Koronavirová pandemie zahýbala všemi oblastmi dopravy a logistiky. Nevyhnula se ani lodím a přístavům, a celý obor tak má za sebou v historii nepoznaný rok. Po propadu v jeho první polovině přišlo oživení, kterému pomohla také digitalizace.

S nákladní leteckou dopravou je to o něco složitější. Cestovní ruch téměř zmizel a ve vzduchu chybí až 90 procent příložné kapacity nákladu. Někteří dopravci začali reagovat jednoduchou přestavbou starších menších letounů na kargo verze. Jde ale o dlouhodobé řešení?

Všechny dopravní obory hledají způsoby, jak využívat paliva s nižší uhlíkovou stopou, než mají klasická ropná paliva. S razantními kroky přichází například francouzské rejdařství CMA CGM. Jeho zakladatel Jacques Saadé zesnul před třemi lety, firmě nyní na cestě k zelenější budoucnosti velí jeho syn Rodolphe.

V době stále rostoucího tlaku na efektivitu ve všech oborech a směrech kladou logistické firmy důraz na to, aby po silnicích nejezdily jejich kamiony prázdné. Co vše musí dopravní a logistické firmy udělat, aby pod plachtami svých nákladních automobilů nevozily vzduch? A změnila nějak situaci současná koronavirová krize?

V naději na potlačení negativních důsledků pandemie mnozí vkládají velká očekávání do očkování.

Související
11. 2. 2021

Logistiku vakcín provázejí úskalí

Politici i některá média často nazývají právě se rozebíhající distribuci vakcín proti covidu-19 za logistickou akci století, a možná ani nejde o...

Ve složité době se daří segmentu e-commerce. I vánoční peak proběhl v e-shopech a balíkových firmách z hlediska fungování dodavatelských řetězců úspěšně. Napomohly tomu mimo jiné technologie. Do skladů velkých e-shopů by se rádi podívali roboti, které ve spolupráci s odborníky z Technické univerzity Liberec dokončila česká společnost Systematic.

Zmohou vlastně roboti jednou v logistice všechnu práci? Spíše ne, odpovídá na tuto otázku jednatel společnosti Geis Daniel Knaisl. Automatické pomocníky bude muset vždy alespoň někdo koupit a starat se o ně. A také oblast plánování a realizace projektů by měla zůstat lidskou doménou.

Související