Na českém trhu se v posledních týdnech začaly prodávat ojeté vozy z Německa, které byly zatopené při záplavách v letních měsících loňského roku. Prodejci na nich vydělávají desítky tisíc korun, uvedla společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozů.

„V posledních týdnech jsme zaznamenali v našem prověřovacím systému Autotracer auta po pojistné události, která byla pojišťovnou vyhodnocena jako totální ekonomická škoda na základě poškození letními záplavami. A později byla tato zaplavená vozidla inzerována již opravená na českých inzertních portálech,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer v tiskové zprávě.

Riziko zakoupení takového vozu zvyšuje podle Pajera skutečnost, že ne vždy musí jít přímo o podvod. Někteří prodejci mohou vykoupit již opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a nabízet ho zákazníkům bez informace, že bylo zatopené.

Záludností zaplavených aut podle Cebie je, že problémy s elektronikou nebo motorem mohou přijít i za několik měsíců po vyčištění a vysušení auta. Nejnáchylnějšími součástkami jsou především elektroinstalace a emisní systémy. Kontrolu je tedy podle firmy potřeba zaměřit zejména na kabelové svazky a jejich spoje (konektory), zejména v těžko dostupných průchodech a kanálech uvnitř karoserie.

„Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí pod vozidlem nebo do nádrží na palivo, AdBlue a jiné provozní náplně dostane kalná voda, není snadné, a někdy vůbec možné tato místa vyčistit natolik, aby vozidlové systémy nadále spolehlivě fungovaly,“ dodal technik z firmy Beecamsolutions.cz Jan Karnolt.

Podle údajů společnosti CarVertical se více než 63 procent ojetých vozů do Česka dováží právě z Německa, následuje Belgie s podílem přes šest procent a USA s 5,5 procenta. Dovoz ojetých aut do Česka v lednu meziročně vzrostl o 30 procent na 13 403 osobních vozů.

Jak poznat zaplavené auto?

Následky zaplavení se mohou projevovat zatuchlým zápachem v interiéru, stopami po blátu a usazeninách pod čalouněním nebo koberci, zoxidovanými nebo rezivějícími uchyceními sedaček, nepravidelným chodem motoru nebo nefunkčními elektrickými částmi vozidla.