Chápeme‑li správně aktuální reference o činnosti Yusen Logistics, je kromě standardních přepravních služeb zahrnujících leteckou, námořní a silniční přepravu vaší doménou kompletní optimalizace celého logistického řetězce. Vašim partnerům jste schopni poskytovat nejužší možnou formu partnerství modelem 4PL. Co to znamená v praxi?

Díky za tuto otázku, optimalizace dodavatelských řetězců je totiž skutečně doménou Yusen Logistics. Ovšem bez znalostí detailů a zákonitostí standardních služeb, jak říkáte, si dovedu představit jako poměrně obtížné dodavatelské řetězce optimalizovat. Totiž to praxí nabyté know‑how je klíčem k tomu, jak na příležitosti daného řetězce nahlížet. Poskytujeme našim zákazníkům možnosti, jak lze jejich řetězec řídit. Všechno začíná detailní analýzou. Pokud chcete ovlivnit výsledek, musíte řídit proces. Abyste mohli proces řídit, musíte rozumět tomu, co je jeho cílem.

Když se tedy zaměřujeme na cíl, následuje simulace možných variant nastavení jak fyzického toku zboží nebo dílů, tak toků sdílení dat včetně billingu mezi zúčastněnými stranami a hledá se způsob prosazení té ideální. Je třeba si uvědomit, že různí zástupci zákazníka (stakeholdeři) mají odlišné motivy a (byznysové) potřeby. Je obvyklé, že v rámci řízení procesu optimalizace dochází k významným změnám na straně klienta a tomu je třeba přizpůsobit jeho očekávání, strategii a fázování celé implementace.

O optimalizaci samotné můžeme hovořit jako o neustálém vyhodnocování sledu návazných procesů a jejich pozitivního vlivu na výsledek. Dost to souvisí s fenoménem kaizen, který je v případě Yusenu, dá se říct, kódován v naší DNA. Těžištěm poskytování 4PL tedy není logistika samotná, ale management a řízení změn. Zpětná vazba našich zákazníků nám říká, že 4PL služby jsou aktuálně nejefektivnější cestou ke snižování nákladů.

Svoboda a flexibilita pro zákazníky

Kontraktujete na některé druhy služeb subdodavatele, nebo všechny zajišťujete vlastními silami?

Jsou to právě svoboda a flexibilita, které našim zákazníkům poskytujeme. Spočívají jednak ve faktickém přístupu a zároveň v porozumění a řešení požadavku daného klienta.

Je obvyklé, že Yusen Logistics jako 4PL může z pověření, tedy mandátu klienta koordinovat více 3PL providerů a tím přebírá kompletní optimalizaci celého dodavatelského řetězce. Disponuje‑li klient takto „mandátovaným“ dodavatelským řetězcem, může si chtít vybírat své 3PL subdodavatele. Yusen je potom v pozici tzv. leading logistics providera (LLP = 4PL), který je zodpovědný za řízení svěřených 3PL subdodavatelů, prostřednictvím kterých celý řetězec spravuje. Máme ovšem i situace, kdy je Yusen Logistics nejen v roli LLP, ale zároveň poskytuje i dílčí subdodávky různých standardních logistických služeb. Mimochodem i nákup 3PL dodavatelů může být předmětem poskytování 4PL služeb našim klientům. Co je však zásadní, že mezi oběma společnostmi je vytvořena vzájemná závislost na úspěchu zvolené strategie, pracují na bázi partnerství a vzájemné důvěry.

Hlavním přínosem 4PL přístupu je především nezávislý pohled. A to jak na fyzický řetězec, tak na data a možnost identifikovat reálné dopady zefektivnění procesů ve vazbě na snížení ekonomické zátěže v daném řetězci. Jinými slovy, není záměrem Yusenu jako LLP za každou cenu realizovat dílčí logistické (3PL) služby. Fakta a analýzy nás spolu s naším zákazníkem dovedou k tomu, kdo, kde a za jakých podmínek má každou z dílčích 3PL subdodávek daného řetězce realizovat.

Lze uvést příklad toho, jak může být časově a organizačně náročná optimalizace toku jednoho druhu komponenty z jednoho konce světa na druhý?

Je obvyklé, že požadavkem klienta je zaměřit se na celý segment komponentů nebo zboží pro optimalizaci uceleného end‑to‑end řetězce. Podstatná je totiž míra nákladů, kterou má daná optimalizace za cíl uspořit. Čím větší je objem zboží v daném řetězci a rozsah samotného řetězce (např. potřebných druhů přepravy a dílčích služeb), tím více je příležitostí pro odstranění zbytečných nákladů. Příprava těchto projektů je minimálně v řádu měsíců. Platí pravidlo, že nalézt shodu v jednání se všemi zástupci zákazníka je obecně stejně časově náročné jako samotná implementace.

Pokud bych měl být konkrétnější, tak na příkladu optimalizace již existujícího globálního end‑to‑end dodavatelského řetězce řekněme v oblasti automotive nebo farmaceutického průmyslu, kde na jednom konci jsou desítky dodavatelů v zemích původu a na druhém výroba v několika evropských zemích, bude analytická fáze a ověřování různých variant reprezentovat zhruba tři měsíce. Bavíme se o intenzivní spolupráci a zapojení klienta. Prosazení té ideální, fakticky ověřené varianty je individuální záležitostí ze strany klientů a naše role je v této fázi čistě konzultativní ve smyslu podpory ztotožnění nebo řekněme srozumění jednotlivých interesovaných osob s dopady řešení.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Nalezení shody tak může být v řádu měsíců a není neobvyklé, že trvá klidně i rok. Jde o součinnost mezi výkonnými týmy klienta, nákupem, právním oddělením a klíčovými sponzory s rozhodovací pravomocí. S touto fází tedy také souvisí představení nákladů a vyčíslení dosažitelných úspor ve svěřeném řetězci. Tyto úspory jsou tedy důsledkem a cílem optimalizace. Nasazení dílčích optimalizací na základě analýzy přínosů a nákladů (benefit & effort analysis) je třeba v rámci navrhovaného řešení rozfázovat a danému časování odpovídá i postupné dosahování úspor.

Když se řekne, že umělá inteligence se dá efektivně využít například v oblasti zadávání a validace informací a dat, zní to možná trochu přehnaně. Přesto, že tyto konkrétní možnosti již diskutujeme, tak například v řízení vztahu se zákazníky si je asi ani v budoucnu nedovedu představit.

Samotná implementace řešení optimalizace dodavatelského řetězce začíná po podpisu společného závazku a ruku v ruce s ní vzniká i smluvní koncept. Implementace je u takto rozsáhlých projektů fázována a její délka závisí na míře integrace systémů klienta, 3PL subdodavatelů a naší platformy Yusen Vantage Performance. Dále na interakci a komunikaci s účastníky řetězce včetně dodavatelů. Lze tedy postupně nasazovat specifické části řešení během několika měsíců.

Následuje fáze potvrzení funkčnosti jednotlivých částí řešení, tedy období „hyper care“ a odladění drobnějších deviací, pokud nastanou, spolu s kvartálním vyhodnocováním klíčových ukazatelů.

V rámci řetězce je stěžejní dialog

Často se setkáváme s pojmem řídicí věže dodavatelského řetězce. I na stránkách vaší společnosti je tento pojem vysvětlován pomocí symbolu skutečné věže jakéhosi majáku, z něhož řídící pracovníci shlíží na jednotlivé složky řetězce. Do jaké míry jej dnes v praxi Yusen Logistics řídí lidé a do jaké míry technologie?

Yusen Logistics prostřednictvím své globální sítě zajišťuje chod a optimalizaci více než 70 dodavatelských řetězců, tedy těchto řídicích věží (control towers). Je dobré si ujasnit, jaké jsou základní pilíře jejich služeb.

Řídí tok zboží v celém (end‑to‑end) řetězci prostřednictvím 3PL smluvních partnerů. Vytváří a udržují standardní operační procesy (SOP) a dílčí smluvní dohody o poskytování 3PL služeb, tedy service level agreement (SLA). Sledují a vyhodnocují výkonnost 3PL smluvních partnerů v daných ukazatelích KPI. Centralizují komunikaci se zákazníkem a dodavateli a především řeší výjimečné situace zapříčiněné partnery / 3PL subjekty v řetězci nebo externími vlivy. Zajišťují aktivaci náhradních plánů (contingency plans) v případě výpadku 3PL partnerů a nepředvídaných událostí. Neustále revidují nastavené procesy v řetězci, upozorňují na nedostatky s cílem zajistit zlepšení.

Co je ale nejdůležitější, poskytují a vyhodnocují veškerá data s cílem umožnit zákazníkům efektivní rozhodování. Tímto souborem činností posouvají rozhodování z reaktivní úrovně na úroveň prediktivní.

Značnou porci těchto služeb zajišťují integrované systémy a big data analýzy. Dialog s účastníky řetězce a samotnými zákazníky je ovšem stěžejní. Revize procesů, vyhodnocování výkonu složek dodavatelského řetězce, řízení změn s cílem identifikace a dosažení úspor je třeba se zákazníky srozumitelně sdílet. Zkrátka ten lidský aspekt je stále potřebný. Možná se však s výhledem do budoucna budeme víc a víc setkávat s umělou inteligencí. Když se řekne, že umělá inteligence se dá efektivně využít například v oblasti zadávání a validace informací a dat, zní to možná trochu přehnaně. Přesto, že tyto konkrétní možnosti již diskutujeme, tak například v řízení vztahu se zákazníky si je asi ani v budoucnu nedovedu představit.

Jaká data (z jakých segmentů) musí váš software neustále zpracovávat? Můžete přiblížit, na jakých principech funguje v rámci řízení dodavatelských řetězců vámi již zmiňovaná platforma Yusen Vantage Performance? Jaké možnosti nabízí vašim klientům? Jak lze v praxi využít její modularity?

Yusen Vantage Performace (YVP) je platforma, která integruje data zákazníka jako například výrobní forecast, sales forecast a master data dílů nebo zboží s daty a vstupy všech 3PL subdodavatelů v řetězci. Zároveň bere v potaz časové plány a aspekty, které mohou tyto plány ovlivnit.

Jan Lonek

Vystudoval mezinárodní zasilatelství a logistiku na SPŠD & VOŠ v Praze. Začínal ve firmě Transco Bohemia. Pracoval pro Malé luxusní hotely světa (SLH) a jako posádka námořních jachet. V Yusen Logistics je více než dvanáct let. V současné době řídí divizi business development & solution design a zároveň je členem výkonného vedení společnosti. Je ženatý, má dvě děti a říká, že k jeho zálibám patří sport, původní řemesla a hudba. Je bluesový kytarista a příležitostný zpěvák.

Jan Lonek, senior manager business development and solutions design ze společnosti Yusen Logistics (Czech)
Foto: Tomáš Nosil

Představte si jakousi moderní přístrojovou desku v automobilu nebo kokpitu zobrazující, kolik a jakých druhů dílů nebo zboží se nachází v jaké části dodavatelského řetězce, a to jak na mapovém podkladu, tak v úrovni seznamů. Tedy v tomto zobrazovači dat můžete jednoduše a intuitivně filtrovat, třídit, seskupovat a prioritizovat informace, které potřebujete k efektivnímu rozhodování. Nastavení platformy umožňuje variabilitu různých pohledů na váš řetězec. Nastavíte si, jaké informace, kdy a za jakých okolností potřebujete vidět.

Zároveň je klíčovou součástí systému predikce toho, jak se budou zásoby ve vašem řetězci vyvíjet ve vztahu k forecastu, výkonu všech 3PL poskytovatelů a vnějším vlivům. Vy tedy jako uživatel na straně klienta víte, v jaké části řetězce se daný materiál nachází, a zároveň simulujete stav zásob na mnoho týdnů dopředu. Vše až do úrovně konkrétního dílu. Vidíte tedy, zdali budete mít z čeho vyrábět, řídíte úroveň zásob, eliminujete náklady spojené se zrychlením přepravy (např. letecké zásilky – expedite transport). Samozřejmostí je depozitář dokumentů, upozornění na předem definované odlišnosti, několik úrovní varování, které slouží například k aktivaci záložního plánu, a online reporting.

Práce s platformou je pohled na „big data“, který zlepšuje řízení výroby, zásob, a tudíž nákladů. Následně také umožňuje kvalitnější plánování návazných prodejních a marketingových aktivit.

Týká se vaše role poskytovatele 4PL služeb i obchodních a finančních operací klienta, a pokud ano, tak v jakých ohledech?

Jsou různé formy interakce, které dokážeme realizovat. Podstatný je jejich přínos pro řetězec daného klienta. Zajímavé mohou být situace, které umožní klientům nahlížet například na dodávky v paritě DAP jako na dodávky EXW. Zboží není v účetnictví klienta a za logistiku až do definovaného místa určení je zodpovědný dodavatel. Přesto má klient přehled o dění v řetězci a možnost prediktivního rozhodování. Do těchto typů řešení spadají i daňové a celní sklady, kompletní celní problematika a přesná vizibilita nákladů. Z pozice LLP můžeme také figurovat jako entita, která zboží od dodavatelů v rámci zajištění dodávek v řetězci nakoupí za klientem vyjednanou cenu a následně jej klientovi přeprodá tak, aby byla ošetřena rizika spojená s vysokou hodnotou zásob, clením, cash flow a podobně.

Klient má přehled o nákladech za pořízení zásob, není jimi dlouhodobě zatížen ve velké míře a zároveň jsou mu přesně známy náklady za kompletní logistiku. Může se tak soustředit čistě na plnění svých primárních cílů, ať už jde o výrobu nebo prodej a jejich rozvoj.

Ve vašich možnostech je centrálně řídit dodavatelský řetězec pro klienty, kteří operují globálně po celém světě ve více provozech a pobočkách. Ovlivňují nějak logistické potřeby takového klienta v jednom regionu možnosti poskytování logistiky tomu samému klientovi v regionu jiném?

Myslím, že jde především o míru důvěry, jakousi rovnováhu mezi důvěrou a rozložením rizik, kterou každý klient vyhodnocuje po svém. Náš přístup je poskytnout nezávislý pohled na základě faktických znalostí a empirické zkušenosti.

Nové technologie nastupují rychle

Jakým způsobem se 4PL služby Yusen Logistics budou vyvíjet dále?

Myslím, že nadále bude docházet k rozvoji digitalizace a integrace dalších služeb do našich řešení. Řešení dílčích činností pomocí umělé inteligence, jak jsem zmiňoval výše, je také téma. Naším dlouhodobým cílem je být preferovaným partnerem v poskytování služeb řízení a optimalizace dodavatelských řetězců. Nástup nových technologií, teď myslím bez ohledu na průmyslový segment, je velmi rychlý, a tudíž je rozhodně výzvou udržovat totožné tempo v oblasti „stakeholder managementu“ a pracovat na tom, abychom umožnili našim zákazníkům rychleji vyhodnotit výhody diskutovaných řešení a jejich nasazení. Tady jsme u té lidské podstaty, o které jsem již hovořil.

Značnou energii investujeme i do integrace železniční přepravy do našich řešení. Tady hovořím v globálním měřítku.

Lze obecně říct, do jaké míry ovlivňují logistiku spojenou s mezinárodním obchodem zmiňované nové technologie, automatizace a digitalizace?

Hráči na poli mezinárodního obchodu a průmyslu a na poli logistiky jsou velké korporáty, které mohou být v otázce realizace změn vedoucích k digitalizaci řekněme poněkud těžkopádné. Samozřejmě jsou na trhu i lídři udávající tempo a směr. Pokud jsem použil slovo těžkopádné, musím doplnit, s čím porovnávám. Když se podívám na to, jak se za posledních pár let vyvinuly například možnosti poskytování taxislužby, tedy také jisté formy logistiky, zůstávám v úžasu. Self‑billing, route management, cost management, predikce ETD a ETA, carrier management, jazykové mutace…

To všechno máte v kapse v přehledné a jednoduché formě, kterou můžete intuitivně ovládat i po návštěvě restauračního zařízení. Je to samozřejmě lehká nadsázka, ale tady je ten trend jasně vidět. Do logistiky spojené s mezinárodním obchodem vstupuje mnohem více parametrů. Klíčové je eliminovat tu těžkopádnost, zrychlit rozhodovací procesy a uvědomit si, že chcete být tím, kdo ovládá řízení změny.

Na českém trhu loni oslavil Yusen Logistics 20. výročí svého působení. V České republice má sedm poboček a dvě na Slovensku. Jaké výzvy či změny před vámi stojí na domácím trhu?

Ano, vloni jsme i trochu oslavovali. Je dobré se občas zastavit a uvědomit si, jakou jsme ušli cestu. Začali jsme před 20 lety se třemi zaměstnanci a nyní v Yusen Logistics Czech vytváříme řešení s vysokou přidanou hodnotou a optimalizujeme dodavatelské řetězce.

Moderní logistika se vyvíjí. Přebírá více a více dílčích činností jak z výroby, tak z plánování, automatizace a řízení dodavatelských řetězců. Experti v logistice více konzultují, doporučují a stávají se partnery pro byznys. Logistika akceleruje svůj vývoj v důsledku změn trhu. Posledních pár let se neslo v režimu výrazných výzev. V Suezu uvízlá loď Ever Given narušila světový obchod. Pro mnoho firem a ekonomik to byl významný signál pro zesílení nebo převzetí iniciativy řízení jejich obchodních a logistických aktivit. Eliminace rizik v dodavatelských řetězcích v moderní historii nikdy nebyla větší téma. Pak přišel virus nebo vlastně ty viry. A doba „pocovidová“. Dnes čelí Evropa i svět obrovskému válečnému konfliktu, který opět mění uspořádání světového obchodu, nemluvě o dopadech na populaci napadené země.

Mění se hodnota peněz. Roste hodnota průmyslových nemovitostí. V důsledku toho se mění i vnímání potřeb v průmyslu a obchodu. Lze si představit, že „masová logistika“ a především skladování se můžou pro některé segmenty trhu stát obtížně udržitelnými například v podmínkách prémiových lokalit.

V kontextu toho stále uvažujeme o dopadech vývoje trhu na naše zákazníky, a v rámci komplexních řešení je proto i nadále naším cílem maximální využití přepravních kapacit a synergií napříč zákaznickým portfoliem. Plánujeme i nadále rozvíjet stávající zakázky. Soustředíme se na nové příležitosti napříč poskytovanými službami letecké, námořní, pozemní přepravy.

V oblasti kontraktní logistiky, tedy středně‑ a dlouhodobé spolupráce, jejímž těžištěm je především kombinace skladových a přepravních služeb, plánujeme naši další strategickou výstavbu skladové haly na pozemcích ve vlastnictví Yusen Logistics, abychom mohli našim zákazníkům poskytnout výhodné skladové služby v dnešním konkurenčním prostředí. Cílem je růst společně s našimi zákazníky.

Které profese nyní nejvíce poptáváte? Jaké benefity nabízíte svým zaměstnancům?

V kontextu již diskutovaného zesílení dialogu se zákazníky a s cílem umožnit efektivnější rozhodovací proces aktuálně posilujeme komerčně a konzultačně zaměřené role i s přesahem na region CEE a Evropu jako takovou. Množství našich zákazníků je nadnárodních a stejně tak jako našim lokálním zákazníkům jim chceme poskytovat kýženou expertizu a náležitou péči. Samozřejmě také vnímáme jako velmi důležité, abychom i nadále udržovali atraktivitu skladnických a administrativních profesí. Právě variabilita činností a jejich vyšší přidaná hodnota ve skladech, dispečinku tuzemských a mezinárodních přeprav a například také na poli projektového řízení nám to v solidní míře umožňuje. Vždy je dobré sledovat trendy v HR a disponovat skvělými HR business partnery.

Když jsme u těch benefitů, škála je poměrně pestrá. K těm nejvýznamnějším patří příspěvek na kafeterii, v našem případě elektronické stravenky jde o jeden z nejvyšších na trhu, příspěvky na dopravu a samozřejmě 5 týdnů dovolené.

Opravdu velkým benefitem je, že na korporát u nás panuje velmi přátelská atmosféra. Ta otevřenost a důvěra umožňují solidní autonomii v řešení svěřených úkolů, prostor pro seberealizaci a například také velmi dobře časově kombinovat zaměstnání a osobní život, což je pro mnoho kolegů a mě osobně velmi zásadní.

Jak se vyrovnáváte se „zelenými“ požadavky na udržitelnost?

Udržitelnost je velké téma, ke kterému je třeba se nejen vyjadřovat, ale je především třeba konat. Z úrovně našeho GHQ v Tokiu se již rozjel projekt ESG. Tedy enviro‑social‑governance. Každá entita Yusenu na světě má svého ESG lídra, který koordinuje závazky dané entity. Tato koordinace se sbíhá na regionálních „boardech“.

Hráči na poli mezinárodního obchodu a průmyslu a na poli logistiky jsou velké korporáty, které mohou být v otázce realizace změn vedoucích k digitalizaci řekněme poněkud těžkopádné. Samozřejmě jsou na trhu i lídři udávající tempo a směr.

V případě Yusen Logistics Czech realizujeme projekty na snížení emisí. Nasazujeme LNG soupravy a množství našich vozidel firemního fleetu disponuje CNG a hybridním pohonem či elektropohonem. Hovořili jsme o maximální možné konsolidaci a vytíženosti přepravních jednotek. Ať už jde o konsolidaci kontejnerů s cílem snížení jejich celkového počtu, který by se měl nalodit například v rámci řízení dodavatelských řetězců, nebo o optimalizaci svozové a distribuční sítě.

Řídíme teplotu v kancelářích a skladech s cílem úspory energií a samozřejmě již ve všech skladových provozech využíváme inteligentní LED osvětlení. Testujeme co nejvhodnější tepelnou izolaci ramp a především investujeme do projektu solární elektrárny právě v našem skladu v Ovčárech u Kolína. Co se týká nové výstavby v této lokalitě, chceme jít ještě o krok dál.

Na tyto aktivity nasazujeme metriku, která nám je umožňuje vyhodnocovat.

Jaká byla vaše cesta k logistickému oboru a do společnosti Yusen Logistics a jaké úkoly a výzvy na vás nyní na vaší pozici čekají?

Po studiích jsem si uvědomil, že jsem spíše typ, který se nejlépe učí tím, že je exponován danému prostředí. Takové to „learning by doing every day“. Chtěl jsem cestovat a naučit se jazyky. Žil jsem tedy sedm let střídavě v Karibiku, v Británii, na Novém Zélandu, v jižní Francii a Itálii. Pracoval jsem pro Malé luxusní hotely světa (SLH) v michelinských restauracích a po dokončení 2měsíčního kurzu Královské jachtařské akademie (RYA) v Británii také jako posádka námořních jachet.

U návratu do Čech hrála významnou roli má tehdejší partnerka a nyní manželka, se kterou máme dvě děti. Yusen mi tehdy před třinácti lety doporučil můj dobrý kamarád z ročníku. Pracoval jsem v obchodně a projektově laděných rolích a dnes je mou zodpovědností obecně řízení rozvoje vztahů se zákazníky. Ve výzvách této divize se snoubí rozvoj obchodu, design řešení, péče o stávající zákazníky a implementace nových zákaznických projektů. To vše na poli kontraktní logistiky a optimalizace dodavatelských řetězců.

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností odemykat placené články pro přátele.

Vyzkoušejte předplatné Ekonomu