Více než polovina (52 %) českých internetových obchodů je vytvořena na komerčním řešení, 40 % stojí na „open source“ základě a pouze 8 % jich vzniklo individuálně. „Ač je celkový počet e-shopů 35 tis., tak zhruba 80 % obchodníků neovládá on-line marketing a často pouze přežívají. Neustále vznikají nové a nové obchody, ale jejich životnost není dlouhodobá. Většinou bez správného přístupu přežijí maximálně rok,“ říká Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz.

Největší české e-shopy a vyhledávače zboží

I když se zdá, že on-line obchod nemá kam růst, opak je pravdou. Z celkového maloobchodního prodeje odkrajují e-shopy pouze 5 – 6 %. Prvenství mezi internetovými obchodníky i v roce 2012 obhájila Alza.cz s obratem téměř 7,7 mld. korun, kterou stejně jako minulý rok následoval Mall.cz s více než 4,4 mld. korun. K pohybu došlo na třetím a čtvrtém místě, obchod Kasa.cz s 940 mil. korun byl sesazen e-shopem Czc.cz, jehož obrat byl 1,2 mld. korun.

Důležitou součástí internetového obchodu jsou vyhledávače a srovnávače zboží. Pro e-shopy jsou zásadní, protože přivádí zákazníky do jejich obchodu. I když se ve většině případů jedná o jednorázový nákup, rozdíl obratu po registraci se pohybuje kolem 25 %. Síly dvou největších, Heureka.cz a Zboží.cz, byly minulý rok téměř vyrovnané. Letos Heureka.cz překonala svého konkurenta o 14 %.

Jací jsou Češi zákazníci a proč nakupují na internetu?

Internet v České republice používá více než 6,5 mil. lidí a 3,6 mil. na něj přistupuje přes mobilní zařízení. Češi stále raději nakupují na internetu, 79 % tak činí nejméně jednou do roka a 43 % pak několikrát do měsíce.

Při výběru e-shopu dají na doporučení a jsou ochotni udělat větší objednávku, pokud je doprava zdarma. On-line nákupy preferují spíše muži než ženy. Nejčastěji lidé jako důvod, proč si k nákupu zvolili právě on-line obchod, uvádějí úsporu času, a to v 78 % případů. Pohodlí označilo 70 % respondentů, v 60 % pak ocenili možnost jednoduchého a rychlého porovnání zboží.

Větší výběr a nižší cena jsou rozhodujícím faktorem po polovinu zákazníků. Lidé nejčastěji na internetu nakupují elektroniku, kosmetiku a oblečení. Průměrně za rok každý utratí za nákupy na internetu 4980 Kč, což je oproti minulému roku o 80 korun více.

Naopak průměrná hodnota objednávky se za poslední rok snížila o cca 170 Kč a v letošním roce tak činí 1634 korun. „Důvodem může být i skutečnost, že lidé si na internetu pořizují věci běžné potřeby a nebojí se nakupovat častěji. Oproti minulému roku jsme zaregistrovali 22% nárůst těch, kteří nakupují v e-shopech vícekrát do roka,“ uvedl Miroslav Uďan.

Nejoblíbenější způsoby platby

„Dobírka je stále nejoblíbenějším způsobem, kterým chtějí Češi platit, přesto jsme v této oblasti zaznamenali velký posun. Oproti minulému roku je zde téměř 20% pokles. Lidé volí jiné levnější a rychlejší varianty. Druhou volbou zákazníků je platba pomocí bankovního převodu. Největší nárůst - o 200 % - zaznamenali platby pomocí rychlých bankovních převodů, tzv. platebních tlačítek. Nakupující se také přestali bát platit kartami. Ještě minulý rok činily platby kartou pouze 9 % celkového objemu e-commerce, letos to bylo již 14 %,“ komentoval Gabriel Kalapoš, ředitel společnosti PayU Czech Republic.

„Když jsme zjišťovali důvody, proč lidé nenakupují na internetu, pak jsme nejčastěji dostali odpověď, že si věc nemohou osahat a vyzkoušet nebo že je nebaví čekat, než jim zboží doručí. Více než čtvrtina se obává problémů s případnou reklamací. Tady mohu jen říci, že oproti kamenným obchodům má každý e-shop na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou. Seriózní e-shop má jen jednu pověst, o kterou si nemůže dovolit přijít,“ objasňuje Miroslav Uďan.

Související