Snaha britských firem vytvořit si do konce roku co největší zásoby zboží z Evropské unie kvůli obavám, že se nepodaří dojednat obchodní dohodu mezi Británií a EU, způsobila ve francouzském přístavu Calais vážné dopravní problémy. Kolona nákladních aut byla v sobotu dlouhá 17 kilometrů a vozy zde musely čekat pět hodin, upozornil na svých internetových stránkách list The Guardian.

Zdroj blízký vedení regionu Hauts-de-France uvedl, že za poslední tři týdny bylo na příjezdových silnicích do francouzského přístavu a Eurotunelu, tedy podmořského tunelu spojujícího Británii a Francii, o 50 procent více těžkých nákladních aut.

"Listopad a prosinec jsou vždy rušné měsíce, ale hlavní příčinou je extrémní hromadění zásob, protože podniky se snaží dostat zboží do Británie před 1. lednem," uvedl zdroj. Obvykle v tuto dobu bývá na místě kolem šesti tisíc nákladních aut, ale nyní jich je asi devět tisíc.

Zpoždění při přepravě Lamanšským průlivem způsobují v Británii vážné problémy. Automobilky Honda a Jaguar dočasně přerušily výrobu kvůli nedostatku součástek. V pátek se ukázalo, že prodejce nábytku Ikea je zavalen stížnostmi kvůli tomu, co nazval "provozními problémy", protože balíky s jeho nábytkem určeným k sestavení uvázly v ucpaných přístavech.

Provozovatel tunelu, společnost Eurotunnel, uvedla, že zpoždění na britské straně zřejmě bude pokračovat i další tři týdny. Jeho nejhorší scénář pro případ, že nebude uzavřena obchodní dohoda, počítá s frontou až sedmi tisíc nákladních aut v Kentu.

Úřady očekávají i horší scénář

Představitelé regionu Hauts-de-France se připravují na přetížení dopravy již od první hrozby neuzavření obchodní dohody v roce 2018. V té době úřady počítaly, že fronty na obou stranách mohou být dlouhé až 27 kilometrů. Takže současná situace může být v některých oblastech považována za úspěch, uvedl The Guardian.

Policista řídí dopravu na sjezdu z dálnice A16 směrem k Eurotunelu.
Policista řídí dopravu na sjezdu z dálnice A16 směrem k Eurotunelu.
Foto: ČTK / AP Photo

Snaha firem zásobit se vychází i z toho, že ať se podaří uzavřít dohodu, nebo ne, budou zavedeny celní, regulační a zemědělsko-potravinářské kontroly, protože Británie opustí jednotný trh.

Británie opustila evropský blok v lednu a přechodné období, kdy se stále řídí stejnými pravidly jako v době svého členství, skončí poslední den letošního roku. Obě strany mají již větší část textu budoucí dohody o obchodních vztazích i dalších oblastech spolupráce hotovou, stále se však přou o rybolovná práva, pravidla hospodářské soutěže a o to, jak budou řešeny případné vzájemné spory.

Obchodování se cly a kvótami je na spadnutí

Pokud nepřekonají rozpory při vyjednávání v několika nejbližších dnech, aby případnou dohodu mohly do konce prosince schválit parlamenty, začnou od ledna unijní státy obchodovat s Británií se cly a kvótami podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO).

Vyjednávání o podobě dohody o budoucích vztazích mezi Británií a Evropskou unií pokračovala i v noci na neděli, ačkoli stále přibývaly signály, že nejspíš skončí krachem. Rozhovory o pobrexitové dohodě se tento víkend nakonec nepodařilo zdárně uzavřít. Jednání skončila bez úspěchu, řekla předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová po telefonickém rozhovoru s britským premiérem Borisem Johnsonem. Oba politici stanovili neděli jako nejzazší termín pro dosažení dohody, jednání budou ale podle nich tento týden pokračovat.

"Naše vyjednávací týmy v posledních dnech pracovaly dnem i nocí. A navzdory vyčerpání po téměř ročním vyjednávání, navzdory tomu, že se neustále neplnily stanovené termíny, tak si myslíme, že je v tuto chvíli zodpovědné postoupit ještě o další míli," uvedli Johnson a von der Leyenová ve společném prohlášení.

Celní prohlášení se bude překládat každopádně

V reakci na víkendové dění prohlásil mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix, že naděje na to, že by doprava mezi Británií a Evropskou unií po Novém roce fungovala jako doposud, už není žádná. "Musíme se připravit na fronty o délce desítek kilometrů, jako to bylo před rokem 2004 na našich hranicích," sdělil mluvčí. Komplikace pak podle něj již začaly, navíc se musí počítat s problémy s nelegálními migranty a bezpečností.

Na začátku příštího roku se budou muset řešit kromě celních kontrol i běžné kontroly, nebo fytosanitární komplikace. Hlavně ze začátku, než se celý systém zaběhne, ať už podle pravidel světové obchodní organizace v případě tvrdého brexitu, nebo jiných v případě dohody, nebude podle Martina Felixe pro dopravce vstup do Británie jednoduchý.

Před problémy varuje také společnost Gerlach, která je poskytovatelem celních služeb. "Ať tvrdý nebo měkký, brexit Česko zabolí. Všem vývozcům i dovozcům každopádně od ledna přibude povinnost předkládat celní prohlášení. Postupně se také změní označování výrobků pro britský trh. Návrat hranic přinese zdržení na přechodech, které prodlouží a prodraží přepravu. A i když se obchodní dohoda dojedná, není jisté, zda zbaví cla veškeré zboží, nebo jen jeho část," upozornil ředitel společnosti Luděk Procházka.

Související