První výsledky těchto experimentů vypadají slibně. Podle Transport Intelligence, společné pokusy optimalizovat vozové zásilky přinesly úspory nákladů a zvýšení efektivity o 6 až 10 %. Tímto způsobem mohou společnosti z různorodých odvětví, jako je maloobchod, high-tech, automobilový či chemický průmysl, dosáhnout úspory nákladů přesahující 15 % díky spolupráci v oblasti dopravy.

Mnoho konkurenčních společností však nad takovou spoluprácí váhá. Překážek je mnoho, ale v budoucnosti očekáváme, že spolupráci v oblasti dopravy bude navazovat čím dál tím více společností, a to včetně konkurence. Dává to smysl - přispívá to ke zmírnění zatížení dálnic, snižuje emise CO2 a přináší potencionálně velké úspory nákladů.

Jestli bude spolupráce v oblasti dopravy opravdu něčím zásadním, se teprve uvidí. Tento radikální koncept ovšem ukazuje, kam až jsou společnosti připravené zajít, aby zlepšily efektivitu svých dodavatelských řetězců.

ČÍM JE SPOLUPRÁCE NEOBVYKLÁ?

Spolupráce v oblasti dopravy není nový jev. Maloobchodníci často spolupracují se svými dodavateli, dodavatelé s výrobci a maloobchodníci, dodavatelé a výrobci někdy spolupracují všichni navzájem. Sdílejí mezi sebou informace a možnosti dopravních sítí a potom se dělí o výsledné úspory nákladů.

Čemu bychom se v této zprávě chtěli věnovat, je nový obrat nebo obměna ve spolupráci v oblasti dopravy, zahrnující "kolegy". Několik evropských společností, které si uvědomují možné výhody, už své konkurenty oslovilo s návrhem na spolupráci, která by zlepšila efektivitu jejich distribučních sítí. Mezi příklady spolupráce v oblasti dopravy patří:

- Bridgestone a Continental (Orleans, Francie),

- Goodyear Dunlop a Continental (Birmingham, Velká Británie),

- Samsung a Sony (Nizozemsko),

- Kimberly Clark a Unilever (Nizozemsko),

- Rickett Benckiser, Johnson and Johnson a Colgate-Palmolive (Německo),

- Rickett Benckiser, Kimberly Clark a Colgate-Palmolive (Francie).

VÝHODY SPOLUPRÁCE

Výhody plynoucí ze spolupráce v oblasti dopravy jsou stejné jak pro konkurenční společnosti, tak pro obvyklé spolupracovníky. Při používaní společného distribučního zařízení na odesílání zboží do stejných anebo překrývajících se destinací, dosáhnou spolupracovnicí souhry, úspory z rozsahu a úspory nákladů na skladování, vývoz, nebo na poštovné a balné.

Spolupráce v oblasti dopravy přináší i výhody jako:

- efektivnější řízení zásob,

- snížení přepravních nákladů,

- zvýšení frekvence dodávek,

- úspory z rozsahu pro malé a střední podniky,

- rozšíření korporátní zodpovědnosti snižováním uhlíkových emisí.

Úspory nákladů a zvýšení efektivnosti přepravy jsou podstatné už samy pro sebe. Trasy kamionů, které budou jezdit plné a zpět se budou většinou vracet také naložené, se dají kombinovat a zefektivňovat, což přinese výrazné úspory nákladů. Všechny kamiony se budou lépe využívat a najezdí méně tunokilometrů. Optimalizace vozových zásilek prostřednictvím spolupráce přinese podle Transport Intelligence úspory nákladů a zvýšení efektivity o 6 až 10 %.

Aby se vozové zásilky maximalizovaly, existují doplňkové produkty přizpůsobené pro spolupráci v oblasti dopravy. Málo objemné a těžké zboží od jednoho výrobce se může kombinovat s velkoobjemným a lehkým zbožím od jiného výrobce tak, aby se dosáhlo optimálního využití vozidel.

Zásilky dodavatelů do regionálních distribučních center maloobchodníků nebo zásilky maloobchodníků na místo prodeje nemusí mít místa doručení přímo vedle sebe, aby se dosáhlo podstatné nákladové úspory. Je však důležité, aby se nacházely na jedné dodavatelské trase a na stejné straně dálnice.

PŘEKÁŽKY

Úspěšná spolupráce v oblasti dopravy mezi konkurencí zůstává relativně řídkým jevem navzdory mnohým potenciálním výhodám. Hlavní překážkou, která limituje tuto spolupráci, je důvěra. Společnosti se při zvažování spolupráce se svou konkurencí obávají o diskrétnost a bezpečnost.

Právě tato přirozená nedůvěra mezi konkurenčními podniky dělá spolupráci komplikovanou pro mnohé společnosti, zejména pokud jde o nedůvěru, která už existuje v rámci vlastního dodavatelského řetězce společnosti z důvodu netransparentnosti úspory nákladů. Následkem toho se realizovatelná spolupráce v oblasti dopravy zúží pouze na ty části, kde je možná dostatečná kontrola a transparentnost, a nezahrnuje celý dodavatelský řetězec.

Pro společnosti je také výzvou najít vhodné partnery s podobnými dodavatelskými řetězci a korporátní kulturou. Do této doby se vytvořilo několik nezávislých panevropských organizací, aby spravovaly spolupráci mezi společnostmi. Organizace jako ELUPEG a Efficient Consumer Response Programme of the Institute of Grocery Delivery (Program účinné spotřebitelské odpovědi Institutu dodávky potravin) nejen dokazují společnostem, jak mohou snížit své náklady na dopravu, skladování a distribuci, ale také fungují jako důležitý bod pro společnosti hledající partnery pro spolupráci.

Vnější dodavatelé logistiky (3PL) někdy slouží jako zprostředkovatelé zabezpečující spolupráci v oblasti logistiky mezi konkurencí, i když sami musí překonávat problém nedůvěry. Vezmeme-li v úvahu jejich rozsáhlé odborné znalosti a poznatky všech aspektů logistiky a dodavatelských řetězců, jsou 3PL ideální pro správu a dohled nad kombinovanými dopravními operacemi dvou či více společností, včetně konkurence, přičemž zabezpečují, aby choulostivé údaje jednotlivých společností zůstaly utajeny.

Například společnost Culina Group vytvořila ve Velké Británii úspěšné řešení spolupráce, které si osvojili konkurenční i nekonkurenční výrobci mléčných produktů. Culina Group, která vznikla v roce 1994 na zabezpečení dodavatelského řetězce s kontrolovanou teplotou 0 až 5 °C, nyní poskytuje své služby široké škále výrobců mléčných produktů, včetně takových značek jako například Müller, Danone a Kraft. Každý zákazník naplní kamion svými výrobky, Culina ho převezme a doručí do vlastního regionálního distribučního centra. Tam jsou výrobky uskladněné do té doby, než se zkombinují s produkty jiných výrobců, a takto naložené kamiony putují do regionálního distribučního centra řetězce supermarketů. Culina účtuje výrobcům sumu za paletu v kamionu i ve skladu a poskytuje tak cenovou flexibilitu založenou na měnící se spotřebitelské poptávce.

LEGISLATIVNÍ POBÍDKY

Vládní orgány taktéž podporují společnosti, aby spolupracovaly a snižovaly tak zatížení cest. Dlouhodobé zaměření Evropské komise na snižování zatížení evropských dálnic nákladními vozidly by nakonec mohlo vést k takové úpravě legislativy, která by vyžadovala spolupráci všech společností, které se zabývají distribucí a skladováním v EU.

Evropská komise začlenila více iniciativ zaměřených na snížení zatížení evropských dálnic kamiony. Jejím prvořadým cílem je zredukování jízd kamionů bez nákladu o 30 % - ty stojí přibližně 33,5 mld. eur za rok za pohonné hmoty a emitují 20 až 30 tun CO2. Spolupráce v oblasti dopravy řeší tyto problémy prostřednictvím měřené redukce kamionů a podporuje trvale udržitelné distribuční sítě a partnerství.

V případě spolupráce mezi konkurencí v Evropě však Evropská komise postavila překážky, aby zabránila jakékoliv spolupráci, která by mohla vést k nefér obchodním praktikám. Zatím to vypadá tak, že Evropská komise se víc zabývá situací kolem sdílení skladovacích prostor, kde by mohly být konkurenci dostupné výkazy společností a produktové a marketingové strategie, než případy, kde se spolupráce týká přepravy a kamionů.

DOPAD NA PROSTOROVÉ POTŘEBY

Když je spolupráce v oblasti dopravy úspěšná, mění roli, které hrají regionální distribuční centra (RDC) v dodavatelských řetězcích a distribučních sítích. Výsledkem je někdy potřeba změny designu těchto RDC do takové podoby, aby odpovídal změnám podle jejich využití. Při takové změně se musí brát v potaz, plánuje-li jeho uživatel sdílet prostory s konkurencí. Jestliže ano, tak by podle Evropské komise představovaly oddělené sklady bezpečnější řešení před nekalými obchodními praktikami. Jestliže ale půjde o společnosti, které si nekonkurují, anebo o 3PL, není nutné se obávat skladovat a manipulovat se zbožím pod jednou střechou.

3PL ve skutečnosti dokáže využít jediné zařízení na uspokojení potřeb sezónní flexibility dvou a více společností. Jeden koncový uživatel může být například výrobce letního zahradního nábytku a potřebuje více skladovacích prostor v létě, zatímco ten druhý je maloobchodník, který prodává zboží s vánoční tématikou a proto bude potřebovat více skladovacího prostoru v předvánočním období.

Spolupráce v oblasti dopravy klade důraz na seskupování produktů a jejich kombinaci pro odchozí a v některých případech i příchozí dodávky. V takových situacích funguje RDC jako společné staging area pro spolupracovníky. Na toto místo přichází zásilky od různých dodavatelů či výrobců (označují se jako "multi-picks") a také se zde zboží přijímá od spolupracovníků pro odchozí zásilku do společných nebo nedaleko vzdálených zákaznických základen - "multi-drops".

Na manipulaci s větším množstvím příchozích a odchozích zásilek musí být společné RDC větší a disponovat více nakládacími bránami. Aby RDC zvládlo spolupráci v oblasti dopravy, musí navíc obsahovat několik dalších funkcí:

- křížové doky pro efektivní přijímání a odesílaní dodávek,

- vnitřní rozvrhnutí skladu na uložení nákladu od různých výrobců, dodavatelů a maloobchodníků,

- potencionální nový design budovy nebo parku, který by umožňoval efektivnější způsob nakládání a vykládání mezi různými sklady umístěnými ve stejném parku,

- integrované monitorovací systémy, které dokáží zpracovat větší objem dodávek a zboží,

- vznik skladů a areálů, které budou odpovídající pro specifická odvětví a různorodost uživatelů.

PŘÍPADOVÁ STUDIE

Dva výrobci pneumatik, Bridgestone a Continental, se rozhodli spolupracovat na své dopravě prostřednictvím vnějšího dodavatele logistiky (3PL). Jejich odchozí distribuční operace jsou spravované společně v rámci jednoho RDC, které se nachází mimo Orleans ve Francii.

Toto nově postavené zařízení v sobě nese netradiční designové prvky. Obě společnosti chtěly mít své provozy oddělené, včetně příchozích zásilek z továren a skladů pneumatik. Společné RDC bylo navrženo ve tvaru písmene H. Společnosti Bridgestone a Continental fungují každá ve svém vlastním skladu, jejich společné odchozí zásilky jsou však spravované ve společné zóně - ve středu písmene H - která spojuje dva oddělené paralelní sklady.

V momentě, kdy jsou odchozí balíky obou společností připravené k odeslání, posouvají se do společného prostoru, kde jsou uložené ve viditelně označených zónách podle cílové destinace. Nakládací doky na obou stranách společných prostor naznačují, že toto RDC obsluhuje více destinací.

Vnější dodavatel logistiky řadí odchozí zásilky z kanceláře ve společném prostoru.

Za poslední tři roky spolupracovaly společnosti Bridgestone a Continental jen na části svých dodavatelských řetězců - například na jejich odchozích zásilkách do místních dodavatelských řetězců. Každá společnost upřednostňuje služby vlastních přepravců na konečném úseku distribuce, což umožňuje udržet si kontrolu nad kvalitou poskytovaných služeb, když zboží dorazí do prodeje.

ZÁVĚR

Navzdory složitému ekonomickému prostředí je probíhající snaha evropských společností o přenastavení a zefektivnění jejich dodavatelských řetězců i nadále jedním z hlavních hnacích motorů posilňující poptávku po nejmodernějších distribučních zařízeních. V poslední době společnosti začaly hledat především různé cesty, jak snížit rostoucí náklady na dopravu. Mnoho společností proto začalo experimentovat se spoluprací v oblasti dopravy, a to dokonce se svou přímou konkurencí. Následně spoustu takových pokusů zastřešily v moderních distribučních zařízeních, a to zejména kvůli maximalizaci výhod.

Pro mnoho společností však stále existují podstatné překážky, jako je nedůvěra či požadavky na bezpečnost, které je potřeba při takové spolupráci překonávat.

Velké množství organizací třetích stran, dopravci a logističtí experti, pracuje pod vlivem naskytujících se výhod na odstranění těchto překážek, aby zpřístupnily spolupráci v oblasti dopravy širšímu spektru společností. Je však otázkou, jakým směrem se bude spolupráce v oblasti dopravy v Evropě vyvíjet.

 

Lisa Graham
Vice President
Evropský výzkum pro společnost ProLogis

ProLogis uplatňuje inovace v různých oblastech své činnosti - ve Španělsku např. vybudoval sluneční farmy na střechách logistického centra ProLogis parku Sant Boi v Barceloně
FOTO: PROLOGIS

Související