I když si Češi loni v době pandemie koronaviru a téměř půlročního lockdownu častěji zvelebovali své domácnosti, chaty nebo rekonstruovali byty, na tržbách nábytkářského řetězce Ikea se to neprojevilo. Právě kvůli tomu, že museli mít loni obchodníci téměř šest měsíců zavřeno, firmě klesly meziročně tržby v jejím finančním roce (od září 2020 do srpna 2021) zhruba o 800 milionů korun, a to na 9,7 miliardy. Zisk firma nezveřejnila. V předchozím finančním roce měla Ikea tržby 10,5 miliardy korun a zisk přes miliardu. 

Šéf firmy v Česku David McCabe je však s loňským výsledkem spokojený. „Byli jsme schopní přesunout prodej z obchodních domů na internet. Nyní nám už e-shop pokrývá téměř 40 procent tržeb,“ řekl v rozhovoru pro HN muž, který vede tuzemskou Ikeu od září loňského roku.

Zákazníci se podle něj do obchodních domů, kterých má Ikea v Česku čtyři, vrací. Návštěvnost však ještě nedosáhla čísel z období před pandemií koronaviru. „Myslím si, že i poté, co odezní pandemie koronaviru, lidé nebudou nakupovat jako dříve. Využijí však možnosti, na které si v této době zvykli, tedy například právě kombinaci s internetem,“ míní McCabe. V rozhovoru pro HN uvedl, že v následujících letech by měl v Česku vyrůst další obchodní dům, zatím ale firma nemá vybrané konkrétní místo.

Ikea loni v tuzemsku investovala 280 milionů korun – peníze šly především do e-shopu, výdejních míst nebo výdejních boxů, firma ale také postavila nový výdejní sklad v Brně a zrekonstruovala restauraci v obchodním domě v Praze na Zličíně. Velký zájem zákazníků Ikea zaznamenala v plánovacím studiu, které loni otevřela v obchodním centru Chodov v Praze. Lidé si tam mohou spolu se zaměstnanci naplánovat kuchyně. Menší plánovací kiosky letos švédský nábytkář rozšíří do všech krajských měst. 

Firma v období pandemie koronaviru zápasí s nedostatkem zboží, na skladech jí chybí stovky výrobků. Podle McCaba je za tím několik důvodů – kromě nedostatku surovin třeba také výpadky v dopravě. „Nicméně už vidím různé signály a indicie zlepšení. Osobně se domnívám, že to nejhorší už máme za sebou. Každý týden je lepší a věřím, že to takto bude pokračovat,“ myslí si. Kvůli výpadkům zboží Ikea přesouvá výrobu, takže některé produkty, především ty z Číny, ještě letos nebo příští rok nebude prodávat. Podle McCaba se ale později opět vrátí do nabídky.

Podobně to Ikea plánuje udělat také s cenami produktů. Švédský gigant nyní kvůli rostoucím cenám surovin i dopravy zvedá ceny v průměru o deset procent, u některého zboží i víc. „Náš obchodní model je postavený na co nejnižších cenách, a ačkoliv jsme rostoucí náklady v minulých letech zvládli překonat, nemůže to takto pokračovat donekonečna. Takže jsme se dostali do bodu, kdy už musíme – alespoň částečně – zvýšit konečnou cenu našich produktů. Je to ovšem jen dočasné. Až náklady klesnou, opět zlevníme,“ tvrdí McCabe.