Jeden z nejbohatších Čechů, pražský developer Radim Passer, je milovníkem aut. Nedávno zveřejnil video ze své extrémně rychlé jízdy na německé dálnici. Pro policii to zpočátku nebyl důvod k vyšetřování – nyní ale případ po kritice prověřuje. Passera podezřívá z nelegálního silničního závodu. 

„Policie nyní vyšetřuje českého podnikatele Radima P., který se se svým Bugatti Chiron o výkonu 1500 koní pohyboval po dálnici A2 z Berlína směrem na Hannover rychlostí až 417 kilometrů v hodině,“ uvádí web německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Video z testu rychlosti Chironu Sport Passer zveřejnil v listopadu loňského roku a aktuálně má na YouTube přes milion zhlédnutí. V lednu na svůj kanál vystavil video z palubní kamery doplněné údaji z rychloměru a GPS. Zatímco na tachometru se objevuje údaj 414 km/h, podle GPS je reálná rychlost dokonce o tři kilometry vyšší, tedy 417 km/h. V běžném provozu. Toto video má od začátku ledna už přes 6,7 milionu zhlédnutí. Případ vzbudil v Německu pozornost médií.

V daném úseku není obecně omezena rychlost a vůz je registrován, proto magdeburská policie nejprve neviděla k vyšetřování důvod. Po dalším prověřování však policie v pondělí zahájila vyšetřování pro podezření z nedovoleného závodění motorových vozidel. Státní zastupitelství nyní bude podrobněji zkoumat skutkové okolnosti případu, uvádí FAZ.

Jízda se uskutečnila v červenci loňského roku na úseku dálnice A2 poblíž Wittenbergu. Jsou zde vedle sebe tři široké jízdní pruhy, zhruba desetikilometrový úsek je téměř rovný a mírně klesá, a tak je velmi dobře vidět daleko vpřed. Passer rychlostní test provedl se svým týmem v nedělních brzkých ranních hodinách, kdy byl velmi slabý provoz.

Bugatti Chiron on Autobahn

„Vyzkoušeli jsme tu současně i Porsche 911 Turbo, Lamborghini Aventador a Bentley Flying Spur,“ zmiňuje v popisku videa Passer. Na stejném úseku jel před šesti lety s modelem Bugatti Veyron, který také vlastní, a tehdy dosáhl rychlosti přes 400 km/h. S Chironem tedy překonal svůj vlastní rekord na běžné silnici.

Jako nezodpovědné označil už dříve Passerovo chování i vlivný autoklub ADAC. Kriticky se vyjádřilo také spolkové ministerstvo dopravy vedené Volkerem Wissingem (FDP). To vzkázalo, že je třeba odmítnout jakékoliv chování v silniční dopravě, které ohrožuje účastníky provozu.

Ministerstvo rovněž upozornilo, že zákon vyžaduje, aby řidiči „jezdili pouze tak rychle, aby měli vozidlo neustále pod kontrolou“.

V Sasku-Anhaltsku vznesla strana Levice i Zelení požadavek na všeobecné omezení rychlosti na dálnicích. „Německo se díky své laxní legislativě stává eldorádem pro řidiče piráty. Je to nezodpovědné a velmi ohružující bezpečnost,“ uvedla Cornelia Lüddemannová, předsedkyně zemské frakce Zelených.

S přispěním Evy Srpové

Bugatti Chiron on Autobahn