Brněnské Notino má za sebou nejúspěšnější rok v historii, vděčí za to zejména zahraničním zákazníkům.

Loňský obrat online prodejce parfémů a kosmetiky vzrostl meziročně o 35 procent. Zatímco v roce 2020 dosahoval 14,5 miliardy, loni přesáhl 18 miliard korun. Společnost plánuje otevření nového distribučního centra v Miláně i vstup na nové trhy. Podrobnosti k expanzi zatím nechce uvádět.

„Úspěšný výsledek tkví v několika faktorech. Notinu se daří neustále zvyšovat tržní podíl v zemích, kde působí, rozšiřovat nabídku produktů, zlepšovat služby a celkově zákaznickou zkušenost. Rekordní čísla zároveň podporuje i současný vzestup e-commerce,“ poznamenala Andrea Kabická, mluvčí společnosti zaměstnávající na 1700 lidí.

Notinu se dařilo na všech trzích. Nejvíce ve Velké Británii, kde rostlo o 106 procent, v Itálii pak o 72 procent, v Bulharsku o 70 procent a ve Francii o 47 procent. E-shop si dobře vedl i v Česku, kde zaznamenal 30procentní nárůst. Celkově se ale tuzemští zákazníci na obratu společnosti podíleli jen ze 14 procent, tedy přibližně 2,5 miliardy korun. Pro porovnání, francouzská Sephora měla podle poslední zveřejněné výroční zprávy za rok 2020 v Česku obrat 770 milionů korun.

Předloni Notino otevřelo své druhé distribuční centrum. Po Rajhradě začalo odesílat zakázky i z Bukurešti, ze které odbavuje objednávky pro Rumunsko, Řecko a Bulharsko.

Aby zrychlilo doručení v zemích jihovýchodní Evropy, plánuje společnost otevřít další distribuční centrum v Itálii.

Podle generálního ředitele Notina Zbyňka Kociána se firma snaží lidem co nejvíce zjednodušovat nákup. Pracuje proto na vývoji nových služeb, které mají smazat rozdíl mezi online a klasickým nakupováním. Jednou z takových služeb je například virtuální zrcadlo, kdy zákazník s pomocí web kamery vidí, jak by na něm vypadal konkrétní odstín rtěnky nebo barva na vlasy. 

Za důležité milníky loňského roku společnost považuje otevření dosud největší kamenné prodejny Notina v centru Brna. Dvoupatrový obchod má rozlohu 850 metrů čtverečních a zákazníci tam kromě prodejny a výdejny e-shopu najdou právě moderní technologie jako virtuální zrcadlo nebo přístroj AirParfum. Na něm si lze vyzkoušet desítky vonných složek a vybrat si tak parfém na míru. 

Společnost založená v roce 2004 podnikatelem Michalem Zámcem nyní působí v 28 zemích. V uplynulém roce expandovala do Irska, Litvy, Lotyšska a Estonska.

„Do nových zemí jsme vstupovali postupně na podzim a s ohledem na zatím ještě relativně krátké působení na těchto trzích není v tuto chvíli možné výsledky spolehlivě porovnat, je potřeba delší časový odstup. Největší úspěch ale v současnosti jednoznačně zaznamenáváme v Irsku, kam jsme ovšem vstoupili s několikaměsíčním předstihem,“ doplnila Kabická.

Notino loni prodalo přes 77 milionů produktů, meziročně o 22 milionů více. Nejčastější položkou v košíku jsou tradičně parfémy, které představují asi polovinu obratu celé firmy. Meziročně tato kategorie rostla však „jen“ o 30 procent. Nejvíce se zvýšil zájem o produkty určené k líčení, jejichž obrat vzrostl o 51 procent. „Tato čísla potvrzují, že boom poptávky po kosmetice a přípravcích osobní péče, kterou spustila pandemie koronaviru, stále trvá,“ dodal Kocián. 

Na konci minulého roku Notino rozšířilo portfolio produktů a zaměřilo se také na segment péče o zdraví. Lidé tam tak mohou nakoupit volně prodejné léky, vitaminy, minerály nebo jiné doplňky stravy, stejně jako zdravou a sportovní výživu.

Pro společnost je tradičně nejsilnější vánoční sezona, kdy odesílá až 180 tisíc balíků za den. Úspěšná je rovněž slevová akce Black Friday.