Důvodem pro pokles výběru jsou stále slevy pro provozovatele nových kamionů splňujících nejekologičtější kategorii motorů Euro V. „Jednoznačně pokračuje tento trend z předchozích let v přechodu na nejvyšší eurotřídu,“ potvrdil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Podle jeho odhadů se tak za celý letošní rok podaří na mýtném vybrat zhruba 8 mld. korun.

Nepotvrdí se tak původní předpoklad SFDI, kdy by se mělo vybrat zhruba 8,6 mld. korun, z čehož by se dopravcům 300 mil. korun vrátilo formou množstevních slev na mýtném. Ty od konce loňského roku prosadilo Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia jako kompenzaci za zdražování tarifů mýtného.

Podle Čočka by měl být nižší jak samotný výběr, tak i výše poskytnuté slevy. To naznačila i výše nároku kamionových dopravců na slevy za období konce loňského roku, za které si dopravci zažádali o vratku 31 mil. korun.

Největší meziroční propad vybraných peněz zaznamenal mýtný systém v březnu, kdy se pokles objemu vybraných prostředků blížil 10 %. Ve druhém čtvrtletí se meziroční rozdíl snížil. V dubnu se na mýtném vybralo o téměř 2 % meziročně více, v následujících dvou měsících se ale opět propadl do meziroční ztráty.

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 km převážně rychlostních komunikací. V elektronickém mýtném systému je zaregistrováno na 650 tis. aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Přestože stát vloni na mýtném vybral rekordních 8,7 mld. korun, očekával mnohem větší výnos kolem 10 mld. korun.

Související