Ze strany ŘSD spolupráce zahrnuje mimo jiné vytyčení pevných míst pro kontroly celníků na odpočívadlech dálnic, což umožní rychlejší a operativnější přípravu kontrol kamionů.

Důraznější kontroly na dálnicích budou mít podle představitelů obou subjektů především preventivní účinek. "ŘSD monitoruje stále více kamionů na dálnicích. S větší hustotou kamionové dopravy narůstají náklady spojené s opravou komunikací. Problémem jsou přetížené kamiony, kterých přibývá. Především překračování limitů nápravových tlaků u kamionů je hlavním důvodem poškozování komunikací," říká generální ředitel ŘSD Petr Laušman. ŘSD investuje ročně přes miliardu na opravu komunikací. Situace je vážná, neboť na řadu převážně starších komunikací dopadá tíha rostoucí dopravní intenzity v ČR. Rozpočet ŘSD často neumožňuje na všech úsecích pravidelnou a včasnou údržbu, která je efektivnější.

Celní správa provedla loni šetření v několika oblastech. Nejčastěji šlo o kontrolu dodržování povinných dob řízení a odpočinku, kontrolu přepravy nebezpečných věcí, dálničních kuponů a přepravních povolení. Ze statistik vyplynulo, že celkově přetížených nákladních vozidel je přibližně jen 0,5 %, ale přetížené jednotlivé nápravy má již téměř 12 % vozidel. Přitom důsledky z přetížení nápravy rostou exponenciálně. "Autodopravci by si měli uvědomit, že nerovnoměrné rozložení nákladu má i dopad na životnost automobilu a vozovky, a tím i na počet uzavírek, omezení dopravy, bezpečí a komfort jízdy," doplňuje Petr Laušman. Uzavírky ale mají dopad i na řidiče osobních vozidel. Ti se ale na ničení komunikací podílejí nej-méně - průjezd jednoho kamionu způsobí tytéž škody, jako průjezd 16 tis. osobních vozidel. Úsek dlouhý 1 km projetý 1 kamionem stojí stát v přepočtu zhruba 60 haléřů. V přepočtu na celou dálniční síť ČR činí náklady na opravy zhruba 1,7 mil. Kč denně (620 mil. ročně). Partneři si od spolupráce slibují především zlepšení situace na českých dálnicích a větší přísun prostředků do státní kasy. Hlavním záměrem je prevence a ochrana dálnic před jejich ničením.

LO0706s60.jpg


DŮKLADNÉ KONTROLY KAMIONŮ

Na 3. km dálnice D11 na odpočívadle u Horních Počernic proběhla 10. května za účasti novinářů rozsáhlá kontrola kamionů a nákladních vozidel. Akce připravená CS a ŘSD byla komplexně zaměřena na dodržování předpisů v nákladní dopravě. Jak řekl ředitel sekce pátrání a dohledu GŘ cel Miroslav Nováček, při podobných akcích se vždy zaměřují na co nejvíce možných prohřešků ze strany řidičů, aby vozidlo, když už je zastaveno, bylo zkontrolováno co nejdůkladněji. V tomto případě kontroly zahrnovaly nejen běžné prověřování dálničních známek, dodržování jízdní doby a povinných přestávek, dodržování maximální celkové hmotnosti vozidla a přípustných tlaků na jednotlivé nápravy či kontroly nákladu se zaměřením na nelegální zboží a dovozy odpadu, ale také kontroly vozidel speciálně cvičenými psy na odhalování omamných a psychotropních látek a tabákových výrobků a kontroly celých vozidel speciálním mobilním rentgenem.

Kontrola maximální hmotnosti kamionu a tlaků na jednotlivé nápravy probíhá poměrně rychle. Řidič postupně najíždí jednotlivými nápravami na tenzometrické váhy, které do připojeného počítače postupně zaznamenávají naměřené hodnoty. Obsluha vah pak ještě ručně změří a zadá do počítače rozvor náprav návěsu a obslužný software automaticky vyhodnotí celkovou hmotnost a nápravové tlaky a porovná je s maximálními povolenými hodnotami. Protokol z měření je možné okamžitě vytisknout.

Celníci mají k dispozici i obří mobilní rentgen, který dokáže zrentgenovat celý tahač s návěsem během několika minut. Řidič najede s kamionem vedle vozidla se speciální nástavbou s rentgenovou bránou a obslužnou kabinou a vzdálí se mimo dosah rentgenu. Ten pojíždí podél kontrolovaného kamionu a obsluha sleduje na obrazovce obsah všech potenciálních skrýší ve vozidle. Pracoviště obsluhy je odstíněno olověnými deskami. Celníci nebyli konkrétní, aby pašerákům neprozradili slabiny systému, ale i z náznaků vyplynulo, že účinnost kontroly je velmi dobrá, i když ošálit lze každý systém. Méně obvyklá je i prohlídka kamionů pomocí psů cvičených na odhalování omamných a psychotropních látek a tabákových výrobků.

Celní správa pro vnitrozemské kontroly kamionů disponuje 54 skupinami mobilních kontrol, 14 mobilními váhami (dalších 10 stacionárních je na hraničních přechodech) a jedním mobilním rentgenem. Loni zkontrolovali celníci 98 147 vozidel, u kterých zjistili 3869 porušení povinných dob řízení a odpočinku řidičů, 210 prohřešků při přepravě nebezpečných nákladů, 14 780 neplatných dálničních známek a 214 neplatných přepravních povolení. Na pokutách za dálniční známky vybrali téměř 12 mil. Kč a další 4 mil. Kč tvořily vybrané kauce za prohřešky, jejichž vyřešení nespadá do kompetence celní správy.

SPOLUZODPOVĚDNOST OBJEDNATELŮ PŘEPRAVY

Přetížení kamionů poškozuje silnice. Podle Sdružení autodopravců Česmad Bohemia věnují dopravci dodržení maximální hmotnosti nákladu velkou pozornost. "Je logické, že není v zájmu žádného majitele nákladního vozu ničit si jeho celkovým přetížením nebo přetížením jednotlivých náprav nad-měrně technický stav svého vozu," vysvětluje generální tajemník Sdružení, Martin Špryňar. Dopravní společnosti čelí každodennímu tlaku svých zákazníků přepravit co největší množství zboží s nejnižšími náklady i za cenu přetížení vozu. To je důvod, proč se Česmad Bohemia snaží prosadit uzákonění spoluzodpovědnosti objednatele přepravy a dopravní společnosti za dodržení maximální hmotnosti nákladu. Dopravci i jejich zákazníci by v případě odhalení nadměrného nákladu při kontrolách čelili stejným sankcím.

Řidiči v mnoha případech nemají možnost ovlivnit hmotnost nákladu, který nakládají u zákazníka k přepravě. "Nejčastěji se s přetížením kamionu setkáváme při přepravě sypkých materiálů, jako například štěrku nebo dalších stavebních hmot, a při dopravě dřeva. Řidič totiž v těchto případech nemůže zkontrolovat, zda mu na vůz naložili dohodnutých 20 t," doplňuje Špryňar. Sdružení provádí pravidelná školení pro všechny své členy, jejichž úkolem je také prevence nadměrného zatěžování kamionů.

Kontrola měřením


FOTO: MŠ

Související