Transakce poskytne UPS silnější pozici pro konkurenční boj s německým rivalem DHL. Firma za každou akcii TNT zaplatí 9,5 eur. Zhruba před měsícem TNT odmítla nabídku UPS ve výši 9 eur za akcii. Cena akcií TNT od té doby stoupla o více než polovinu.
TNT Express je nyní druhým největším expresním přepravcem zásilek v Evropě po DHL. Firma se oddělila od nizozemské poštovní a zasilatelské společnosti, která se původně jmenovala TNT a nyní má nový název PostNL. Nizozemská pošta je i nadále největším akcionářem TNT Express, vlastní v ní téměř 30% podíl. TNT Express celosvětově zaměstnává 77 tis. lidí a provozuje flotilu 30 tis. silničních vozidel a 46 letadel.
Evropa je největším trhem UPS mimo Spojené státy a na zahraničních tržbách podniku se podílí 6 mld. dolarů, tedy zhruba polovinou. Celosvětové tržby UPS loni dosáhly 53 mld. dolarů, tržby TNT byly loni zhruba 9,5 mld. dolarů.
Sloučená skupina bude mít roční tržby kolem 45 mld. eur. Firmy předpokládají, že na konci čtyřletého integračního období ušetří spojením aktivit 400 až 550 mil. eur ročně. Náklady tohoto integračního procesu odhaduje UPS na 1 mld. eur. Finanční ředitel UPS Kurt Kuehn se podle agentury AP odmítl vyjádřit k tomu, zda firma plánuje prodej některých aktivit nebo rušení pracovních míst v TNT. Akvizice podle Kuehna bez problémů získá povolení regulačních úřadů a bude dokončena v letošním třetím čtvrtletí. Konkurent DHL nicméně uvedl, že Evropská komise by měla spojení firem UPS a TNT důkladně přezkoumat. Podle analytiků bude získání souhlasu s transakcí možná vyžadovat prodej některých aktivit.
UPS měla o TNT již dlouho zájem. TNT jí může pomoci v expanzi v Evropě, zvláště v Británii, Francii, Německu a Nizozemsku, ale také na rychle rostoucích asijských trzích. Zhruba dvě třetiny příjmů TNT pocházejí od evropských zákazníků, firma však stabilně roste v Číně, Brazílii a Indii. Potýká se ale také se silnou cenovou konkurencí na hlavních trasách, recesí v Evropě a problémy v Brazílii. Příjmy TNT tak klesají, protože slabá globální ekonomika přiměla zákazníky hledat levnější možnosti pro zasílání. Podle některých analytiků rovněž TNT Express není dostatečně velká, aby byla schopna konkurovat největším světovým přepravním společnostem.
Podle Transport Intelligence je pravděpodobnější, že TNT Express zůstane ještě nějaký čas samostatnou entitou, než že bude její majetek okamžitě pohlcen evropskou divizí UPS. Ze společného prohlášení UPS a TNT Express dále TI usuzuje, že vedení UPS v Evropě se přestěhuje do Amsterodamu a že letecký hub TNT v Liège zůstane v provozu.

Související