Krásný dobrý den a co nejvíce soukromí vám přejeme u aktuálního souhrnu novinek ze světa technologií. Hlavní téma je prosté – hodnota informací a soukromí ve světle aktuálních informací o tom, jak velké firmy bojují proti zákonům na ochranu osobních údajů a jak sledují děti prostřednictvím aplikací pro vzdálenou výuku.

Důvod, proč technologické firmy v čele s Applem, Googlem, Facebookem a Microsoftem chtějí co nejvíce dat o chování uživatelů, je prostý – peníze. Reklama představuje solidní zdroj příjmů i pro firmy, které dokážou své produkty normálně prodávat, často za prémiové ceny.

Asi jste si při vyhledávání aplikací všimli, že Apple ve svém App Store před reálné výsledky dává reklamu na jiné aplikace. Firmě to přineslo za loňský rok asi 4 miliardy dolarů, což je malý zlomek celkových příjmů, ale jsou to v podstatě „peníze zadarmo“.

Apple tak funguje jako pokrytec. Navenek chrání své zákazníky před sledováním a cílením reklamy ze strany Facebooku nebo Googlu, ale díky tomu může své reklamní pozice prodávat dráž, protože je umí lépe zacílit. A proto se také Apple po boku Facebooku, Googlu a Microsoftu podílí na boji proti snahám omezit získávání a využívání osobních údajů.

Informace o neoficiální spolupráci velkých technologických firem v boji se zákony, které příliš omezují jejich snahu sbírat a využívat uživatelská data, přinesl server The Markup. Ukázal například, že Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft přiznaly působení celkem 23 aktivních lobbistů v Utahu, když se tam projednával návrh zákona na ochranu osobních údajů. Na finální verzi zákona se pak podílela organizace State Privacy and Security Coalition, jejímž členem byl Apple až do dubna letošního roku. Apple organizaci opustil údajně kvůli tomu, že prosazuje příliš měkké zákony. Ale až po schválení legislativy v Utahu, kterou se zbývající členové aliance budou snažit prosadit jako vzor pro další státy Unie.

Nutnost mít kvalitní legislativu ukazuje zpráva o reklamních technologiích v aplikacích pro vzdálenou výuku. Problematický kód podle organizace Human Rights Watch obsahovaly aplikace od Adobe, a dokonce i Minecraft: Education Edition. V průběhu vyšetřování se našel kód, který umožňoval sledovat i polohu uživatelů a vývojářské nástroje, které dávaly stejný přístup firmám jako Google, Twitter a Facebook. Microsoft na dotaz australského ABC News odpověděl, že bez informací o konkrétní instalaci není schopný tato tvrzení ověřit.

Chtělo by se říct „zlaté evropské GDPR“, ale i to má mezery, hlavně v pomalosti irských orgánů při řešení stížností – tamní úřad pro ochranu osobních údajů nezvládá vyšetřit 98 procent závažných případů porušení GDPR.

Krátké zprávy

Samotná existence reklamy a obsahu „zdarma“ přitom není nutně zlo. Je to v lidské přirozenosti, že spousta lidí raději oželí trochu svého času sledováním reklamy, než aby platila přímo za služby a obsah. Dobré je ale mít možnost volby, což je věc, kterou si vyzkoušíme od příštího týdne v Česku. To provozovatelé internetových televizí začnou dodržovat pravidla stanovená Primou a omezí přeskakování reklamy. Bude to boj.

Zatím jsem jako zákazník nedostal z žádné strany informaci o tom, jaký způsob práce s reklamou na stanicích Primy ten který operátor nasadí. Jen O2 poslalo alespoň tiskovou zprávu, že od 1. června změní řazení programů v O2 TV ve všech tarifech – výše se dostanou stanice Novy; stanice FTV Prima, kromě hlavního kanálu, z nějakého záhadného důvodu spadnou na nižší místa. A že v O2 TV zcela zmizí možnost přetáčení reklamy.

Jako náplast nabídne O2 zákazníkům jinou novinku – v set-top-boxech nahradí stávající linuxové prostředí operační systém Android TV, což je docela velká změna, a je překvapení, že u stávajících set-top-boxů proběhne změna operačního systému hezky na dálku, instalací aktualizace firmwaru.  Všechny set-top-boxy chce mít O2 na novém systému v polovině července.

Z jiného soudku: v Brně probíhá velká vývojářská konference Game Access s přednáškami českých i zahraničních tvůrců včetně Jorise de Mana, skladatele hudby k Horizon Forbidden West, nebo Wren Brierové, spoluautorky fantastické hříčky Unpacking.

Výrobce počítačových čipů Broadcom plánuje obří technologickou akvizici. Oznámil záměr koupit VMWare, poskytovatele virtualizačního softwaru. Za převzetí firmy nabízí 61 miliard dolarů, skoro polovinu nad tržní hodnotou firmy, a navíc převezme osmimiliardové závazky VMWare. To se osamostatnilo před rokem oddělením od Dellu a Michael Dell drží ve VMWare 40procentní podíl; dalších 10 procent ovládá spřízněná společnost Silver Lake. S přijetím nabídky ze strany VMWare by tedy neměly být potíže. Ty se mohou dostavit ze strany regulátorů, ale není to moc pravděpodobné, Broadcom není tak na očích.

Sony slibuje navýšení výroby konzolí PlayStation 5 na dosud nebývalou úroveň. Firma to uvedla na setkání s analytiky. Během příštího roku chce dohnat prodeje PlayStation 4 ve stejném období od uvedení na trh. Šéf Sony Interactive Entertainment Jim Ryan uvedl, že Sony chce v roce 2025 mít polovinu nových vydaných her na PC a mobilech a výrazně tak rozšířit svůj zásah. Firma také potvrdila ochotu koupit další vývojářská studia. Sony za letošní rok ztratilo čtvrtinu hodnoty do značné míry právě kvůli nedostatku konzolí na trhu a tím způsobeným horším finančním výsledkům.

Xiaomi oznámilo spolupráci s Leicou, což je docela zajímavé už jen proto, že v minulosti se německá značka luxusních fotoaparátů a objektivů spojila s Huaweiem. Ten se pak dostal na špičku ve focení, ale větší vliv na to mělo spíše využití strojového učení při zpracování fotografií než logo Leica na mobilu. Detaily o typu spolupráce chybí, ale firmy se většinou snaží alespoň tvářit, že skutečně spolupracují na vývoji optiky a softwaru. Platí to i pro Hasselblad a Oppo nebo Zeiss, který spolupracuje s Nokií, Vivem i Sony. Uvidíme, jak dopadne spojení Xiaomi s Leicou – první výsledek spolupráce obou firem se má představit v červenci.

Z naší zahrádky

Na techu jsme měli svátek – mohli jsme hodinu mluvit se šéfem Googlu Sundarem Pichaiem. V rámci kulatého stolu jsme se zeptali i na to, zda si dovede představit Google bez příjmů z reklamy a jak to vypadá s Google Asistentem v češtině

Zatímco jsme měli meet s Googlem, Microsoft zahájil svou vývojářskou konferenci MS Build, na které ukázal vlastní variaci na Mac mini a možnosti vytvářet aplikace z nákresů na papíře. O Windows z pohledu uživatelů se moc nemluvilo, to si MS nechává na příště.

Nakonec můžeme odemknout pohled na situaci kolem malých telefonů. Jsou mrtvé, zdá se, pokud tedy nepočítáte ty skládací, které se zatím úplně neprosadily. A nepomohou ani představy Steva Jobse, ani hlasitá menšina volající po návratu kompaktních smartphonů.