Sídlí v moderním zrekonstruovaném areálu plném zeleně, se zbrusu novými pavilony a špičkovým lékařským vybavením. Nemocnice České Budějovice je nejen největším zdravotnickým zařízením v Jihočeském kraji, ale také nejlepší nemocnicí v Česku. Alespoň podle výsledků celostátního žebříčku Nemocnice ČR 2021, který sestavila organizace HealthCare Institute (HCI) a jehož výsledky HN exkluzivně přinášejí. Projekt se konal od letošního února do srpna a oslovil 150 nemocnic s akutními lůžky z celé republiky.

Českobudějovická nemocnice vítěznou příčku letos, stejně jako loni, získala proto, že výrazně vyniká v otázkách s nejvyšší váhou hodnocení. Jejími silnými stránkami například je, že lékaři zde pacientům srozumitelně vysvětlují navržené postupy a seznamují je s možnými riziky lékařského zákroku. S pacienty se zde jedná s úctou a respektem, kvalita stravy je zde na dobré úrovni a zdejší pacienti mají na odděleních pocit bezpečí a nebojí se možných krádeží. „Také finanční kondice nemocnice hraje v hodnocení roli,“ zdůrazňuje Daniel Vavřina, zakladatel HCI.

O finančním zdraví českobudějovické nemocnice svědčí také největší stavební investice v historii nemocnice, přestavba a přístavba pavilonu CH, jejíž první etapa začala v roce 2019. Celkové náklady na stavbu dosáhnou 1,15 miliardy korun. Kromě řady lůžkových stanic a dvou jednotek intenzivní péče zde vzniknou také nejmodernější operační sály a centrální sterilizace.
Nutno podotknout, že prvních pět míst v žebříčku obsadily regionální, tedy menší nemocnice, žádná pražská. Tři první příčky patří nemocnicím z jižních Čech, následují dvě moravské.

Rozdíly mezi pojišťovnami byly velmi těsné

Rozsáhlý projekt hodnotí také zdravotní pojišťovny. V žebříčku nejlepších pojišťoven se letos udála překvapivá změna. Zdravotní pojišťovnou roku 2021 se stala Zaměstnanecká pojišťovna Škoda. Všeobecná zdravotní pojišťovna, která loni opanovala první příčku, letos skončila třetí. Zaměstnanecká pojišťovna Škoda byla úspěšná ve třech klíčových oblastech hodnocení, a to z pohledu pojištěnců (váha 40 procent), ředitelů nemocnic (váha 20 procent) a finanční kondice (váha 40 procent). „Rozdíly mezi všemi hodnocenými zdravotními pojišťovnami ovšem nebyly příliš vysoké, ba naopak byly velmi těsné, v řádu desetin až setin bodů,“ připomíná Vavřina.

Výzkumný projekt přinesl i několik zajímavostí a překvapujících zjištění. Jedním z nich je celková změna chování pacientů při volbě zdravotnického zařízení. „Hospitalizovaní pacienti v posledních deseti letech stále častěji volí zdravotnické zařízení na základě vlastní zkušenosti a doporučení známých, kdežto blízkost bydliště a doporučení lékaře má stále klesající tendenci. U ambulantních pacientů se volba zařízení sleduje osm let a zde došlo k výrazným změnám, kdy ambulantní pacienti volí častěji zdravotnické zařízení dle doporučení svých známých, dle blízkosti bydliště a poměrně velký vliv mají v letošním roce také média, hlavně televize a internet,“ přibližuje Martina Farkavcová, projektová manažerka průzkumu.

Stejně tak bylo překvapující množství administrativní zátěže zaměstnanců zdravotních útvarů. „Přes 50 procent těchto zaměstnanců se věnuje administrativě v rozmezí pět až 19 hodin týdně. To je opravdu velmi mnoho a bylo by dobré s tím něco udělat,“ míní Farkavcová.

Oproti loňským výsledkům také došlo k několika významným posunům. Například že svou nemocnici jako perspektivního zaměstnavatele v regionu by rozhodně doporučilo přes 51 procent zaměstnanců, což je téměř o pět procentních bodů více než v roce 2020 a o 15 procentních bodů více než v roce 2019. Naopak zhoršení zaznamenala komunikace. Spokojenost s komunikací s lékaři meziročně poklesla o pět procentních bodů, u sester dokonce o více než 11 procentních bodů.

Předstíraní klienti hodnotili pojišťovny

Výzkum se podrobně zaměřil i na úroveň služeb českých pojišťoven. Výzkumníci přišli coby klienti na pobočky pojišťoven a formou mystery shoppingu zjišťovali, co všechno pojišťovna nabízí a jak se ke svým klientům chová.

„Pobočky hodnotili na základě předem stanovených kritérií, jako je například celková připravenost pracovišť pro klienty, exteriér a interiér poboček, vystupování pracovníků poboček z pohledu řešení problému klienta nebo profesionalita a zdvořilost pracovníků,“ přibližuje Vavřina. Letos se navíc hodnotilo i to, jak je pobočka připravena vzhledem k aktuální epidemické situaci. Celkem výzkumníci navštívili 42 pracovišť pojišťoven. Výsledky mystery shoppingu na pobočkách spolurozhodly o vítězi mezi pojišťovnami z pohledu pojištěnců. Zde se na první příčce umístila Zaměstnanecká pojišťovna Škoda, druhá je Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR a třetí Vojenská zdravotní pojišťovna ČR.

Odborná porota u pojišťoven hodnotila také preventivní programy pro děti a dorost. V této kategorii zvítězila, byť s minimálním náskokem, VZP. Druhá skončila RBP, zdravotní pojišťovna a třetí Česká průmyslová zdravotní pojišťovna.

Jedním z členů hodnoticí komise byl i Zorjan Jojko, předseda Sdružení ambulantních specialistů České republiky. „Nejen já, ale i ostatní členové sdružení zastáváme názor, že absolutní prioritu by měly mít příspěvky na očkování, dále některé vybrané služby pro diabetiky, onkologicky nemocné nebo například genetické vyšetření u dívek v souvislosti s užíváním hormonální antikoncepce,“ shrnuje priority ambulantních specialistů Jojko.