Všechny osobní automobily v USA by měly být od roku 2014 povinně vybaveny kamerami pro couvání, jež monitorují dění za vozem, především v tzv. mrtvém úhlu. Finální verzi návrhu s tímto požadavkem by měl americký Národní úřad pro bezpečnost provozu zaslat dnes Kongresu.

Podle organizace KidsAndCars.org každý týden ve Spojených státech 2 děti zemřou a 50 je zraněno při couvání vozu, 70 procent nehod navíc způsobí sami rodiče či příbuzní. Národní úřad předpovídá, že přidání kamer do vozidel by stálo výrobce automobilů asi 2,7 miliardy dolarů ročně, přičemž cena za zařízení do jednoho vozu se pohybuje mezi 160 a 200 dolary. Část těchto nákladů se přenese na zákazníka ve vyšší ceně.

Regulátor udává, že odstraněním mrtvého úhlu lze každoročně předejít více než 100 úmrtím a 8300 zraněním. Podle vládních statistik USA zemře každý rok při couvání osobních vozidel kolem 200 lidí, z toho 45 procent mladších 5 let. Zjištění KidsAndCars.org ukazují, že jsou malé děti schopné se dostat pod kola, aniž by bylo možné je vidět ve zpětném zrcátku, hlavně u SUV, a parkovací senzory nedokážou často děti zachytit.

Výrobci automobilů nabízí couvací kamery již deset let, dříve především u luxusnějších vozů, nyní stále více jako součást běžné výbavy. Podle centra automobilového výzkumu Edmunds.com v USA zahrnuje 45 procent modelů pro rok 2012 zpětnou kameru do své základní výbavy, 23 procent pak do volitelného vybavení.

"Vozidla se stávají bezpečnější pro přepravované osoby. Snížila se ale schopnost řidičů vidět osoby za vozem," říká Dan Edmunds, ředitel Edmunds.com. Ačkoli mnoho nehod při couvání je způsobeno SUV nebo trucky, upozorňuje, že největší mrtvé úhly vznikají u osobních vozidel s vysokými kryty kufru a nízko umístěným sedadlem řidiče. Například u kupé Cadillac CTS-V naměřilo centrum Edmunds.com mrtvý úhel dlouhý přes třicet metrů, u minivanů Toyoty či Hondy to bylo něco přes 12 metrů.

Výrobci automobilů většinou požadavek na vybavení vozů zpětnou kamerou podporují. "Dlouhodobě podporujeme snahy o zvýšení viditelnosti u vozidel," uvedl Wade Newton z Aliance výrobců automobilů, jež zastupuje Ford, GM, Chrysler i další automobilky.

Evropská unie zatím povinnou instalaci kamer do aut podle dostupných informací nezvažuje. Zavedení kamer v USA by však zřejmě přineslo jejich rozšíření i v Evropě. Na novém předpisu by asi nejvíce vydělali výrobci kamerových systémů a obrazovek. Kamerový parkovací systém lze v České republice pořídit od tří tisíc korun.


BEZPEČNÉ COUVÁNÍ
Řada automobilek již kameru nabízí v běžné výbavě. Umístěna je například na zadní kapotě vozu pod odklápěcím logem či nad poznávací značkou. Řidič sleduje dění za vozem na monitoru.
FOTO: BLOOMBERG

Související