Když mluvíme o elektromobilitě, řadě z nás se míchá dnešní realita s obrazem budoucnosti. Zkusme si budoucí stav, řekněme za deset let, představit:

1. Průměrný elektromobil stojí o dost méně než průměrný vůz se spalovacím motorem. Nejen kvůli vysoké ceně CO2, ale i proto, že je levnější ho vyrobit. Důvodem je pokles cen baterií.

2. Baterie už se vyrábějí v řadě „gigafactories“ i v Evropě. Suroviny nejsou problém, ale technologické know‑how a dodavatelské řetězce jsou stále z velké části mimoevropské.

3. Rychlost dobíjení a dojezd už nejsou problém: k dispozici jsou jak vozidla s velkou baterií (s dojezdem 700 km i více), tak i ultrarychlá dobíjecí řešení (na 300 km do 15 min.).

4. Naprostá většina nových prodejů osobních a malých užitkových vozidel jsou elektromobily. Spalovací motory jsou jen pro speciální aplikace a pro náročné klimatické podmínky. V Evropě je ze všech vozidel už zhruba třetina elektrických.

5. Většina nových těžkých vozidel je rovněž bateriových, část speciálních a těžkých nákladních vozidel začíná jezdit na vodík. Vodíkový pohon je v EU silně dotován, ne že by byl energeticky efektivnější, ale proto, že jde o strategickou alternativu k bateriím a součást širší „vodíkové ekonomiky“.

Elektromobilita

Stáhněte si přílohu v PDF

6. Emisní stopa elektromobilů je jasně nižší než u spalovacích motorů, protože většina elektřiny v síti je již z obnovitelných zdrojů nebo jádra.

7. Dobíjecí infrastruktura je rozvinuta ve dvou směrech: veřejné rychlodobíjecí huby pro rychlé dobíjení a pomalé parkovací dobíjení, především ve městech. Infrastruktura se stále buduje, veřejné dobíjení už ale je profitabilní a státy jej zdaňují.

8. Elektrická síť nemá problém se stabilitou, protože je jednak velmi kvalitní (přinejmenším v ČR), jednak pro balancování využívá nové technologie, mimo jiné stacionární baterie a smart charging.

9. Mentální blok odpůrců elektromobility je pryč: řidiči si zvykli, že režim dobíjení může být jiný než u čerpání paliva, že dostupná kapacita baterie v zimě klesá a je s tím třeba počítat a že elektromobil se finančně vyplatí.

Je to představitelné?

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.