatik, popřemýšlejte o využití menšího rozměru na zimu. Můžete si tak dopomoci k dojezdu vyššímu až o 10 procent.

Udržujte také v pneumatikách správný tlak! Každý pokles teploty znamená i pokles tlaku v nich. Moderní auta už mají automatický systém sledování tlaku v pneumatikách a upozorní vás, jakmile tlak klesne pod kritickou úroveň. Správný tlak v pneu může zlepšit spotřebu o tři až sedm procent.

Za nízkých teplot elektromobily také mohou automaticky upravovat, nebo dokonce úplně vypínat rekuperaci, tedy vracení energie zpět do baterie během brzdění. Na tuto situaci je třeba si dávat pozor, protože auto se může začít chovat trochu odlišně než při vyšších teplotách. Plynový a brzdový pedál s rekuperací přímo pracují a mohou pak reagovat trochu jinak, než byl do té doby řidič zvyklý.

Jezděte šetrně

Pro maximalizaci dojezdu během zimy platí i obecnější pravidla využitelná za všech okolností. Stejně jako se spalovacím autem je i s elektromobilem dobré jezdit plynule. Neustálé brzdění a rozjíždění zbytečně zvyšuje spotřebu a snižuje dojezd. Vhodná je i pomalejší jízda, natož v zimě, kdy silnice mohou být pokryté sněhem nebo námrazou. Nevozte s sebou zbytečnou zátěž. Pokud v kufru máte neustále 50 kg zbytečností, proberte je.

Elektromobilita

Stáhněte si přílohu v PDF

Většina elektromobilů dnes nabízí různé jízdní módy. Často je k dispozici také Eco mód, který omezí maximální rychlost i výkon, upraví rekuperaci i vytápění tak, aby minimalizoval spotřebu energie. Hodí se zejména na delších cestách nebo právě v zimě. V neposlední řadě je důležité si v zimě cesty elektromobilem dobře plánovat. Mít na paměti, že dojezd auta bude nižší, možná i nabíjecí výkon, a podle toho si vytipovat vhodný čas a místo pro nabíjení.

Norové už vědí

O tom, že ani tuhá zima není pro dnešní elektromobily žádný zásadní problém, svědčí příklad Norska. Tato severská země dnes platí za Mekku elektromobility. Tři ze čtyř všech nově prodaných aut jsou tam dnes elektromobily a analytici odhadují, že do roku 2025 už se tam žádná spalovací auta ani prodávat nebudou.

Ve velkém testu zimního dojezdu elektromobilů tam zjistili, že při teplotě interiéru 20 °C klesá dojezd průměrně o necelých 20 procent. Pokud má tedy dnes běžný elektromobil dojezd 350 km na jedno nabití, v zimě to bude 280 km. Seveřané jsou totiž na zimní provoz auta zvyklí. Dokonce i svá stará spalovací auta tam totiž často musí zapojovat do zásuvky, aby se jim ohřál motor na vhodnou provozní teplotu.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.